Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ZESPÓŁ PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W STRZELINIE ODDZIAŁ W SKOROSZOWICACH
Program edukacyjny
ROŚLINY WOKÓŁ NAS
Opracowanie:
Ewa Burdziuk
* W trakcie realizacji możliwość modyfikacji programu. Wszelkie zmiany będą zamieszczone w aneksie.
Spis treści:
I. Wstęp i uzasadnienie potrzeby wprowadzenia programu
II. Opis programu
III. Termin wprowadzenia i okres trwania
IV. Adresaci
V. Cele
VI. Metody i formy pracy
VII. Tematyka i główne zagadnienia
VIII. Przewidywane efekty
IX. Ewaluacja
X. Osoby realizujące innowację
XI. Podsumowanie
I. Wstęp i uzasadnienie potrzeby wprowadzenia programu:
Rośliny odgrywają bardzo ważną rolę w życiu człowieka. Są wykorzystywane jako źródło pożywienia. Znajdują zastosowanie w farmakologii, kosmetologii i w wielu innych dziedzinach. Tworzą nasze naturalne środowisko. Ogród kojarzy się pozytywnie z bezpieczną i przyjazną przestrzenią, która jest wolna od czynników stresogennych. Pozwala przywrócić poczucie wewnętrznego ładu i bezpieczeństwa, a także uporać się z chaosem i niepokojem, które stanowią następstwo choroby lub niepełnosprawności
Mając do dyspozycji teren wokół placówki o wyjątkowych walorach przyrodniczych oraz pracując z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnościami, zrodziła się potrzeba, aby wykorzystać choć część tego terenu do wspomagania ich rozwoju, edukacji i rehabilitacji. Codzienna praca z wychowankami, obserwacja ich potrzeb i indywidualnych możliwości, zgłębienie wiedzy i umiejętności w zakresie ogrodoterapii, ogrodnicza pasja zaowocowały powstaniem pomysłu napisania tego programu.
II. Opis
Wprowadzenie programu zostało poprzedzone obserwacją funkcjonowania emocjonalnego i społecznego wychowanków naszej placówki. Obszarem, który został w programie uwzględniony jest obcowanie z roślinami. Terapia roślinami angażuje wszystkie zmysły człowieka i je usprawnia. Przebywanie i praca w ogrodzie poprawia zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka oraz stosunki międzyludzkie. .Stwarza poczucie przydatności, rozwija kreatywność, pomaga opanować stres i zapewnia wewnętrzną harmonię. Wyrabia poczucie estetyki poprzez wykorzystanie roślin w celach dekoracyjnych polegające na układaniu i tworzeniu różnorodnych kompozycji okolicznościowych. A rozwój zainteresowań ogrodniczych, może zaowocować zdobyciem kwalifikacji w zawodzie ogrodnik zapewniając w przyszłości podjęcie pracy.
III. Termin wprowadzenia i okres trwania
12.11.2019 r. – 12.11.2020 r. z możliwością wydłużenia na kolejne lata. Odbywających się w zależności od potrzeb ale minimum raz w miesiącu
IV. Adresaci innowacji
Wybrani wychowankowie Ośrodka w Skoroszowicach. Typowanie uzależnione będzie od funkcjonowania wychowanka i jego zainteresowań
V. Cele innowacji
W planowanym programie zakłada się następujące cele:
Cel główny:
Popularyzacja wiedzy z edukacji ogrodniczo-przyrodniczej
Poprawa relacji społecznych i samopoczucia.
Cele szczegółowe:
Cele terapeutyczne
stworzenie okazji do likwidacji napięć emocjonalnych;
budowanie pewności siebie;
zwiększenie poczucia własnej wartości;
wdrażanie do celowej pracy i rozbudzenie wiary we własne siły;
rozwijanie umiejętności relaksowania się.
Cele edukacyjne
współpraca w grupie;
budzenie zainteresowania ...