Dodaj publikację
Autor
Szymon Surmacewicz
Data publikacji
2020-05-25
Średnia ocena
0,00
Pobrań
7

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

W publikacji przedstawiono opis ewolucji mechatronicznej na przykładzie ładowacza czołowego. Ukazałem w jaki sposób ewaluowała maszyna wraz z postępem technicznym, jaki wpływ wywarł rozwój mechatroniki na tak prosta maszynę, która z kilku "linek" stała się zaawansowanym urządzeniem wykorzystującym mechatronikę
 Pobierz (pdf, 476,8 KB)

Podgląd treści

Projekt ewolucji mechatronicznej ładowacza czołowego

Wykonał: Szymon Surmacewicz

Wstęp

Ładowacze czołowe montowane są do ram ciągników i są wykorzystywane do

transportu i załadunku takich materiałów jak: żwir, wapno, nawóz, obornik. Dodatkowo, dzięki

nim można transportować też płody rolne – jak ziemniaki czy buraki, ale znajdą zastosowanie

nawet przy przewożeniu drzewa. Sprawdzają się głównie w rolnictwie, ale coraz częściej

efektywnie wykorzystywane są w branżach komunalnych. Do wszystkich modeli istnieje

możliwość doboru chwytaków, łyżek, wideł oraz różnego rodzaju wyposażenia.


Rysunek ładowacza z lat 30 tych XX
wieku

I Etap

Stertnik stogujący z lat trzydziestych, był protoplastą ładowacza czołowego. Na

świecie, początkowe konstrukcje, przypominające ładowacze czołowe, służyły do załadunku
siana i słomy. Były one poruszane linami przy pomocy systemu krążków.

II Etap

Konstrukcja ewoluowała by w latach pięćdziesiątych, przybrać formę.

 ładowacz stogujący,

 ładowacz czołowy z widłami do słomy.

Ewolucja mogła nastąpić, ponieważ

liny

i krążki zastąpiono siłownikami

hydraulicznymi dzięki czemu unoszenie wideł stało się rzeczą prostą.

Hydraulika pierwszych modeli ładowacza czołowego podłączana była, pod rozdzielacz

ciągnika, działając jednostronnie na dwa siłowniki nurnikowe o jednostronnym działaniu.

Czyli: tłoczony olej działał podczas podnoszenia, natomiast opuszczanie wywoływane było

ciężarem ramienia, które opadając wypychało olej z siłowników do układu. Zwolnienie

ładunku, znajdującego się na łyżce, dokonywał traktorzysta w bardzo prosty sposób, przy

pomocy dźwigni z linką, która uwalniała zapadkę blokującą

W kolejnych latach rozwoju skupiono się na poprawie sterowania zaprojektowano

2 –sekcyjny rozdzielacz i wysięgnik. Dzięki czemu możliwe było hydrauliczne sterowanie

kątem natarcia łyżki czy opróżnianie wideł.

III ETAP

Zastosowanie 3sekcyjnego rozdzielacza, oraz mechanicznego poziomowania narzędzi

roboczych, usprawniło pracę i dało możliwość szerszego zastosowania.

Opis obecnie stosowanych rozwiązań

W celu poprawienia komfortu pracy ładowaczem czołowym powszechnie stosuje się

układ elektrohydrauliczny sterowania ładowacza, w którym elementem sterującym jest joystick

z przyciskiem. W tym celu w układ instalacji hydraulicznej ładowacza stosuje się rozdzielacz

sekcyjny oraz elektrozawór. Rozdzielacz steruje pracą wysięgnika oraz napełnianiem i

opróżnianiem czerpaka, zaś elektrozawór zamykaniem i otwieraniem trzeciej sekcji.

Uruchomienie trzeciej sekcji joysticku odbywa się poprzez wciśnięcie guzika i skierowanie

dźwigni joysticka w odpowiednim kierunku, w lewo lub w prawo. Przykłady sterowania

joystickiem zamieszczono poniżej.

Zastosowano również hydrauliczny system samo poziomowania wprowadzając dodatkowe
siłowniki i obieg oleju co pozwoliło na wykonywanie pracy z większą precyzją.

Obecne rozwiązania dają możliwość wyboru sterowania w zależności od preferencji
kierowcy. Niektórzy wybierają te oferowane w standardzie, czyli sterowanie joystickiem inni
zaś chcą sterowanie bardziej zautomatyzowane.

Przyszły etap ewolucji Mechatronicznej ładowacza czołowego

Ładowacze Przyszłości

Ładowacze czołowe powinno wyposażyć się w system automatycznego ...