Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Studia Podyplomowe Kwalifikacyjne „Logopedia”
STYMULOWANIE ROZWOJU MOWY DZIECI POPRZEZ
STOSOWANIE ZABAW LOGOPEDYCZNYCH
Mowa w dużej mierze wpływa na ogólny rozwój dziecka i jego osiągnięcia w nauce.
Stanowi narzędzie w zdobywaniu informacji, pozwala na wyrażanie swoich myśli, opinii,
odczuć. Ogromną rolę w procesie kształtowania mowy dziecka odgrywają rodzice i najbliższe
otoczenie. Rodzice są pierwszymi nauczycielami mowy poprzez wspólne zabawy, czytanie
książeczek, ich opowiadanie i śpiewanie piosenek. Istotne znaczenie w zakresie wspomagania
i rozwoju mowy ma także działanie nauczyciela pracującego z dzieckiem już w przedszkolu,
gdzie zabawa stanowi dominujący sposób nauki. Jest kluczem do poznawania nowych słów,
ćwiczy oddech, głos, słuch i wymowę. Doskonali formy gramatyczne uwzględniając przy tym
akcent, melodię i rytm mowy. Poprzez zabawę możemy stymulować rozwój wszystkich
funkcji, od których zależy prawidłowy rozwój mowy.
Wyniki badań pedagogicznych dowodzą, że rozwój mowy dzieci jest bardzo
zróżnicowany, u wielu dzieci występuje oprócz wad wymowy, opóźniony rozwój wymowy
lub niechęć do mówienia, zaburzenia słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej.
Występowanie tych zaburzeń ma istotny wpływ na przebieg procesu nauczania w okresie
wczesnoszkolnym, ważne jest zatem wprowadzenie dodatkowych zabaw, mających na celu
rozbudzanie aktywności słownej dzieci, wpływających na rozwój mowy dziecka.
Podstawową formą aktywności dzieci w wieku przedszkolnym jest zabawa. Poprzez
zabawę, koncentruje się ono na doświadczaniu, przeżywaniu, odbiorze wrażeń, które
pozwalają mu na poznawanie siebie, innych ludzi i świata. Dlatego też treści edukacji
zdrowotnej w przedszkolu będą wprowadzane w zabawie i poprzez zabawę oraz w formie
zadaniowej.
jest
W terapii logopedycznej stosuje się metody zróżnicowane. Wynika to z konieczności
realizowania zasady kompleksowych oddziaływań. Wybór metod – stosowanych w terapii
logopedycznej – zawsze uwarunkowany
rodzajem zaburzenia. Sposób pracy
terapeutycznej musi być dostosowany do wieku i możliwości dziecka. Wśród metod ogólnych
i szczegółowych wyróżnia się zabawy oparte o:
Ćwiczenia słuchowe można podzielić na te ogólne, uczulające dziecko na różne bodźce
słuchowe i słuchu fonematycznego, kształtujące świadomość fonologiczną. U podstaw
każdego języka oralnego (mówionego) leży słuch. Wspierając rozwój mowy powinniśmy o
tym pamiętać.
Ćwiczenia słuchowe z wykorzystaniem bodźców niewerbalnych
- Wysłuchiwanie i nazywanie różnych dźwięków z otoczenia. Na polskim rynku
dostępnych jest już wiele nagrań dźwięków otoczenia, odgłosów, jakie wydają zwierzęta,
odgłosów natury, dźwięków instrumentów, również w Internecie można znaleźć strony dla
dzieci z zabawami słuchowymi. Z pewnością zabawa będzie ciekawsza, jeśli dodamy do
dźwięku obraz (zdjęcie, obrazek do pokolorowania itp.), dzieci mogą wskazywać, na którym
obrazku znajduje się rzecz/zjawisko/zwierzę, którego dźwięk usłyszały. Kiedy rozpoznawanie
odgłosów, np. zwierząt, będzie opanowane, można zaproponować puzzle do ułożenia, gdzie ...