Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI Z JĘZYKA POLSKIEGO DO FRAGMENTU POEMATU
JULIANA TUWIMA „KWIATY POLSKIE”
TEMAT: Serce w szufladzie, czyli Tuwim o ojczyźnie we fragmencie
„ Kwiatów polskich”
CZAS : 45 min.
CELE :
POZNAWCZE:
- zaznajomienie uczniów z fragmentem „Kwiatów polskich” J. Tuwima.
- zapoznanie uczniów z elementami biografii poety, mającymi związek z omawianym tekstem,
KSZTAŁCĄCE :
- ćwiczenie umiejętności czytania tekstu z właściwą intonacją ,
- ćwiczenie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- kształtowanie umiejętności analizy tekstu poetyckiego, dostrzeganie zależności i podobieństw opisywanych obrazów poetyckich,
- wdrażanie do świadomego posługiwania się słownictwem i terminologią właściwą tekstom poetyckim,
- kształtowanie umiejętności tłumaczenia wybranych fragmentów wiersza o charakterze przenośnym.
WYCHOWAWCZE :
- kształtowanie postawy patriotycznej u uczniów,
- kształtowanie postawy aktywnego udziału w lekcji
- wychowanie do umiejętności pracy w zespole klasowym, wysłuchania i akceptacji zdania kolegów
METODY DYDAKTYCZNE
SŁOWNA
Podająca :
- pogadanka
- praca z tekstem
Poszukująca :
- heureza
- „burza mózgów”
PRAKTYKI PISARSKIEJ
- pisanie krótkich uzasadnień zwrotów poetyckich o charakterze metaforycznym
GIER I ZABAW DYDAKTYCZNYCH : przekład intersemiotyczny
PRZEBIEG LEKCJI
OGNIWO WSTĘPNE
Nauczyciel pyta uczniów o to, co znajduje się w szufladach ich biurek. Czy są to rzeczy, z których korzystają na co dzień? Jeśli nie, dlaczego się ich nie pozbywają?
Nauczyciel informuje klasę, iż Julian Tuwim, prócz wierszy dla dzieci, pisał również inne utwory, mówiące o tematach poważnych, wzniosłych. Należy do nich poemat
„ Kwiaty polskie”, z którego fragmentem zapoznają się na dzisiejszej lekcji.
Zapisanie tematu lekcji
OGNIWO CENTRALNE
Przeczytanie fragmentu „ Kwiatów polskich”. Po przeczytaniu uczniowie dzielą się swymi pierwszymi wrażeniami.
Uczniowie zastanawiają się kim jest podmiot liryczny ( Polak, emigrant, przebywał już w wielu krajach ( hotele) , ale jego prawdziwą ojczyzną ( domem) jest Polska. W tym miejscu nauczyciel przywołuje okoliczności powstania „ Kwiatów polskich”
Poemat dygresyjny „Kwiaty polskie” Juliana Tuwima powstał w okresie emigracji autora z Europy, w latach 1940-44. Jako Żyd, w obawie o swoje życie, wyjechał z okupowanej przez hitlerowców Polski do Ameryki Południowej. Dzieło pisał najpierw w Rio de Janeiro, później w Nowym Jorku. Rodacy mieli okazję przeczytać je jeszcze przed wyzwoleniem. Cytowany fragment utworu, który podnosił ich na duchu, nazwali „My country is my home”.
Określenie adresata wypowiedzi lirycznej : kim jest , kim mógłby być ? ( znajomy, przyjaciel z dawnych lat, ktoś, kto znał to biurko)
Określenie sytuacji lirycznej :
- O co podmiot prosi adresata?
- Co znajduje się w opisywanej szufladzie ?
Nauczyciel rozdaje uczniom schematy szuflady. Po lewej stronie uczniowie wpisują nazwy przedmiotów wspomnianych w wierszu. Do wybranych uczniowie mogą wykonać małe rysuneczki.
Po wpisaniu, nauczyciel pyta uczniów, jakie to są rzeczy ( niepotrzebne, zapomniane, przypadkowe , zniszczone)
Dlaczego podmiot liryczny przechowuje je w ...