Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Jaworska
Data publikacji
2020-05-12
Średnia ocena
0,00
Pobrań
21

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program autorski z zakresu preorientacji zawodowej w przedszkolu
 Pobierz (docx, 23,8 KB)

Podgląd treści

Preorientacja zawodowa w przedszkolu

„Kim zostanę ..gdy dorosnę.. ??”

mgr Agnieszka Jaworska

Zawód jest zbiorem zadań, zespołem czynności wyodrębnionych w wyniku społecznego podziału pracy, będących świadczeniami na rzecz innych osób, wykonywany przez poszczególne osoby i wymagający odpowiednich kwalifikacji oraz atrybutów.

Dzieci w wyniku spotkań z przedstawicielami różnych zawodów będą miały okazje poznać zasady pracy, zakres czynności, wyposażenie, jakie jest niezbędne przy wykonywaniu poszczególnych zadań, a tym samym rozbudzić w sobie pasję do poznawania.

Dzieci coraz częściej interesują się pracą zawodową swoich rodziców, dziadków, próbują opowiadać o ich pracy. Dzielą się takimi informacjami z innymi dziećmi podczas zabaw dowolnych. Dlatego głównym założeniem tego programu będzie poszerzenie wiedzy dzieci na temat rożnych zawodów poprzez organizowanie spotkań z przedstawicielami różnych zawodów.

Cele główne:

1.Przybliżenie dzieciom szczegółów związanych z profesjami funkcjonującymi w naszym społeczeństwie.

2. Budzenie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym poprzez przybliżenie zawodów i czynności z nimi związanymi.

3. Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi

4.Wychowanie do wartości; szacunek do pracy; konieczność zarobkowania, rzetelność i sumienność.

Cele szczegółowe:

- wdrażanie do poszanowania pracy ludzi wybranych zawodów

- poszerzenie zasobu słownictwa o nieznane dotąd wyrażenia związane z określonym zawodem

- zaangażowanie rodziców i dzieci do przygotowania materiałów potrzebnych podczas spotkania z ekspertem

- rozwijanie wyobraźni i myślenia twórczego

- wyrabianie umiejętności współdziałania w grupach

- przełamywanie nieśmiałości w stosunku do osób obcych

- rozwijanie umiejętności układania pytań

- zwiększenie aktywności poznawczej i twórczej dzieci

-inicjowanie zabaw tematycznych w zaaranżowanych kącikach związanych z poznanymi zawodami

Planowane osiągnięcia dzieci:

- rozpoznaje i nazywa wybrane zawody

- wie, na czym polega praca ludzi różnych zawodów

- wie, jakie korzyści płyną z pracy ludzi

- wie, jakie przedmioty potrzebne są ludziom wykonującym określony zawód

- umie współdziałać z kolegami w grupie podczas realizacji programu

- zna znaczenie nowych wyrażeń związanych z określonym zawodem

- pokonuje nieśmiałość w określonych sytuacjach, formułuje pytania na określony temat

- podejmuje próby dyskusji w zespole

Metody:

- podające:

opis

opowiadanie

pogadanka

- eksponujące:

pokaz połączony z przeżyciem

ekspozycja

inscenizacje

- praktyczne:

ćwiczenia

pokaz

Wymienione metody znajdują zastosowanie w takich formach pracy, jak:

zabawy dowolne i organizowane przez nauczycielkę

zajęcia indywidualne

spacery i wycieczki

samodzielne doświadczenia

gry i zabawy dydaktyczne, zabawy badawcze, zabawy ruchowe

 

Warunki realizacji programu

Program będzie realizowany w roku szkolnym 2019/2020 w zależności od potrzeb, w formie jednodniowych lub tygodniowych ośrodków tematycznych na określony temat w grupie dzieci 3-4 – letnich.

W programie będą przeplatać się różne rodzaje aktywności dziecka:

- językowa

- literacka

- plastyczna

- społeczna

-muzyczno-ruchowa

-teatralna

-matematyczna

Formy ...