Dodaj publikację
Autor
Renata Prokopowicz
Data publikacji
2020-05-17
Średnia ocena
5,00
Pobrań
274

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przedstawiony zestaw zadań jest przeznaczony dla kl. VII szkoły podstawowej. Sprawdza, w jaki sposób uczniowie opanowali umiejętność rozpoznawania imiesłowów, tworzenia ich od bezokoliczników i stosowania w zdaniach. Zestaw zadań można również wykorzystać na zajęciach utrwalających.
 Pobierz (doc, 44,0 KB)

Podgląd treści


IMIESŁOWY - SPRAWDZIAN

1. Uzupełnij tabelę według wzoru. Podkreśl imiesłowy.

|zepsuta zabawka |zabawka, którą ktoś zepsuł |
|wędrujące dzieci | |
| |ławka, którą ktoś pomalował |
|śpiewająca grupa | |
|rozlana woda | |

2. Podkreśl imiesłowy przymiotnikowe.
brudny, czytany, umyty, zielony, niezliczony, stalowy,
zbudowany, śpiewający, wesoły, gorący, zrobione
3. Przekształć zdania złożone na pojedyncze, zastępując podkreślone wyrazy imiesłowami przymiotnikowymi.

Matka obserwowała dzieci, które wesoło bawiły się na podwórku.

.......................................................................................................................................

Mężczyzna czytał artykuł, który przedstawiał najnowsze osiągnięcia w dziedzinie medycyny.

.......................................................................................................................................
4. Z podanych zdań wypisz imiesłowy przymiotnikowe czynne i bierne.

Kulturę stworzoną przez starożytnych Greków należy dokładnie poznać. Smród gnijących liści, podziałał na mnie przygnębiająco. Na podwieczorek przygotowano prażone warzywa i wędzoną rybę.

imiesłowy przymiotnikowe czynne - ..........................................................................

imiesłowy przymiotnikowe bierne - ............................................................................

5. Z podanych zdań wypisz imiesłowy przysłówkowe.
Wysłuchawszy wyjaśnień kolegi, zrozumiał swoją pomyłkę. Idąc chodnikiem, słuchał MP3. Przeczytawszy artykuł, podzielił się sensacyjnymi informacjami z kolegą. Siedząc w szkole, myślę o treningu.

imiesłowy przysłówkowe współczesne: ………............................................................
………………………………………………………………………………………….
imiesłowy przysłówkowe uprzednie: …………............................................................
………………………………………………………………………………………….

6. Przekształć podane zdania na zdania o tej samej treści z użyciem imiesłowów przysłówkowych.

Kiedy jechałem do szkoły, słuchałem piosenek z list przebojów.
........................................................................................................................................
Kiedy zrobił zakupy, wrócił do domu.
........................................................................................................................................
7. Które połączenie tworzy poprawną całość ze zdaniem?
Stojąc w kolejce, …
a) przypomniał mu się ulubiony film.
b) zrobiło mu się smutno.
c) słuchał rozmowy dwóch pań.

8. Od podanych bezokoliczników utwórz formy imiesłowów przysłówkowych. Jeżeli którejś z form nie da się utworzyć, postaw kreskę.

|bezokolicznik |imiesłów przysłówkowy |imiesłów przysłówkowy uprzedni |
| |współczesny | |
|pisać | | |
|przerysować | | |
|zapłacić | | |
|skończyć | | |

9. Od podanych bezokoliczników utwórz formy imiesłowów przymiotnikowych. Jeżeli którejś z form nie da się utworzyć, postaw kreskę.

|bezokolicznik |imiesłów przymiotnikowy |imiesłów przymiotnikowy bierny |
| |czynny | |
|tańczyć | | |
|malować | | |
|wołać | | |
|liczyć | | |