Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz warsztatów florystycznych
„Dekoracje i stroiki świąteczne”,
na rzecz podopiecznych Domu Opieki Paliatywnej w xxx
Miejsce: Sala gimnastyczna OSzW w xxx
przy Zespole Placówek Oświatowych w xxx
Środowisko: uczniowie wszystkich klas, rodzice i nauczycieleCzas trwania: 120 min.Data: 11 grudnia 2019 r.Prowadzący zajęcia: xxxTemat: Dekoracje i stroiki świąteczne.
Cele główne: - kultywowanie tradycji świątecznych;- budzenie potrzeby dostarczania pozytywnych emocji osobom chorym i samotnym; - tworzenie atmosfery opartej na życzliwości, przyjaźni, wzajemnej pomocy.Cele szczegółowe:- budzenie radości z wykonywania dekoracji i stroików świątecznych na rzecz potrzebujących;- wprowadzenie radosnego przedświątecznego nastroju;- podnoszenie poziomu sprawności manualnej;- rozbudzenie zaufania we własne możliwości twórcze.Metody pracy: - słowna, oglądowa, ekspresyjna, praktycznego działania.
Formy pracy:
- grupowa,- indywidualna.
Środki dydaktyczne:
- gotowe ozdoby i stroiki świąteczne, gałązki drzew iglastych, ozdobne naczynia, gąbka florystyczna, drut florystyczny, naturalne ozdoby (szyszki, żołędzie, orzechy, gwiazdki z kory brzozowej, skórki pomarańczowej itp.) barwione i w oryginalnych kolorach, plastry drewna, świeczki, bombki, wstążki, sztuczny śnieg, nożyczki, sekatory, pistolety na gorąco + klej, klej w sprayu;
- odtwarzanie piosenek świątecznych.
Przebieg zajęć:
1. Zajęcia wstępne:
a) powitanie dzieci, młodzieży oraz ich opiekunów, przedstawienie głównego celu wykonania dekoracji i stroików świątecznych;b) omówienie przykładowych kompozycji świątecznych oraz jakie zastosowano materiały florystyczne i plastyczne;
b) przydział stanowisk pracy, materiałów dekoracyjnych i narzędzi niezbędnych do wykonania prac florystycznych;c) przypomnienie o zachowaniu bhp podczas korzystanie z narzędzi i przyborów używanych podczas warsztatów, rozdanie worków na śmieci.
2. Zajęcia właściwe - wykonanie dekoracji lub stroików świątecznych :a) zaprojektowanie kompozycji, dobór materiałów i narzędzi, przystąpienie do praktycznych czynności:- określenie podłoża – gąbka florystyczna z ozdobnym naczyniem, kółko ze słomy, plaster drewna, stożek oklejony ozdobnym sznurkiem, styropianowa kula; - ozdobienie wybranego podłoża, doklejenie szyszek, żołędzi , orzechów i gałązek z drzew iglastych. Zastosowanie elementów nieroślinnych tj. doklejenie bombek, koralików, perełek, wstążek, świeczek, oprószenie sztucznym śniegiem, brokatem. b) czynności porządkowe po zakończeniu zajęć: - złożenie materiałów plastycznych do pudełek, umycie stołów, pozamiatanie podłogi, uporządkowanie worków foliowych - przypomnienie o segregacji śmieci; - wyeksponowanie kompozycji świątecznych na stołach w świetlicy.
3. Zakończenie zajęć i podsumowanie pracy:Uczniowie prezentują swoje kompozycje świąteczne, dokonują samooceny pracy, aktywności i zachowania.Na zakończenie organizatorzy warsztatów florystycznych dziękuje za współpracę oraz przypominają, że następnego dnia ich prace zostaną przekazane podopiecznych Domu Opieki Paliatywnej w xxx