Dodaj publikację
Autor
Ewa Burdziuk
Data publikacji
2020-05-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
38

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program dotyczy terapii przez ogród- czynnej i biernej. Uwzględnia również prace artystyczne z wykorzystaniem roślin. Program przeznaczony jest dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowaną.
 Pobierz (docx, 30,4 KB)

Podgląd treści

ZESPÓŁ PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W STRZELINIE ODDZIAŁ W SKOROSZOWICACH

Program edukacyjny

ROŚLINY WOKÓŁ NAS

Opracowanie:

Ewa Burdziuk

* W trakcie realizacji możliwość modyfikacji programu. Wszelkie zmiany będą zamieszczone w aneksie.

Spis treści:

I. Wstęp i uzasadnienie potrzeby wprowadzenia programu

II. Opis programu

III. Termin wprowadzenia i okres trwania

IV. Adresaci

V. Cele

VI. Metody i formy pracy

VII. Tematyka i główne zagadnienia

VIII. Przewidywane efekty

IX. Ewaluacja

X. Osoby realizujące innowację

XI. Podsumowanie

I. Wstęp i uzasadnienie potrzeby wprowadzenia programu:

Rośliny odgrywają bardzo ważną rolę w życiu człowieka. Są wykorzystywane jako źródło pożywienia. Znajdują zastosowanie w farmakologii, kosmetologii i w wielu innych dziedzinach. Tworzą nasze naturalne środowisko. Ogród kojarzy się pozytywnie z bezpieczną i przyjazną przestrzenią, która jest wolna od czynników stresogennych. Pozwala przywrócić poczucie wewnętrznego ładu i bezpieczeństwa, a także uporać się z chaosem i niepokojem, które stanowią następstwo choroby lub niepełnosprawności

Mając do dyspozycji teren wokół placówki o wyjątkowych walorach przyrodniczych oraz pracując z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnościami, zrodziła się potrzeba, aby wykorzystać choć część tego terenu do wspomagania ich rozwoju, edukacji i rehabilitacji. Codzienna praca z wychowankami, obserwacja ich potrzeb i indywidualnych możliwości, zgłębienie wiedzy i umiejętności w zakresie ogrodoterapii, ogrodnicza pasja zaowocowały powstaniem pomysłu napisania tego programu.

II. Opis

Wprowadzenie programu zostało poprzedzone obserwacją funkcjonowania emocjonalnego i społecznego wychowanków naszej placówki. Obszarem, który został w programie uwzględniony jest obcowanie z roślinami. Terapia roślinami angażuje wszystkie zmysły człowieka i je usprawnia. Przebywanie i praca w ogrodzie poprawia zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka oraz stosunki międzyludzkie. .Stwarza poczucie przydatności, rozwija kreatywność, pomaga opanować stres i zapewnia wewnętrzną harmonię. Wyrabia poczucie estetyki poprzez wykorzystanie roślin w celach dekoracyjnych polegające na układaniu i tworzeniu różnorodnych kompozycji okolicznościowych. A rozwój zainteresowań ogrodniczych, może zaowocować zdobyciem kwalifikacji w zawodzie ogrodnik zapewniając w przyszłości podjęcie pracy.

III. Termin wprowadzenia i okres trwania

12.11.2019 r. – 12.11.2020 r. z możliwością wydłużenia na kolejne lata.  Odbywających się w zależności od potrzeb ale minimum raz w miesiącu

IV. Adresaci innowacji

Wybrani wychowankowie Ośrodka w Skoroszowicach. Typowanie uzależnione będzie od funkcjonowania wychowanka i jego zainteresowań

V. Cele innowacji

W planowanym programie zakłada się następujące cele:

Cel główny:

Popularyzacja wiedzy z edukacji ogrodniczo-przyrodniczej

Poprawa relacji społecznych i samopoczucia.

Cele szczegółowe:

Cele terapeutyczne

stworzenie okazji do likwidacji napięć emocjonalnych;

budowanie pewności siebie;

zwiększenie poczucia własnej wartości;

wdrażanie do celowej pracy i rozbudzenie wiary we własne siły;

rozwijanie umiejętności relaksowania się.

Cele edukacyjne

współpraca w grupie;

budzenie zainteresowania ...