Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI CHEMII W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Klasa – VII
Prowadząca zajęcia –………
Dział – Woda i roztwory wodne.
Czas – 45 minut
Temat: Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Zagadnienia z podstawy programowej:
Uczeń:
5.1. opisuje budowę cząsteczki wody oraz zdolność do rozpuszczania się różnych substancji w wodzie;
1.3. opisuje stany skupienia materii
Cele ogólne:
Uczeń poznaje właściwości fizyczne wody, jej rolę i występowanie w przyrodzie
Omawia sposoby racjonalnego gospodarowania wodą.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
definiuje wodę destylowaną
wymienia stany skupienia wody
nazywa przemiany stanów skupienia wody
opisuje właściwości wody
podaje przykłady zanieczyszczeń wód naturalnych
Uczeń:
wymienia i charakteryzuje rodzaje wód występujących w przyrodzie
omawia obieg wody w przyrodzie
wymienia źródła zanieczyszczeń wód
Uczeń:
określa niektóre źródła zanieczyszczeń wód naturalnych
proponuje sposoby racjonalnego gospodarowania wodą
wymienia sposoby otrzymywania wody
wyjaśnia, co to jest woda destylowana i czym się różni od wód występujących w przyrodzie
wymienia niektóre zagrożenia wynikające z zanieczyszczenia wód naturalnych
wymienia sposoby przeciwdziałania zanieczyszczaniu wód
omawia metody usuwania zanieczyszczeń z wód
Uczeń:
analizuje wpływ ciśnienia atmosferycznego na wartość temperatury wrzenia wody
Metody pracy:
doświadczenie
projekcja filmu
metoda ilustracyjna graficzna
Formy pracy:
z całą klasą
w grupach
Środki dydaktyczne:
karty pracy dołączone do scenariusza
układ okresowy pierwiastków
zdjęcia, ilustracje
tablica interaktywna, Internet, komputer
filmy
do wykonania doświadczenia : szkiełko zegarkowe, palnik spirytusowy, trójnóg, woda wodociągowa, woda destylowana
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne .
Przypomnienie co to jest: woda atmosferyczna ,woda powierzchniowa, woda podziemna, uczniowie definiują pojęcia
Przypomnienie podziału wód np. na: wody słodkie i wody słone.
Sformułowanie tematu lekcji i określenie celów lekcji
Wyjaśnienie uczniom, jak będzie wyglądała ich praca na lekcji
II. Faza realizacyjna:
Nauczyciel podaje temat lekcji i wyjaśnia jej cele. Uczniowie zapisują temat i cele lekcji w zeszycie.
Nauczyciel pokazuje na tablicy multimedialnej schemat obiegu wody w przyrodzie korzystając z planszy scholaris (Obieg wody w przyrodzie)
Link:
http://scholaris.pl/resources/run/id/57617 sprawdzono 24.01.2018 godz. 19.18
i przeprowadza z uczniami pogadankę na temat obiegu wody w przyrodzie.
Nauczyciel pokazuje na tablicy multimedialnej uczniom planszę obrazująca zmiany stanu skupienia wody scholaris (Zmiany stanów skupienia wody)
Link:
http://scholaris.pl/resources/run/id/63139 sprawdzono 24.01.2018 godz. 19.18
i przeprowadza z uczniami pogadankę na temat zmian stanu skupienia wody
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy (zgodnie z kolejnością w dzienniku) a następnie rozdaje karty pracy (załącznik nr 1 i załącznik nr 2 ) i wyjaśnia na czym będzie polegała ich praca. Pierwsza grupa wykonuje doświadczenie ...