Dodaj publikację
Autor
Agata Kubińska
Data publikacji
2020-05-20
Średnia ocena
0,00
Pobrań
16

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Temat: Hybrydyzacja orbitali atomowych. Klasa 1 liceum szkoła ponadpodstawowa - zakres rozszerzony
 Pobierz (docx, 18,6 KB)

Podgląd treści

Temat: Hybrydyzacja orbitali atomowych.

Cele nauczania:

Uczeń:

wyjaśnia pojęcia: stan podstawowy i stan wzbudzony atomu

przedstawia graficznie (za pomocą schematu klatkowego) konfigurację stanu podstawowego i stanu wzbudzonego na przykładzie atomów węgla i boru

wyjaśnia zależność między typem hybrydyzacji a kształtem orbitali hybrydyzowanych

wyjaśnia na czym polega hybrydyzacja sp, sp2, sp3

Metody:

- ćwiczeniowa

Materiały i środki dydaktyczne:

- podręcznik To jest chemia 1 – zakres rozszerzony, M. Litwin, Sz. Styka-Wlazło, J. Szymońska

- układ okresowy pierwiastków chemicznych

- balony

- karta pracy

Przebieg lekcji:

A. Część nawiązująca:

Sprawdzenie pracy domowej

Zadanie 4 z karty pracy (Dział – Struktura i właściwości związków chemicznych)

Nawiązanie do poprzednich lekcji i przypomnienie wiadomości. Nauczyciel zadaje pytania i podaje polecenia:

Jakie elektrony biorą udział w tworzeniu wiązań chemicznych?

Napisz konfigurację atomu węgla w stanie podstawowym (podpowłokowo) oraz narysuj schemat klatkowy

Ile węgiel może wytworzyć wiązań?

Napisz konfigurację atomu węgla w stanie wzbudzonym (podpowłokowo) oraz narysuj schemat klatkowy

Ile węgiel może wytworzyć wiązań

B. Część właściwa:

Podanie tematu i celu lekcji

Krótka dyskusja na temat tworzenia wiązań przez atom węgla

nauczyciel tłumaczy zagadnienie hybrydyzacji typu sp, sp2, sp3

demonstracja za pomocą balonów

wprowadzenie nazw hybrydyzacji (tetragonalna, trygonalna, dygonalna) oraz kształtu orbitali zhybrydyzowanych (tetraedryczny, trójkątny, liniowy)

Uczniowie zapisują w zeszycie notatkę na temat typów hybrydyzacji i kształtów orbitali hybrydyzowanych.

Zadanie 7 z karty pracy (Dział – HYBRYDYZACJA)

C. Część podsumowująca:

Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, przekazuje im swoje spostrzeżenia dotyczące tempa i jakości pracy.

Zadanie pracy domowej:

Zadanie 31 z karty pracy

Dla chętnych Zadanie 29 z karty pracy