Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Projekt ewolucji mechatronicznej ładowacza czołowego
Wykonał: Szymon Surmacewicz
Wstęp
Ładowacze czołowe montowane są do ram ciągników i są wykorzystywane do
transportu i załadunku takich materiałów jak: żwir, wapno, nawóz, obornik. Dodatkowo, dzięki
nim można transportować też płody rolne – jak ziemniaki czy buraki, ale znajdą zastosowanie
nawet przy przewożeniu drzewa. Sprawdzają się głównie w rolnictwie, ale coraz częściej
efektywnie wykorzystywane są w branżach komunalnych. Do wszystkich modeli istnieje
możliwość doboru chwytaków, łyżek, wideł oraz różnego rodzaju wyposażenia.
Rysunek ładowacza z lat 30 tych XX
wieku
I Etap
Stertnik stogujący z lat trzydziestych, był protoplastą ładowacza czołowego. Na
świecie, początkowe konstrukcje, przypominające ładowacze czołowe, służyły do załadunku
siana i słomy. Były one poruszane linami przy pomocy systemu krążków.
II Etap
Konstrukcja ewoluowała by w latach pięćdziesiątych, przybrać formę.
ładowacz stogujący,
ładowacz czołowy z widłami do słomy.
Ewolucja mogła nastąpić, ponieważ
liny
i krążki zastąpiono siłownikami
hydraulicznymi dzięki czemu unoszenie wideł stało się rzeczą prostą.
Hydraulika pierwszych modeli ładowacza czołowego podłączana była, pod rozdzielacz
ciągnika, działając jednostronnie na dwa siłowniki nurnikowe o jednostronnym działaniu.
Czyli: tłoczony olej działał podczas podnoszenia, natomiast opuszczanie wywoływane było
ciężarem ramienia, które opadając wypychało olej z siłowników do układu. Zwolnienie
ładunku, znajdującego się na łyżce, dokonywał traktorzysta w bardzo prosty sposób, przy
pomocy dźwigni z linką, która uwalniała zapadkę blokującą
W kolejnych latach rozwoju skupiono się na poprawie sterowania zaprojektowano
2 –sekcyjny rozdzielacz i wysięgnik. Dzięki czemu możliwe było hydrauliczne sterowanie
kątem natarcia łyżki czy opróżnianie wideł.
III ETAP
Zastosowanie 3sekcyjnego rozdzielacza, oraz mechanicznego poziomowania narzędzi
roboczych, usprawniło pracę i dało możliwość szerszego zastosowania.
Opis obecnie stosowanych rozwiązań
W celu poprawienia komfortu pracy ładowaczem czołowym powszechnie stosuje się
układ elektrohydrauliczny sterowania ładowacza, w którym elementem sterującym jest joystick
z przyciskiem. W tym celu w układ instalacji hydraulicznej ładowacza stosuje się rozdzielacz
sekcyjny oraz elektrozawór. Rozdzielacz steruje pracą wysięgnika oraz napełnianiem i
opróżnianiem czerpaka, zaś elektrozawór zamykaniem i otwieraniem trzeciej sekcji.
Uruchomienie trzeciej sekcji joysticku odbywa się poprzez wciśnięcie guzika i skierowanie
dźwigni joysticka w odpowiednim kierunku, w lewo lub w prawo. Przykłady sterowania
joystickiem zamieszczono poniżej.
Zastosowano również hydrauliczny system samo poziomowania wprowadzając dodatkowe
siłowniki i obieg oleju co pozwoliło na wykonywanie pracy z większą precyzją.
Obecne rozwiązania dają możliwość wyboru sterowania w zależności od preferencji
kierowcy. Niektórzy wybierają te oferowane w standardzie, czyli sterowanie joystickiem inni
zaś chcą sterowanie bardziej zautomatyzowane.
Przyszły etap ewolucji Mechatronicznej ładowacza czołowego
Ładowacze Przyszłości
Ładowacze czołowe powinno wyposażyć się w system automatycznego ...