Dodaj publikację
Autor
Iwona Zbydniewska
Data publikacji
2020-05-21
Średnia ocena
5,00
Pobrań
19

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program powstał w związku z dużym znaczeniem mediów w dzisiejszym świecie, trzeba iść bowiem z duchem czasu. Możliwość kontaktu z tym urządzeniem jest dla dzieci wyzwaniem, które chętnie podejmują, a zdobyte umiejętności obsługi komputera pozwolą im lepiej funkcjonować w szkole i w życiu dorosłym. Obecnie komputery funkcjonują wszędzie, trudno wyobrazić sobie nasze życie bez nich. Kontakt dziecka z komputerem jest obecnie nieunikniony. Komputer w przedszkolu może być cennym i atrakcyjnym środkiem dydaktycznym.
 Pobierz (pdf, 735,2 KB)

Podgląd treści

PROGRAM ZAJĘĆ KOMPUTEROWYCH

DLA GRUPY ZEROWEJ

„Zabawa z myszką”

Cykl 12 zajęć edukacyjnych

Autor: Iwona Zbydniewska


WPROWADZENIE

W literaturze można znaleźć szeroką gamę określeń nowoczesnego społeczeństwa,

potocznie zwanego społeczeństwem informacyjnym. Badacze określają dzisiejszą młodzież

jako pokolenie sms (screen generation) czy też pokolenie Y, @, Wiki, Web 2.0 lub Homo

Mediens, co ma związek ze stale wzrastającym znaczeniem różnorodnych mediów.

W „Słowniku terminologii medialnej” przeczytać możemy, że społeczeństwo informacyjne to

„społeczeństwo, w którego organizacji (więzi międzyludzkie i międzygrupowe, produkcja,

administracja, komunikacja, kultura

itd.) najważniejszą rolę odgrywa wytwarzanie,

gromadzenie i przekazywanie, odbiór i zdalne przetwarzanie różnego typu informacji przy

wykorzystaniu komputerów i technologii z nimi związanych”.

M. Lakomy przedstawia wnioski z badań W. Cwaliny na temat nowoczesnej generacji

młodzieży (zwanej e-pokoleniem), które można odnieść również do młodych użytkowników

komputerów i innych mediów (telewizja, smartphony, media społecznościowe). Oto one:

„1. Temu pokoleniu puls bije szybciej. Bombardowani obrazami mają niesłabnącą potrzebę

odbierania stale nowych bodźców.

2. Zdalna kontrola, np. z pomocą pilota, najlepiej symbolizuje ich rzeczywistość ciągłych

zmian, krótkotrwałej uwagi i kapryśności.

3. Nic ich nie szokuje. Są zmęczeni napływającym strumieniem informacji, lecz nie potrafią

bez niego żyć. Mając nieograniczony dostęp do środków i zasobów informacji, są lepiej

poinformowani niż ich poprzednicy. Są bardziej świadomi problemów świata.

1

4. Nie ufają dorosłym, a w dziedzinach multimedialnych ich wiedza jest obszerniejsza niż

wiedza nauczycieli.

5. Jest to pokolenie, w którym następuje odwrócenie ról; dzieci są nauczycielami rodziców,

syn uczy ojca jak obsługiwać komputer, telefon komórkowy, pomaga mu buszować

w Internecie”.

Program powstał w związku z dużym znaczeniem mediów w dzisiejszym świecie,

trzeba iść bowiem z duchem czasu. Możliwość kontaktu z tym urządzeniem jest dla dzieci

wyzwaniem, które chętnie podejmują, a zdobyte umiejętności obsługi komputera pozwolą im

lepiej funkcjonować w szkole i w życiu dorosłym.

Obecnie komputery funkcjonują wszędzie, trudno wyobrazić sobie nasze życie bez

nich. Kontakt dziecka z komputerem jest obecnie nieunikniony. Komputer w przedszkolu

może być cennym i atrakcyjnym środkiem dydaktycznym.

Programy komputerowe mogą być wykorzystywane po to by:

 wspomagać rozwój dziecka,

 rozwijać spostrzegawczość, sprawność manualną, refleks, podzielność uwagi,

pamięć,

 kształtować u dzieci logiczne myślenie, wyobraźnię, kojarzenie faktów,

 rozwijać cierpliwość, wytrwałość, samodzielność,

 rozwijać motywację do nauki.

1. Wyrównanie szans edukacyjnych dzieci, które nie posiadają komputera lub nie mają

CELE PROGRAMU

możliwości korzystania z niego w domu.

2. Przygotowanie dzieci do sprawnej i świadomej obsługi komputera.

3. Przygotowanie dzieci do życia w społeczeństwie informacyjnym.

4. Doskonalenie i pogłębianie różnych umiejętności dzieci w pracy z komputerem ...