Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT ZAJĘĆ Z TERAPII BAHAWIORALNEJ
Data:
Prowadzący: mgr Marta Muszyńska
Uczestnik zajęć:
Rodzaj zajęć: terapia behawioralna
Temat zajęć: terapia indywidualna
Czas trwania zajęć: 60 min
Cele:
Dziecko:
pracuje w systemie sesja – przerwa
nie dotyka pomocy na stoliku dopóki nie usłyszy wydanego polecenia
siedzi samodzielnie na krześle
nawiązuje kontakt wzrokowy w momencie wymawiania jego imienia
wydłużanie u dziecka czasu koncentracji uwagi
eliminowanie zachowań niepożądanych
wzmacnianie prawidłowych zachowań
kształtuje umiejętności manipulowania
naśladuje ruchy z motoryki małej z przedmiotem
naśladuje ruchy motoryki dużej
dopasowuje obiektów 3d do 3d
kształtuje umiejętności z zakresu mowy biernej: nauka rzeczowników na konkretach (lalka), nauka części ciała (głowa), wykonywanie poleceń (zrób brawo), polecenia z obiektem (krojenie warzyw)
kształtuje umiejętności z zakresu mowy czynnej (imitowanie głoski a).
Forma terapii
stosowana analiza zachowania
Metody
hiperkorekcja
wzmocnienia
wygaszania zachowań niepożądanych
manipulowanie bodźcami poprzedzającymi: podpowiedzi
uczenie przez obserwację: naśladowanie, modelowanie
Techniki:
trening wyodrębnionych prób
Zasady pracy z dzieckiem:
dziecko ćwiczy w systemie sesja- przerwa. Sesja obejmuje ok. 15 prób
dziecko wzmacniane jest bezpośrednio, za każdą wykonaną próbę
należy uważać, by dziecko nie wyprzedzało poleceń nauczyciela
do sesji wybieramy kilka ćwiczeń z różnych sfer (manipulacja, mowa bierna, naśladowanie)
koniec przerwy sygnalizowane jest poleceniem: "Koniec przerwy"/"usiądź na krzesełko"
jeżeli dziecko kładzie się na wykładzinie podczas sesji, terapeuta podchodzi do dziecka, łapie je za rączkę i wydaje polecenie: „usiądź na krzesło”. W przypadku oporu dziecka trzymając dziecko za rękę powtarzamy polecenie co 5 sek. i czekamy aż dziecko podejdzie do stolika.
sesja kończy się poleceniem- "Masz przerwę". Dziecko przechodzi na wykładzinę i bawi się lalką z nauczycielem (karmienie lalki, kładzenie lali spać), nauczyciel zachęca dziecko do udziału w zabawach muzyczno-ruchowych, bądź idzie z dzieckiem się przejść po szkole.
Sposób motywowania dziecka:
wzmocnienia bezpośrednie (atrakcyjne zabawki, bądź nagrody biologiczne)
Rodzaje wzmocnień:
biologiczne czekoladka Kinder, mms, chipsy
stymulujące: zabawki dźwiękowe, muzyczne, interaktywne, grzechotki, zabawki piszczące
Pomoce dydaktyczne:
Stojak z krążkami, puzzle 2 elementowe, duże korale, sznurek, wbijanka żaba, młotek, sortery, układanki drewniane, klocki drewniane, młotki, telefony, klocki gumowe, kubki, kasztany, dzwonki, książeczki, czapki z daszkiem, ciastoliny, gazeta, białe kartki, łyżki, dynia, lalka, warzywo do krojenia, drewniany nóż, tacka, kołyska, butelka z mlekiem, piłka, minutnik
Przebieg zajęć:
Powitanie – przywitanie się z dzieckiem.
Piosenka: Witam Cię, witam Was…
Manipulowanie
Układanie kółek na patyk według kolejności
SD: ułóż kółka
SR: dziecko nakłada kółka na patyk
P: manualnie
Układanie puzzli 2 elementowych
SD: włóż gdzie pasuje
SR: dziecko wkłada puzzla gdzie pasuje
P: manualnie
Nawlekanie dużych korali
SD: nawlecz koraliki ...