Dodaj publikację
Autor
Iwona Zbydniewska
Data publikacji
2020-05-22
Średnia ocena
0,00
Pobrań
20

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zakłada przede wszystkim zapewnienie takich warunków, aby dzieci nabyły umiejętności prozdrowotnych zachowań, wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa, a także kształtowanie nawyków higieniczno-kulturalnych.
 Pobierz (pdf, 437,4 KB)

Podgląd treści

Program promujący zdrowie

„Zdrowo i sportowo”

Źródło obrazka: depositphotos.com

Autor: mgr Iwona Zbydniewska

I.

Adresat programu i termin realizacji

Program obejmuje dzieci z grupy 3-4-latków. Program realizowany będzie cały rok szkolny

przez wychowawców grupy:

II. Wstęp

Jak mówi Hiroshi Nakajima, Dyrektor Generalny Światowej Organizacji Zdrowia: ,,Zdrowie

jest nieodłącznym warunkiem osiągnięć szkolnych, dobrej

jakości życia

i ekonomicznej

produktywności. Wyposażając dzieci w wiedzę, umiejętności i właściwe postawy wobec zdrowia,

możemy zwiększyć ich szansę na zdrowe życie oraz ich zdolność do działań na rzecz zdrowia

społeczności, w której żyją”. 1

Promocja zdrowia jest ideą ogólnoświatową, obejmującą działania ochraniające, wzmacniające

i pomnażające zdrowie. Przedszkole promujące zdrowie, to takie, w którym znaczącą rolę odgrywa

troska o zdrowie i dobre samopoczucie w każdym wymiarze - fizycznym, psychicznym oraz

społecznym, a dotyczy każdego członka społeczności: dzieci, nauczycieli

i pozostałych

pracowników placówki.


1 B. Woynarowska Związki między zdrowiem a edukacją, [w:] B. Woynarowska (red.) Zdrowie
i szkoła, wersja broszurowa., wyd. PZWL, 2000, s. 15

1

Jak podkreśla Strelau, powstał i utrwalił się społeczno-ekologiczny model zdrowia, który

uwydatnia rozmaitość powiązań człowieka z jego środowiskiem. 2 W związku z tym modelem,

można mówić o tzw. mandali zdrowia. Mandala zdrowia jest uznawana za model całościowy

(holistyczny), gdyż pokazuje, że zdrowie warunkowane jest przez różnorakie determinanty –

fizyczne i społeczne komponenty środowiska.

Mandala zdrowia 3

Przedstawiany program edukacyjny promujący zdrowie opiera się na powyższym modelu.

W modelu tym zakłada się wzajemne powiązania między kulturą a środowiskiem i ich

jednoczesne oddziaływanie na człowieka pojmowanego jako jedność obejmująca wymiar fizyczny,

intelektualny i duchowy. Najszerszymi kręgami są biosfera i kultura. Najbliższym kręgiem

otaczającym człowieka jest rodzina, traktowana jako najważniejsza struktura pośrednicząca między

jednostkami i instytucjami społecznymi, łagodząca i osłaniająca przed skutkami oddziaływania

społeczności i kultury. Pozostałe determinanty zdrowia, takie jak: społeczność, system opieki


2 J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki Tom 3, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,
Sopot 1999, s. 607
3 Z. Słońska, Promocja zdrowia – zarys problematyki, [w:] Promocja zdrowia, Nauki Społeczne
i Medycyna, 1, Instytut Kardiologii Akademii Medycznej w Warszawie, 1994, s. 40.

2

nad chorym, styl życia, praca, biologia człowieka, środowisko fizyczne i psychospołeczne,

rozmieszczone są hierarchicznie na pozostałych kręgach.

Mandala Zdrowia znakomicie ilustruje bogactwo uwarunkowań zdrowia i jest bardzo użyteczna

dla celów edukacyjnych. Model ten jednoznacznie zwraca uwagę na ograniczone możliwości

służby zdrowia, wskazując, iż system opieki zdrowotnej jest tylko jednym z wielu determinantów

zdrowia.

III. Cele ogólne programu

1. Zapewnienie takich warunków, aby dzieci nabyły umiejętności prozdrowotnych zachowań.

2. Wdrażanie dzieci do przestrzegania ...