Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Opisujemy bieg promieni w zjawisku załamania światła.
Powiązanie z wcześniejszą wiedzą: wstępne wiadomości z optyki, prostoliniowy bieg promieni świetlnych,
Cele lekcji:
A – wskaże kąt padania i kąt załamania światła,
B – wyjaśni, na czym polega zjawisko załamania światła,
C – zademonstruje zjawisko załamania światła,
-- narysuje bieg promienia przechodzącego z jednego ośrodka do drugiego w zależności od prędkości
rozchodzenia się światła w tych ośrodkach,
D – odczyta zależności kąta załamania od kąta padania dla wybranych ośrodków,
Wychowawczy:
-- kształtowanie postaw koleżeństwa, życzliwości i wzajemnej pomocy podczas pracy w grupie,
Cele sformułowane w języku ucznia:
-- wyjaśnię, w jakich warunkach i dlaczego załamuje się światło,
Pytanie kluczowe: Czy - chcąc upolować rybę bez wędki - będziesz celował w miejsce, w którym ją widzisz?
NaCoBeZU (co uczniowie będą potrafili po lekcji):
-- wyjaśnić, kiedy zachodzi załamanie światła,
-- rysować przejście promienia w zależności od ośrodka,
Umiejętności kluczowe ćwiczone podczas lekcji:
-- w zakresie tworzenia informacji,
-- w zakresie wielojęzyczności,
-- matematyczne oraz w zakresie nauk przyrodniczych,
-- społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
-- w zakresie przedsiębiorczości,
Metody: słowna – pogadanka, praca z instrukcją, eksperymentalna,
Formy: praca w grupach (parach),
Pomoce dydaktyczne: karta pracy, naczynie, szklanka, woda, moneta, łyżeczka,
Przebieg lekcji:
1. Czynności organizacyjne
-powitanie
-sprawdzenie obecności
-zapisanie daty, lekcji
2. Realizacja tematu:
Nauczyciel podaje temat lekcji.
Nauczyciel podaje cel lekcji.
Przeprowadzenie obserwacji i doświadczenia w parach uczniowskich.
Zapoznanie uczniów z prędkościami rozchodzenia się światła w różnych substancjach
(podręcznik str.263).
Rozwiązywanie zadań: 3b,c oraz 4 strona 177 (podręcznik „To jest fizyka” Nowa Era).
3. Podsumowanie:
Nauczyciel przypomina uczniom pytanie kluczowe i prosi o odpowiedź.
4. Ewaluacja po lekcji:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie celu lekcji.
Jaka mina przedstawia stan twojej wiedzy po dzisiejszych zajęciach? Narysuj odpowiedni symbol przy celu lekcji.