Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Cykl lekcji dla klas 7 - 8 w oparciu o lekturę ,,Oskar i pani Róża” Érica-Emmanuela Schmitta
Temat 1: Wstęp do filozofii życia i śmierci na podstawie lektury ,,Oskar i pani Róża”.
Zajęcia te można przeprowadzić jako wprowadzenie do czytania lektury, ale można także zrealizować je po przeczytaniu całości utworu.
Cele:
czytać ze zrozumieniem wstęp do lektury;
odnosić opisaną we wstępie rzeczywistość do całości utworu;
porównywać elementy biografii pisarza z całością utworu – wskazywać cechy wspólne;
określać czym jest wzorzec osobowy;
wskazać kluczowe pojęcia wynikające z lektury;
tworzyć notatkę w formie mapy myśli.
Materiał: wstęp do lektury ,,Oskar i pani Róża” Érica-Emmanuela Schmitta.
Działania:
Uczniowie czytają głośno cały wstęp.
Luźna rozmowa na temat tego, co podczas słuchania czytanego tekstu zwróciło ich uwagę.
Analiza szczegółowa kolejnych fragmentów wstępu pozwoliła wyszukać moim uczniom i zapisać w formie mapy myśli następujące informacje:
WSTĘP:
- Oskar – 1o-letni chłopiec = wzorzec osobowy ( tuz zdefiniowaliśmy co to jest ten wzorzec i jakie inne wzorce wcześniej spotkali w literaturze);
- autor – Francja – Polska;
- co dostrzegł autor w Polakach? - młode, dynamiczne społeczeństwo, pełne optymizmu i chęci życia, inteligentni i kierujący się sercem ludzie, wrażliwi, myśli/ uczucia, wiara w Boga;
- symbole polskiej kultury – Chopin i Czesław Miłosz;
- uniwersalność tematu życia i śmierci, która trafia do każdego człowieka;
- umiejętność pogodzenia się z chorobą i śmiercią;
- samotność;
- relacja zdrowy – chory;
- szpital – świadomość śmierci, choroba = zwyczajność, zdrowie = niezwykłość, ,,drugi dom” dla osoby chorej;
- umiejętność zachowania dystansu.
W wstępie umieszczony jest cytat Dostojewskiego - ,,Śmierć dziecka przeszkadza wierzyć w Boga” - poddajemy go dyskusji.
W trakcie rozmowy uczniowie w klasie 8 dostrzegają kontekstowo podobieństwo do ,,Trenów” Kochanowskiego. Natomiast uczniowie klasy 7 samodzielnie tego faktu nie wykażą, natomiast nauczyciel może dokonać wprowadzenia do czytania ,,Trenów”.
Temat 2: Wizja Boga w utworze ,,Oskar i pani Róża” Érica-Emmanuela Schmitta.
Cele:
czytać ze zrozumieniem tekst filozoficzny;
wyszukiwać informacje;
uczestniczyć w dyskusji;
odnosić treść lektury do rzeczywistości;
redagować notatkę w formie mapy myśli;
wnioskować i uogólniać.
Materiał: całość lektury ,,Oskar i pani Róża” Érica-Emmanuela Schmitta.
Działania:
Przed przystąpieniem do zajęć uczniowie przeglądają w domu lekturę i zaznaczają fragmenty, w których mowa jest o Bogu i kwestiach wiary.
Na początku zajęć rozmawiamy o tym, co udało się w tekście odszukać i jakie wrażenia zrobiły na nich odszukane fragmenty.
Dalej rozmawiamy na temat tego, czym jest dla nich wiara i jak rozumieją pojęcie Bóg.
Podczas odczytywania fragmentów lektury, analizowania i wnioskowania z moimi uczniami zebraliśmy taki materiał:
BÓG:
adresat listów Oskara;
człowiek – ZAUFANIE, ZROZUMIENIE, PRZYJAŹŃ (1:1 ...