Dodaj publikację
Autor
Kamila Smułka
Data publikacji
2020-05-19
Średnia ocena
0,00
Pobrań
27

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Tematem artykułu jest prezentacja niekonwencjonalnej metody muzykoterapeutycznej, polegającej na symbolicznym zapisie nutowym. metoda ułatwia proces terapeutyczny.
 Pobierz (docx, 153,8 KB)

Podgląd treści

Kamila Smułka

Metoda symbolicznego zapisu melodii – obserwacje i wnioski

Jako nauczyciel muzyki i muzykoterapeuta w szkole integracyjnej, mam kontakt z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych, często z trudnymi zaburzeniami emocjonalnymi, zaburzeniami w zachowaniu, a także z niedostosowaniem społecznym czy nadpobudliwością psychoruchową. Praca w szkole integracyjnej pozwoliła mi zaobserwować pozytywne efekty, wynikające z uczęszczania uczniów na zajęcia muzyki, muzykoterapii oraz na zajęcia indywidualne nauki gry na instrumencie. Zauważyłam, że podczas tych zajęć, przy wykorzystaniu rozmaitych metod, dokonują się pozytywne zmiany w procesie edukacyjnym, a stosowane techniki wspierają dziecko w jego rozwoju.

W mojej praktyce pedagogicznej wyznaję zasadę, że muzyka uspokaja umysł, ułatwia wzlot myśli, a gdy trzeba – pobudza do walki, pomaga znosić trudy i cierpienie każdego przedsięwzięcia, pociesza przygnębionych i zrozpaczonych. W muzyce tkwią wartości, które nigdy nie dzielą, lecz są podstawą do zbliżenia i porozumienia. Muzyka jest niewerbalnym środkiem komunikacji i środkiem wyrazu uczuć niedających się wyrazić w inny sposób; stanowi uniwersalny środek przekazu, metodę porozumiewania się. Jest mową bez słów, mową uczuć, specyficznym językiem, posługującym się niezliczonym bogactwem środków ekspresji, wyrażanych poprzez dźwięki.

To właśnie muzyka znalazła szczególne miejsce w terapii – jako muzykoterapia. Istnieje wiele jej definicji. Ojciec polskiej muzykoterapii Tadeusz Natanson twierdził, że „ (…) muzykoterapia jest metodą postępowania wielostronnie wykorzystującą wieloraki wpływ muzyki na psychosomatyczny ustrój człowieka”. Bardzo szeroko ujmuje ją Julliette Alvin stwierdzając, że muzykoterapia to „ (…) zaordynowane i kontrolowane użycie muzyki w leczeniu, rehabilitacji i wychowaniu dzieci i dorosłych, cierpiących na somatyczne, umysłowe lub emocjonalne zaburzenia”. Natomiast Światowa Federacja Muzykoterapii posługuje się następującą definicją muzykoterapii: „Muzykoterapia jest wykorzystaniem muzyki i/lub jej elementów (dźwięk, rytm, melodia i harmonia) przez muzykoterapeutę i pacjenta/klienta lub grupę w procesie zaprojektowanym dla i/lub ułatwienia komunikacji, uczenia się, mobilizacji, ekspresji, koncentracji fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej i poznawczej w celu/rozwoju wewnętrznego potencjału oraz rozwoju lub odbudowy funkcji jednostki tak, by mogła ona osiągnąć lepszą integrację intra i interpersonalną, a w konsekwencji lepszą jakość życia”.

Program moich działań opiera się na wykorzystaniu metod dostępnych w literaturze muzykoterapeutycznej. W szkole integracyjnej prowadzę zarówno lekcje muzyki w klasach I-VIII szkoły podstawowej oraz muzykoterapię indywidualną i grupową, a także naukę gry na gitarze i pianinie. Moje doświadczenia pokazują, że prawdziwym jest znane powiedzenie, iż „muzyka łagodzi obyczaje”. Dowodem tego są zmiany widoczne w zachowaniu moich podopiecznych, którzy chętnie przychodzą na zajęcia. Obserwując ich postawę, nastrój, sposób gry na instrumentach, widzę że preferencje muzyczne określa rozwój fizyczny i psychiczny nastolatka. Na przykład w okresie dorastania ...