Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Przedmiot : język polski
Temat:
Realizowane
obszar/y podstawy
programowej
Cel/ le lekcji
Dostępna
technologia/
narzędzia w klasie
Dostępne w klasie
inne dodatkowe
wyposażenie
Przebieg lekcji z
uwzględnieniem
aktywności
uczniów
Etap edukacyjny: IV
Kryzys światopoglądu renesansowego humanisty.
1. Odbiór wypowiedzi i zawartych w nich informacji - Określa temat i główną myśl
tekstu - Wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i ukryte - Wyciąga wnioski
z przesłanek zawartych w tekście 2. 1) przedstawia najistotniejsze treści wypowiedzi w
takim porządku, w jakim występują one w tekście; 2) charakteryzuje postać mówiącą
w utworze; 4) wskazuje funkcje użytych w utworze środków stylistycznych z zakresu
słownictwa (neologizmów, archaizmów, zdrobnień, zgrubień, metafor), ; 3.
Interpretacja. Uczeń: 1) przedstawia propozycję odczytania konkretnego tekstu kultury
i uzasadnia ją;
-uczeń poznaje treść Trenu IX Jana Kochanowskiego,
-uczeń dostrzega zmianę postawy renesansowego humanisty,
-uczeń utrwala cechy gatunkowe trenu.
Portret Jana Kochanowskiego, Internet, rzutnik multimedialny, stanowiska
komputerowe
Nagłośnienie
1. Quiz wiedzy na temat biografii Jana Kochanowskiego i wartości głoszonych
w pieśniach i fraszkach( pytania wyświetlone na rzutniku)
2. wirtualny spacer po Czarnolesie, Sycynie i Zwoleniu ( wykorzystanie
3.
zasobów e-podręcznika Język polski1)
Rozdanie kart pracy z ponumerowanymi chmurkami, w których należy
wpisać właściwe odpowiedzi ze szczególnym uwzględnieniem śmierci córek
poety i haseł stoicyzmu, epikureizmu głoszonych pieśniach i fraszkach
4. Postawienie kluczowego pytania na lekcji: Na czym polega kryzys
światopoglądu renesansowego poety?
5. Odsłuchanie Trenu IX w wykonaniu zwycięzcy Szkolnego konkursu
Recytatorskiego (w tle wyświetlony rękopis)
jak J. Kochanowski ukazuje Mądrość w trenie?
jakimi środkami artystycznego wyrazu posługuje się poeta?
jakie zmiany w głoszonych hasłach przez poetę dostrzegasz?
6. Podział klasy na trzy grupy. Zadaniem poszczególnych grup jest ustalenie
a)
b)
c)
Każda grupa zapisuje wnioski, które będą stanowić notatkę z lekcji.
7. Przypomnienie założeń trenu i odniesienie ich do omawianego utworu
8. Zadaniem domowym uczniów jest odpowiedź na kluczowe pytanie
postawione na lekcji w oparciu o wnioski z analizy i interpretacji utworu.
Sposób ewaluacji
lekcji
Kryteria
Metoda
niedouczonych
zdań, np.: Jan
Kochanowski
rewiduje swój
światopogląd o…
Nowatorstwo
Trenów J.
Kochanowskiego
polega na…
Wskaźniki
Uczeń dostrzega
zmianę elementów
światopoglądu
głoszonego przez
renesansowego
twórcę.
Uczeń dostrzega
podwójną rolę, w
jakiej występuje
podmiot liryczny