Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Bartoń
Data publikacji
2020-05-25
Średnia ocena
5,00
Pobrań
93

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Lekcja dla klasy 8 - analiza fragmentów ,,Pana Tadeusza".
 Pobierz (docx, 7,4 KB)

Podgląd treści

Konspekt lekcji dla klasy 8

na podstawie fragmentów

,,Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza

Temat: Dwa koncerty w ,,Panu Tadeuszu”.

Cele:

czytać ze zrozumieniem tekst niewspółczesny;

dokonywać analizy porównawczej;

utrwalać pojęcia z zakresu teorii literatury – epitet, porównanie, uosobienie, refren, układ rymów;

analizować natężenie emocjonalne w tekście literackim;

nazywać emocje.

Materiał: fragmenty ,,Pana Tadeusz” Adama Mickiewicza – koncert Wojskiego i koncert Jankiela.

Działania:

Głośne czytanie obu fragmentów.

Ciche czytanie obu fragmentów z poleceniem, żeby uczniowie zaznaczyli słowa i te fragmenty, których nie rozumieją. Następnie wspólnie analizujemy zakres słownictwa, stanowiący blokadę w rozumieniu całości tekstu.

Analizę szczegółową zaczynamy od koncertu Wojskiego, w drugim rzędzie przystępujemy do analizy koncertu Jankiela. Powstaje notatka w takiej formie:

koncert Wojskiego

Koncert Jankiela

ks. 4 - ,,Dyplomatyka i łowy”

ks. 12 - ,,Kochajmy się”

Wojski – krewny Sędziego, opiekun nad majątkami szlachciców, klucznik

Jankiel – Żyd, karczmarz, znany z poczciwości, patriota

róg

cymbały

po polowaniu na niedźwiedzia

na prośbę Zosi, podczas przyjęcia zaręczynowego

róg – na taśmie przypięty, bawoli, długi, cętkowany, kręty jak wąż boa, jak wicher niesie w puszczę muzykę (podkreślamy epitety i wskazujemy, że wchodzą one także w skład porównań lub też uosobienia funkcjonują w obrębie porównania)

etapy koncertu:

cisza;

obraz statyczny – nieruchomy Jankiel;

dynamika, ekspresja - ..siekł struny jak deszczem nawalnym” ( porównanie, epitet podkreślamy);

cisza;

wstęp do koncertu – delikatne, ciche dźwięki - ,,jak gdyby zadzwoniło w strunę skrzydło muchy” ( porównanie);

,,buchnął dźwięk” - ,,Polonez 3 maja” - RADOŚĆ, WSPOMNIENIE DONIOSŁYCH WYDARZEŃ HISTORYCZNYCH;

,,takty nagli i natęża”- ,,fałszywy akord jak syk węża” ( porównanie) – TRWOGA, SMUTEK, ZWĄTPIENIE – ZDRADA NARODOWA;

opowieść muzyką – natężenie emocji – INTERWENCJA, ŁAGODNA MUZYKA, NATĘŻENIE AKORDÓW – powstanie Legionów Polskich pod dowództwem Dąbrowskiego;

,,struny jak trąby mosiężne” ( porównanie, epitet) - ,,MAZUREK DĄBROWSKIEGO”;

PRZERWA – PRZEMOWA DO GEN. DĄBROWSKIEGO

Koncert jest muzyczną improwizacją.

pieśń = historia, która opowiada o etapach polowania:

początek polowania;

naśladowanie zwierząt;

punkt kulminacyjny polowania – niedźwiedź;

koniec koncertu;

refren - ,,Wojski gra jeszcze (…), a to echo grało”.

rymy sąsiadujące, dokładne parzyste

Jankiel – wdzięczność, szacunek, patriotyzm