Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Wyznaczamy gęstość ciał.
Powiązanie z wcześniejszą wiedzą: pojęcie objętości i gęstości z poprzednich lekcji
Cele lekcji: uczeń:
A - wymienia wielkości fizyczne, które musi wyznaczyć,
C - wybiera właściwe narzędzia pomiaru,
- wyznacza gęstość substancji, z jakiej wykonano przedmiot w kształcie prostopadłościanu, walca lub kuli
za pomocą wagi i linijki,
- zapisuje wyniki pomiarów w tabeli,
- porównuje otrzymany wynik z gęstościami substancji umieszczonymi w tabeli i na tej podstawie
identyfikuje materiał, z którego może być wykonane badane ciało,
Wychowawczy:
- uzmysłowienie uczniom, że dokładność i staranność podczas pomiaru są niezbędne do przeprowadzenia doświadczenia,
- rozwijanie umiejętności wnioskowania,
Cele sformułowane w języku ucznia:
- przeprowadzam doświadczenie i dokonuję niezbędnych pomiarów,
- wykonuję obliczenia,
Pytanie kluczowe: Czy wszystkie ciała mają taką samą gęstość?
NaCoBeZU (co uczniowie będą potrafili po lekcji):
- wyznaczyć gęstość ciał przy pomocy wagi i linijki,
- dokonać pomiaru masy przy użyciu wagi,
- zapamiętać i umieć zastosować wzór na gęstość ciał,
Metody: słowna – pogadanka, praca z instrukcją, eksperymentalna,
Formy: praca w grupach,
Pomoce dydaktyczne: waga elektroniczna, linijka, suwmiarka, zestaw brył, karta pracy,
Przebieg lekcji:
1. Czynności organizacyjne
-powitanie
-sprawdzenie obecności
2. Realizacja tematu:
Nauczyciel podaje cel lekcji.
Prezentacja różnych prostopadłościanów – uczeń dostrzega różnicę w masie przedmiotów.
Nauczyciel podaje temat lekcji.
Przypomnienie wiadomości o objętości i gęstości ciał,
Przeprowadzenie doświadczenia w grupach uczniowskich.
Prezentacja wyników pracy grupy.
3. Podsumowanie:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie celu lekcji.
Następnie zadaje pytania:
Czy mamy świadomość tego, że w doświadczeniu bardzo ważna jest precyzja urządzeń i pomiarów?
Czy gęstość ciała może decydować o jego zastosowaniu?
Dlaczego jedno ciało jest cięższe, a drugie lżejsze?
Na podstawie obserwacji (bez pomiarów) określ, która substancja – cukier czy mąka, ma większa gęstość.
4. Ewaluacja po lekcji:
Jaka mina przedstawia stan twojej wiedzy po dzisiejszych zajęciach? Podkreśl odpowiedni symbol.