Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Preorientacja zawodowa w przedszkolu
„Kim zostanę ..gdy dorosnę.. ??”
mgr Agnieszka Jaworska
Zawód jest zbiorem zadań, zespołem czynności wyodrębnionych w wyniku społecznego podziału pracy, będących świadczeniami na rzecz innych osób, wykonywany przez poszczególne osoby i wymagający odpowiednich kwalifikacji oraz atrybutów.
Dzieci w wyniku spotkań z przedstawicielami różnych zawodów będą miały okazje poznać zasady pracy, zakres czynności, wyposażenie, jakie jest niezbędne przy wykonywaniu poszczególnych zadań, a tym samym rozbudzić w sobie pasję do poznawania.
Dzieci coraz częściej interesują się pracą zawodową swoich rodziców, dziadków, próbują opowiadać o ich pracy. Dzielą się takimi informacjami z innymi dziećmi podczas zabaw dowolnych. Dlatego głównym założeniem tego programu będzie poszerzenie wiedzy dzieci na temat rożnych zawodów poprzez organizowanie spotkań z przedstawicielami różnych zawodów.
Cele główne:
1.Przybliżenie dzieciom szczegółów związanych z profesjami funkcjonującymi w naszym społeczeństwie.
2. Budzenie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym poprzez przybliżenie zawodów i czynności z nimi związanymi.
3. Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi
4.Wychowanie do wartości; szacunek do pracy; konieczność zarobkowania, rzetelność i sumienność.
Cele szczegółowe:
- wdrażanie do poszanowania pracy ludzi wybranych zawodów
- poszerzenie zasobu słownictwa o nieznane dotąd wyrażenia związane z określonym zawodem
- zaangażowanie rodziców i dzieci do przygotowania materiałów potrzebnych podczas spotkania z ekspertem
- rozwijanie wyobraźni i myślenia twórczego
- wyrabianie umiejętności współdziałania w grupach
- przełamywanie nieśmiałości w stosunku do osób obcych
- rozwijanie umiejętności układania pytań
- zwiększenie aktywności poznawczej i twórczej dzieci
-inicjowanie zabaw tematycznych w zaaranżowanych kącikach związanych z poznanymi zawodami
Planowane osiągnięcia dzieci:
- rozpoznaje i nazywa wybrane zawody
- wie, na czym polega praca ludzi różnych zawodów
- wie, jakie korzyści płyną z pracy ludzi
- wie, jakie przedmioty potrzebne są ludziom wykonującym określony zawód
- umie współdziałać z kolegami w grupie podczas realizacji programu
- zna znaczenie nowych wyrażeń związanych z określonym zawodem
- pokonuje nieśmiałość w określonych sytuacjach, formułuje pytania na określony temat
- podejmuje próby dyskusji w zespole
Metody:
- podające:
opis
opowiadanie
pogadanka
- eksponujące:
pokaz połączony z przeżyciem
ekspozycja
inscenizacje
- praktyczne:
ćwiczenia
pokaz
Wymienione metody znajdują zastosowanie w takich formach pracy, jak:
zabawy dowolne i organizowane przez nauczycielkę
zajęcia indywidualne
spacery i wycieczki
samodzielne doświadczenia
gry i zabawy dydaktyczne, zabawy badawcze, zabawy ruchowe
Warunki realizacji programu
Program będzie realizowany w roku szkolnym 2019/2020 w zależności od potrzeb, w formie jednodniowych lub tygodniowych ośrodków tematycznych na określony temat w grupie dzieci 3-4 – letnich.
W programie będą przeplatać się różne rodzaje aktywności dziecka:
- językowa
- literacka
- plastyczna
- społeczna
-muzyczno-ruchowa
-teatralna
-matematyczna
Formy ...