Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI CHEMII W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Klasa – VII
Prowadząca zajęcia – Monika Sidorczuk
Dział – Woda i roztwory wodne
Czas – 45 minut
Temat: Woda jako rozpuszczalnik
Zagadnienia z podstawy programowej:
Uczeń:
I. 4) tłumaczy, na czym polegają zjawiska […] rozpuszczania, zmiany stanu skupienia
V. 1) opisuje budowę cząsteczki wody oraz przewiduje zdolność do rozpuszczania się różnych substancji w wodzie oraz przykłady substancji, które rozpuszczają się w wodzie […]
V. 2) podaje przykłady substancji, które nie rozpuszczają się w wodzie […]
V. 3) projektuje i przeprowadza doświadczenia dotyczące rozpuszczalności różnych substancji w wodzie
V. 4) projektuje i przeprowadza doświadczenia wykazujące wpływ różnych czynników na szybkość rozpuszczania się substancji stałych w wodzie
Cele ogólne:
Uczeń:
poznaje pojęcia: rozpuszczalnik, roztwór, substancja rozpuszczona, dipol.
wyjaśnia proces rozpuszczania.
poznaje budowę cząsteczki wody.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
zapisuje wzory sumaryczny i strukturalny cząsteczki wody ,
nazywa rodzaj wiązania występującego w cząsteczce wody ,
definiuje pojęcie dipol ,
dzieli substancje na dobrze i słabo rozpuszczalne oraz praktycznie nierozpuszczalne w wodzie ,
podaje przykłady substancji, które rozpuszczają się i nie rozpuszczają się w wodzie ,
definiuje roztwór ,
definiuje pojęcia rozpuszczalnik i substancja rozpuszczana .
wymienia czynniki wpływające na szybkość rozpuszczania się substancji stałej w wodzie .
Uczeń:
opisuje budowę cząsteczki wody
wyjaśnia, co to jest cząsteczka polarna
identyfikuje cząsteczkę wody jako dipol
wyjaśnia, jak te czynniki wpływają na szybkość rozpuszczania substancji stałej w wodzie
Uczeń:
wyjaśnia, na czym polegają procesy rozpuszczania i mieszania
określa, dla jakich substancji woda jest dobrym rozpuszczalnikiem
projektuje i przeprowadza doświadczenia wykazujące wpływ różnych czynników na szybkość rozpuszczania się substancji stałych w wodzie
wyjaśnia, na czym polega tworzenie się wiązania kowalencyjnego spolaryzowanego w cząsteczce wody
omawia budowę polarną cząsteczki wody
określa właściwości wody wynikające z jej budowy polarnej
wyjaśnia, dlaczego woda dla jednych substancji jest, a dla innych nie jest rozpuszczalnikiem
przedstawia za pomocą modeli proces rozpuszczania się w wodzie substancji, np. chlorku sodu, chlorowodoru
Uczeń:
porównuje rozpuszczalność w wodzie związków kowalencyjnych i jonowych
Metody pracy:
doświadczenie
projekcja filmu
metoda ilustracyjna graficzna
Formy pracy:
z całą klasą
w grupach
Środki dydaktyczne:
multimedialny układ okresowy pierwiastków chemicznych, http://www.ukladokresowy.pl sprawdzono 24.01.2018 godz. 20.15
karty pracy dołączone do scenariusza,
zestaw do budowy modeli kulkowo-pręcikowych związków chemicznych
tablica multimedialna , laptop,
do wykonania doświadczeń : probówki, statyw do probówek ,woda, cukier, sól kuchenna, olej, benzyna, kryształki siarczanu (VI) miedzi (II)
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne .
Sprawdzenie poprawności wykonania zadania domowego z poprzedniej lekcji.
Przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji . Nauczyciel zadaje pytania:
Jakie właściwości ma woda?
Co ...