Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Hybrydyzacja orbitali atomowych.
Cele nauczania:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcia: stan podstawowy i stan wzbudzony atomu
przedstawia graficznie (za pomocą schematu klatkowego) konfigurację stanu podstawowego i stanu wzbudzonego na przykładzie atomów węgla i boru
wyjaśnia zależność między typem hybrydyzacji a kształtem orbitali hybrydyzowanych
wyjaśnia na czym polega hybrydyzacja sp, sp2, sp3
Metody:
- ćwiczeniowa
Materiały i środki dydaktyczne:
- podręcznik To jest chemia 1 – zakres rozszerzony, M. Litwin, Sz. Styka-Wlazło, J. Szymońska
- układ okresowy pierwiastków chemicznych
- balony
- karta pracy
Przebieg lekcji:
A. Część nawiązująca:
Sprawdzenie pracy domowej
Zadanie 4 z karty pracy (Dział – Struktura i właściwości związków chemicznych)
Nawiązanie do poprzednich lekcji i przypomnienie wiadomości. Nauczyciel zadaje pytania i podaje polecenia:
Jakie elektrony biorą udział w tworzeniu wiązań chemicznych?
Napisz konfigurację atomu węgla w stanie podstawowym (podpowłokowo) oraz narysuj schemat klatkowy
Ile węgiel może wytworzyć wiązań?
Napisz konfigurację atomu węgla w stanie wzbudzonym (podpowłokowo) oraz narysuj schemat klatkowy
Ile węgiel może wytworzyć wiązań
B. Część właściwa:
Podanie tematu i celu lekcji
Krótka dyskusja na temat tworzenia wiązań przez atom węgla
nauczyciel tłumaczy zagadnienie hybrydyzacji typu sp, sp2, sp3
demonstracja za pomocą balonów
wprowadzenie nazw hybrydyzacji (tetragonalna, trygonalna, dygonalna) oraz kształtu orbitali zhybrydyzowanych (tetraedryczny, trójkątny, liniowy)
Uczniowie zapisują w zeszycie notatkę na temat typów hybrydyzacji i kształtów orbitali hybrydyzowanych.
Zadanie 7 z karty pracy (Dział – HYBRYDYZACJA)
C. Część podsumowująca:
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, przekazuje im swoje spostrzeżenia dotyczące tempa i jakości pracy.
Zadanie pracy domowej:
Zadanie 31 z karty pracy
Dla chętnych Zadanie 29 z karty pracy