Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI CHEMII W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Klasa – VII
Prowadząca zajęcia –………………..
Dział – Woda i roztwory wodne
Czas – 45 minut
Temat: Rodzaje roztworów.
Zagadnienia z podstawy programowej:
Uczeń:
I. 5) opisuje cechy mieszanin jednorodnych i niejednorodnych
V. 2) podaje […] przykłady substancji, które rozpuszczają się w wodzie, tworząc roztwory właściwe; podaje przykłady substancji, które z wodą tworzą koloidy i zawiesiny
V. 5) definiuje pojęcie rozpuszczalność; podaje różnice między roztworem nasyconym i nienasyconym
Cele ogólne:
Uczeń:
poznaje rodzaje roztworów w zależności od: stanu skupienia rozpuszczalnika oraz substancji rozpuszczanej, ze względu na ilość substancji rozpuszczonej (roztwory nasycone, nienasycone).
poznaje podział mieszanin ze względu na wielkość cząstek substancji rozpuszczonej (roztwory właściwe, koloidy, zawiesiny).
analizuje wpływ temperatury, mieszania i stopnia rozdrobnienia substancji na szybkość rozpuszczania się substancji stałej w wodzie.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
definiuje pojęcia: roztwór właściwy, koloid, zawiesina
definiuje pojęcia: roztwór nasycony, roztwór nienasycony
definiuje pojęcia: roztwór stężony, roztwór rozcieńczony
definiuje pojęcie krystalizacja
Uczeń:
wymienia sposoby otrzymywania roztworu nienasyconego z nasyconego i otrzymywania roztworu nasyconego z nienasyconego
podaje przykłady substancji, które tworzą roztwory właściwe
podaje przykłady substancji, które tworzą koloidy lub zawiesiny
wymienia różnice między roztworem właściwym a zawiesiną
opisuje różnice między roztworami: rozcieńczonym, stężonym, nasyconym i nienasyconym
Uczeń:
porównuje rozmiary cząstek substancji wprowadzonych do wody i znajdujących się w roztworze właściwym, koloidzie, zawiesinie
planuje doświadczenie sprawdzające, czy roztwór jest nasycony czy nienasycony
Uczeń:
określa, jak można przeprowadzić krystalizację
określa, na czym polega krystalizacja
Metody pracy:
doświadczenie
projekcja filmu
metoda ilustracyjna graficzna
Formy pracy:
z całą klasą
w grupach
Środki dydaktyczne:
karty pracy ucznia dołączone do scenariusza,
tablica multimedialna , laptop,
odczynniki, szkło i sprzęt laboratoryjny: woda , siarczan(VI) miedzi(II) w kryształach i rozkruszony, woda wodociągowa zimna i gorąca, statywy do probówek, probówki – po 1 na grupę, bagietki, parownice szklane lub porcelanowe, palniki spirytusowe,
publikacje o tematyce chemicznej, np. słownik chemiczny, encyklopedia.
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne .
Sprawdzenie wiadomości nabytych na poprzedniej lekcji. Kartkówka (załącznik nr 1) – czas 5-7 minut
Faza realizacyjna:
Nauczyciel podaje temat lekcji i wyjaśnia jej cel. Uczniowie zapisują temat w i cele lekcji w zeszycie.
Nauczyciel zadaje pytanie : Co to jest roztwór? Uczniowie na podstawie wiadomości zdobytych na poprzednich lekcjach starają się odpowiedzieć na pytanie.
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy (zgodnie z kolejnością w dzienniku) a następnie wyjaśnia na czym będzie polegało doświadczenie i rozdaje uczniom karty pracy (załącznik nr 2). Uczniowie pod nadzorem nauczyciela wykonują doświadczenie po czym wspólnie opracowują obserwacje i zapisują wnioski . Nauczyciel nadzoruje poprawność wykonanego zadania ...