Dodaj publikację
Autor
Magdalena Mazurek
Data publikacji
2020-05-22
Średnia ocena
0,00
Pobrań
30

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł wylicza czynniki, które powinien wziąć pod uwagę nauczyciel przy wyborze metody nauczania.
 Pobierz (docx, 14,9 KB)

Podgląd treści

Jak wybrać najlepszą metodę nauczania?

Każdy nauczyciel bez względy jakiego przedmiotu naucza chciały być w tym, co robi skutecznym. Oprócz indywidualnych cech charakteru i predyspozycji do wykonywania zawodu ważny jest też wybór odpowiedniej metody nauczania. Należy pamiętać, że czasami ta sama metoda może sprawdzać się świetnie w jednej klasie, a w innych okazać się totalnym rozczarowaniem. Czy zatem należy się kierować w wyborze odpowiedniej metody? Hanna Komorowska wylicza tu następujące elementy:

potrzeby uczniów

wiek uczniów

osobowość uczniów

upodobania nauczyciela

zaplecze dydaktyczne

Potrzeby uczniów są bardzo ważnym aspektem, który zawsze należy brać pod uwagę planując kurs językowy. W szkole publicznej jest to dużo prostsze, natomiast w przypadku prywatnych lekcji i szkół popołudniowych nieco bardziej złożone. Ludzie przychodzą się uczyć języka w różnych pobudek. Niektórym zwyczajnie zależy na opanowaniu go dla samych siebie, dla własnej satysfakcji, znacznie częściej jednak zapisując się na angielski, niemiecki czy hiszpański mamy w tym jakiś inny cel. Do najczęściej wymienianych przez uczniów dorosłych powodów zaliczamy chęć podniesienia swoich kwalifikacji zawodowych i chęć porozumienia się z obcokrajowcami. Osoby, które liczą na efektywny kurs obcego języka biznesowego, lub kurs obejmujący inna sferę zawodową, czyli tzw. język specjalistyczny na pewno najskuteczniej rozwijać się będą pracując metodą gramatyczno-tłumaczeniową. Dla uczniów zainteresowanych zaś stosunkowo szybką nauką zwrotów użytecznych w czasie turystycznych wyjazdów zagranicznych najlepszym wyborem będzie praca oparta na podejściu komunikacyjnym. Oczekiwania uczniów powinny być dla nauczyciela priorytetem i właśnie od ustalenia ich powinno się zacząć nauczanie.

Drugim wymienionym przez Hannę Komorowska czynnikiem warunkującym wybór metody nauczania jest wiek uczniów. Jest rzeczą oczywistą, że rozwój intelektualny i psychiczno-fizyczny wpływają na sposób asymilacji wiedzy. Nie można od dzieci, które chodzą do klas objętych nauczaniem zintegrowanym wymagać tworzenia długich wypowiedzi pisemnych takich jak wypracowanie czy list. Zadanie te spotkałoby się na pewno z dużymi trudnościami w czasie lekcji języka ojczystego, a co dopiero w czasie angielskiego, czy niemieckiego. Trzeba zatem pamiętać o wieku ucznia i uwzględniać go w czasie dobory metody pracy. Dla dzieci najodpowiedniejsza będzie na pewno metoda naturalna, a w pracy z młodzieżą skusić się można na TPR. Nie można jednak tego generalizować, gdyż każde dziecko jest inne. W sytuacji kiedy mamy do czynienia z całą klasą musimy zdecydować się na konkretna metodę dostosowując ją do większości znajdujących się w klasie osób. Na pewno znajdą się wyjątki, których naszym wyborem nie usatysfakcjonujemy. Możliwe, że będą też chłopcy i dziewczęta, których poziom znajomości języka będzie znacznie wykraczał poza średnią klasową, bądź tacy, z ...