Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Innowacja Pedagogiczna
Publiczne Przedszkole nr 3
„Wesoła Trójeczka”
w Zduńskiej Woli
„Sensoplastyka-
Zabawa dla Małego Smyka”
Opracowała: mgr Agnieszka Jaworska
Realizacja : mgr Agnieszka Jaworska, mgr Agnieszka Woźniak,
mgr Ewelina Stasiak
Zduńska Wola 2019
Pozwólmy dziecku doświadczać,
eksperymentować,dowiadywać się i porównywać,
szukać i drążyć w głębinach wiedzy, wyruszać w podróże odkrywcze - czasami trudne,
ale jakże bogate i fascynujące”(z „Gawędy Mateusza”) C. Freinet
SPIS TREŚCI
1.Wprowadzenie
2.Uzasadnienie innowacji
3.Założenie innowacji
4. Cele innowacji
5. Metody i formy
6. Przewidywane efekty/korzyści wdrażania innowacji
7. Ewaluacja
8. Harmonogram działań innowacyjnych
WPROWADZENIE
Wiek przedszkolny to czas, w którym następuje dynamiczny rozwój poznawczy dziecka, dziecko eksploruje, poszukuje doświadczeń. Ciekawość świata, intensywny rozwój języka skłania je do zadawania pytań. Dokonuje coraz to nowych odkryć otaczającej rzeczywistości.
Świat postrzegany przez dziecko to miejsce, w którym czeka na niego wiele ciekawych zdarzeń, miejsc zjawisk, osób. Ważne jest, aby potrafiło dopatrywać się w rzeczach zwyczajnych czegoś nowego, niezwykłego, używać twórczego myślenia i wyobraźni do tworzenia rzeczy nowych, pomysłowych i niespotykanych. Istotne jest, by stawało się coraz bardziej twórcze i kreatywne.
Nauczyciel tworząc odpowiednie warunki do rozwijania dziecięcej kreatywności zapewnia dziecku możliwość wyrażania myśli, przeżyć, czyli swobodnej ekspresji. Zachęca do podejmowania wysiłku , motywuje do dalszego działania, szukania pomysłów, podejmowania nowych wyzwań.
Kreatywność dziecka może rozwijać się tylko w bezpiecznej atmosferze, gdzie nauczyciel jest organizatorem i animatorem- stwarza warunki do dokonywania odkryć, rozwija zainteresowania dzieci w atmosferze zabawy. Nauczyciel nie neguje pomysłów, ale zachęca do tworzenia nowych, nie podsuwa gotowych rozwiązań, ale skłania dziecko do myślenia.
Opracowana innowacja ma za zadanie odkrywać, rozwijać i wspomagać umiejętność kreatywnego poznawania rzeczywistości.
Temat: „Sensoplastyka -zabawa dla małego smyka”
Rodzaj innowacji: programowo-metodyczna
Data wprowadzenia: listopad 2019
Data zakończenia: czerwiec 2020
Wiek dzieci: 3-4 lata
Zakres innowacji:
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach godzin pracy przedszkola, dwa razy w miesiącu dla dzieci z grupy „Krasnali” (3-4 latki) oraz dzieci z grupy „Biedronek”(4 latki). Zajęcia będą trwały 60 min.
Innowacja dotyczy rozwijania motoryki małej i dużej u dzieci w wieku przedszkolnym poprzez zabawy z wykorzystaniem elementów terapii integracji sensorycznej. W zabawach tych będzie istotna stymulacja dotykowa, sensoplastyka, propriocepcja Nowatorstwo polega na wykorzystaniu wszelkich możliwych mas plastycznych, to jest:
plasteliny,
ciastoliny,
masy solnej,
masy papierowej,
gliny,
piankoliny,
coolindy,
piasku kinetycznego,
pucholiny,
masy plastycznej typu „slime” czyli glut-szlam,
masy plastycznej typu putty- czyli lekkiej masy mącznej,
masy odbijającej się od podłoża,
własnoręcznie zrobionego sztucznego śniegu, farb do malowania rękami.
Nowatorstwo w doborze ...