Dodaj publikację
Autor
Ewa Burdziuk
Data publikacji
2020-05-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
6

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Projekt przeznaczony dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Mający na celu rozbudzenie u młodzieży poczucia przynależności do swojego regionu. Zachęcić do poznania walorów historycznych, kulturowych i przyrodniczych Dolnego Śląska, a także aktywnej formy spędzenia czasu wolnego .
 Pobierz (doc, 51,0 KB)

Podgląd treści

PROJEKT EDUKACYJNO-WYCHOWAWCZY

„DOLNY ŚLĄSK - MOJA MAŁA OJCZYZNA”

Opracowała:
Ewa Burdziuk

WSTĘP
Pomysł projektu zrodził się w wyniku obserwacji i rozmów przeprowadzonych z uczniami. Ma on na celu rozbudzenie u młodzieży poczucia przynależności do swojego regionu. Zachęcić do poznania walorów historycznych, kulturowych i przyrodniczych Dolnego Śląska. Aktywną forma odkrywania uroków tej ziemi jest turystyka. Sposób na poprawienie kondycji fizycznej i właściwe zagospodarowanie czasu wolnego. Atrakcyjna oferta jego zagospodarowania może stanowić antidotum na pojawiające się zagrożenia demoralizacji młodzieży, z którą często spotyka się w najbliższym otoczeniu. Zdarzają się przypadki, że w środowisku rodzinnym.

CZAS TRWANIA PROJEKTU
01 wrzesień 2009 – 30 wrzesień 2010

ADRESACI
Bezpośredni: młodzież klas I-III Szkoły Przysposabiającej do Pracy
Pośredni: nauczyciele, wychowawcy internatu, pracownicy Ośrodka, rodzice i organizacje wspierające realizację zadań

CELE PROJEKTU
➢ Poznanie wybranych zabytków Dolnego Śląska i ciekawych miejsc przyrodniczych. Umiejętność lokalizacji na mapie i krótkiej charakteryzacji
➢ Rozbudzenie ciekawości poznawczej przez udział w imprezach kulturalnych regionu
➢ Wdrażanie do kulturalnego zachowania się w różnych miejscach publicznych
➢ Zachęcanie do przestrzegania i promowania zasad ochrony przyrody
➢ Popularyzacja zdrowego stylu życia
➢ Przełamywanie barier komunikacyjnych
➢ Integracja grupy przez tworzenie pozytywnych więzi
➢ Przeciwdziałania patologiom społecznym przez właściwe zagospodarowanie czasu wolnego

METODY PRACY
Słowna: prelekcja, pogadanka, dyskusja
Oglądowa: praca z mapą, przewodnikiem, pokaz, obserwacja
Projektów: planowanie i realizowanie wycieczek, rajdów
ZADANIA I FORMY REALIZACJI
1. Organizowanie rajdów i wycieczek krajoznawczych po Dolnym Śląsku oraz aktywne w nich uczestniczenie:
• Udział w wycieczkach organizowanych w ramach XII Dolnośląskiego Festiwalu Nauki – wrzesień 2009

• Udział w X Międzynarodowym Rajdzie Pieszym „Łużyckie Wędrówki” organizowanym przez Oddział Łużycki PTSM i Osiedlowe Koło PTTK nr 35 w Lubaniu – kwiecień 2010

• Wycieczki szkolne posegregowane w kręgi tematyczne, które będą realizowane niezależnie od nich. Jednodniowe wyjazdy w roku szkolnym 2009/ 2010:
- Śladami ciekawych muzeów – Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju, Kaplica
Czaszek w Czermnej, Muzeum Czasu i Niezwykłości w Lądku Zdroju, Muzeum
Zabawek w Karpaczu, Muzeum Kultury Ludowej w Pstrążnej
- Tradycje szopek Bożonarodzeniowych na Dolnym Śląsku: Ruchome szopki
w Czermnej, Wambierzycach i w Bardzie
- Spacerkiem po stolicy Dolnego Śląska - Wrocławiu: zwiedzanie Ostrowa Tumskiego, Pałacu Królewskiego, Muzeum Sztuki Mieszczańskiej, Muzeum Przyrodniczego
- Po zdrowie do Dolnośląskich Uzdrowisk: Kudowa Zdrój, Polanica Zdrój, Duszniki
Zdrój, Lądek Zdrój
- Poznajemy różne formy ochrony przyrody: Arboretum w Wojsłwicach, Lądku
Zdroju, Ogród Botaniczny we Wrocławiu, Karkonoski Park Narodowy, Rezerwat
Las Bukowy w Muszkowicach, Rezerwat Cisowa Góra w Bardzie

• Szkolne rajdy piesze: Srebrna Góra – Ząbkowice Śląskie (wędrówka jednodniowa)
–listopad 2009
Wzgórza Strzelińskie – luty 2010
Masyw Śnieżnika - ok. Międzygórza (wędrówka jednodniowa)
– początek maja
Karpacz i ...