Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM ZAJĘĆ KOMPUTEROWYCH
DLA GRUPY ZEROWEJ
„Zabawa z myszką”
Cykl 12 zajęć edukacyjnych
Autor: Iwona Zbydniewska
WPROWADZENIE
W literaturze można znaleźć szeroką gamę określeń nowoczesnego społeczeństwa,
potocznie zwanego społeczeństwem informacyjnym. Badacze określają dzisiejszą młodzież
jako pokolenie sms (screen generation) czy też pokolenie Y, @, Wiki, Web 2.0 lub Homo
Mediens, co ma związek ze stale wzrastającym znaczeniem różnorodnych mediów.
W „Słowniku terminologii medialnej” przeczytać możemy, że społeczeństwo informacyjne to
„społeczeństwo, w którego organizacji (więzi międzyludzkie i międzygrupowe, produkcja,
administracja, komunikacja, kultura
itd.) najważniejszą rolę odgrywa wytwarzanie,
gromadzenie i przekazywanie, odbiór i zdalne przetwarzanie różnego typu informacji przy
wykorzystaniu komputerów i technologii z nimi związanych”.
M. Lakomy przedstawia wnioski z badań W. Cwaliny na temat nowoczesnej generacji
młodzieży (zwanej e-pokoleniem), które można odnieść również do młodych użytkowników
komputerów i innych mediów (telewizja, smartphony, media społecznościowe). Oto one:
„1. Temu pokoleniu puls bije szybciej. Bombardowani obrazami mają niesłabnącą potrzebę
odbierania stale nowych bodźców.
2. Zdalna kontrola, np. z pomocą pilota, najlepiej symbolizuje ich rzeczywistość ciągłych
zmian, krótkotrwałej uwagi i kapryśności.
3. Nic ich nie szokuje. Są zmęczeni napływającym strumieniem informacji, lecz nie potrafią
bez niego żyć. Mając nieograniczony dostęp do środków i zasobów informacji, są lepiej
poinformowani niż ich poprzednicy. Są bardziej świadomi problemów świata.
1
4. Nie ufają dorosłym, a w dziedzinach multimedialnych ich wiedza jest obszerniejsza niż
wiedza nauczycieli.
5. Jest to pokolenie, w którym następuje odwrócenie ról; dzieci są nauczycielami rodziców,
syn uczy ojca jak obsługiwać komputer, telefon komórkowy, pomaga mu buszować
w Internecie”.
Program powstał w związku z dużym znaczeniem mediów w dzisiejszym świecie,
trzeba iść bowiem z duchem czasu. Możliwość kontaktu z tym urządzeniem jest dla dzieci
wyzwaniem, które chętnie podejmują, a zdobyte umiejętności obsługi komputera pozwolą im
lepiej funkcjonować w szkole i w życiu dorosłym.
Obecnie komputery funkcjonują wszędzie, trudno wyobrazić sobie nasze życie bez
nich. Kontakt dziecka z komputerem jest obecnie nieunikniony. Komputer w przedszkolu
może być cennym i atrakcyjnym środkiem dydaktycznym.
Programy komputerowe mogą być wykorzystywane po to by:
wspomagać rozwój dziecka,
rozwijać spostrzegawczość, sprawność manualną, refleks, podzielność uwagi,
pamięć,
kształtować u dzieci logiczne myślenie, wyobraźnię, kojarzenie faktów,
rozwijać cierpliwość, wytrwałość, samodzielność,
rozwijać motywację do nauki.
1. Wyrównanie szans edukacyjnych dzieci, które nie posiadają komputera lub nie mają
CELE PROGRAMU
możliwości korzystania z niego w domu.
2. Przygotowanie dzieci do sprawnej i świadomej obsługi komputera.
3. Przygotowanie dzieci do życia w społeczeństwie informacyjnym.
4. Doskonalenie i pogłębianie różnych umiejętności dzieci w pracy z komputerem ...