Dodaj publikację
Autor
Justyna Kudyba
Data publikacji
2020-05-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
4

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Podstawowym celem niniejszego artykułu, jest próba stworzenia spójnego, jasnego obrazu narzędzi badawczych w sferze badań nad świadomością fonologiczną. Przegląd obejmuje on tylko część dostępnych narzędzi używanych do pomiaru tej zdolności. Tekst wyjaśnia pojęcie świadomości fonologicznej oraz opisuje jej typy, do których zaliczamy pierwotną świadomość fonologiczną, prostą świadomość fonologiczną i wieloaspektową świadomość fonologiczną.
 Pobierz (pdf, 409,4 KB)

Podgląd treści

BADANIA NAD

ŚWIADOMOŚCIĄ FONOLOGICZNĄ

- PRZEGLĄD

WYBRANYCH NARZĘDZI

1. Pojecie świadomości fonologicznej

Podstawowym celem niniejszego artykułu, jest próba stworzenia spójnego, jasnego

obrazu narzędzi badawczych w sferze badań nad świadomością fonologiczną. Rzecz jasna,

obejmuje on tylko część dostępnych narzędzi używanych do pomiaru lej zdolności. Podjęcie

próby klasyfikacji nie jest zadaniem prostym, o tyle, o ile nie do końca jasny, jednoznaczny

i sprecyzowany jest przedmiot badań nad zdolnościami fonologicznymi. Wśród uczonych nie

istnieje, bowiem zgoda, co do znaczenia terminu „świadomość fonologiczna".

W literaturze anglojęzycznej, pojęcie świadomości fonologicznej oznacza zdolności

fonologiczne, których przejawem jest umiejętność identyfikacji elementów fonologicznych i

manipulowania nimi w sposób intencjonalny (Gombert, 1992 za: Krasowicz, 1997). K..B.

Stanovich uważa, że jest to zdolność posługiwania się cząstkami dźwiękowymi, które są

niniejsze od sylaby (Kaja, Nair, 2002). Świadomość fonologiczna to swoiste „zdawanie sobie

sprawy" z podzielności słów umożliwia ich podział na mniejsze elementy fonologiczne,

różnicowanie i łączenie, kodowanie i dekodowanie (Nesdale, Ilerriman, Tunmer, 1984; za:

Krasowicz-Kupis, 1999). Umiejętność ta obejmuje również zdolność tworzenia rymów,

aliteracji oraz sekretnych języków. Świadomość fonologiczna jest elementem szeroko

rozumianej

kompetencji

fonologicznej,

oznaczającej

zdolność

poznawczą

do

odzwierciedlania i manipulowania dźwiękami mowy. Kompetencja ta podlega progresji

zgodnie z etapami rozwoju dziecka. Według teorii J.E. Gomberta, świadomość fonologiczna

stanowi jej wyższy poziom, metafonologiczny - o świadomym, intencjonalnym nacecho-

waniu. Mimo iż nie ma on charakteru obligatoryjnego, nie stanowi o użyciu języka rodzimego,

jest niezbędny do opanowania umiejętności czytania

i pisania (Lipowska, 2001).

W koncepcji N. Chomskiego świadomość fonologiczna angażuje gramatykę we

wszystkich jej wymiarach - fonologicznym. semantycznym i syntaktycznym. Reguły

syntaktyczne organizują składniki fonologiczne i semantyczne - dzięki takiej strukturze

konstruowane ciągi słów posiadają sens (Krasowicz-Kupis, 1999). Według L. Kaczmarka,

elementy

świadomości

fonologicznej

charakterystyczne

dla

świadomości

wymawianiowej oraz metajęzykowej. Wśród nauk o języku jako systemie, według A. Yan

Kleeck’a, świadomość fonologiczna, rozumiana w kategoriach syntezy i segmentacji

fonemowej, lokuje się w zakresie symboli - dźwięków (fonemów). Jej przejawami są

zabawy dźwiękami, rymowanie i aliteracje, języki sekretne oraz początki czytania i pisania.

Reguły fonologiczne natomiast stanowią osobny element systemu językowego (Krasowicz-

Kupis, 1999). Podobny zakres umiejętności fonologicznych reprezentujących świadomość

fonologiczna określił M.J. Adams. Wyróżnił on:

- Słyszenie rymów i aliteracji w rymowankach.

- Porównywanie i odróżnianie dźwięków dla aliteracji.

- Łączenie i wyodrębnianie części sylab.

- Segmentacja fonemowa.

- Manipulacja fonemowa ( dodawanie i odejmowanie fonemów w słowie).

Takie właśnie szerokie rozumienie zakresu świadomości fonologicznej będzie punktem

wyjścia dalszych rozważali. Kolejność powyższych elementów świadomości fonologicznej

nie jest przypadkowa - pozostaje w ścisłym związku z przebiegiem jej rozwoju. Na ...