Dodaj publikację
Autor
Jolanta Lubecka-Grobelna
Data publikacji
2020-05-06
Średnia ocena
0,00
Pobrań
31

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

 Pobierz (docx, 13,4 KB)

Podgląd treści

Temat: Wyznaczamy gęstość ciał.

Powiązanie z wcześniejszą wiedzą: pojęcie objętości i gęstości z poprzednich lekcji

Cele lekcji: uczeń:

A - wymienia wielkości fizyczne, które musi wyznaczyć,

C - wybiera właściwe narzędzia pomiaru,

- wyznacza gęstość substancji, z jakiej wykonano przedmiot w kształcie prostopadłościanu, walca lub kuli

za pomocą wagi i linijki,

- zapisuje wyniki pomiarów w tabeli,

- porównuje otrzymany wynik z gęstościami substancji umieszczonymi w tabeli i na tej podstawie

identyfikuje materiał, z którego może być wykonane badane ciało,

Wychowawczy:

- uzmysłowienie uczniom, że dokładność i staranność podczas pomiaru są niezbędne do przeprowadzenia doświadczenia,

- rozwijanie umiejętności wnioskowania,

Cele sformułowane w języku ucznia:

- przeprowadzam doświadczenie i dokonuję niezbędnych pomiarów,

- wykonuję obliczenia,

Pytanie kluczowe: Czy wszystkie ciała mają taką samą gęstość?

NaCoBeZU (co uczniowie będą potrafili po lekcji):

- wyznaczyć gęstość ciał przy pomocy wagi i linijki,

- dokonać pomiaru masy przy użyciu wagi,

- zapamiętać i umieć zastosować wzór na gęstość ciał,

Metody: słowna – pogadanka, praca z instrukcją, eksperymentalna,

Formy: praca w grupach,

Pomoce dydaktyczne: waga elektroniczna, linijka, suwmiarka, zestaw brył, karta pracy,

Przebieg lekcji:

1. Czynności organizacyjne

-powitanie

-sprawdzenie obecności

2. Realizacja tematu:

Nauczyciel podaje cel lekcji.

Prezentacja różnych prostopadłościanów – uczeń dostrzega różnicę w masie przedmiotów.

Nauczyciel podaje temat lekcji.

Przypomnienie wiadomości o objętości i gęstości ciał,

Przeprowadzenie doświadczenia w grupach uczniowskich.

Prezentacja wyników pracy grupy.

3. Podsumowanie:

Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie celu lekcji.

Następnie zadaje pytania:

Czy mamy świadomość tego, że w doświadczeniu bardzo ważna jest precyzja urządzeń i pomiarów?

Czy gęstość ciała może decydować o jego zastosowaniu?

Dlaczego jedno ciało jest cięższe, a drugie lżejsze?

Na podstawie obserwacji (bez pomiarów) określ, która substancja – cukier czy mąka, ma większa gęstość.

4. Ewaluacja po lekcji:

Jaka mina przedstawia stan twojej wiedzy po dzisiejszych zajęciach? Podkreśl odpowiedni symbol.