Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Bartoń
Data publikacji
2020-05-25
Średnia ocena
0,00
Pobrań
142

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Cykl lekcji do przeprowadzenia w klasach 7-8 na podstawie lektury ,,Oskar i pani Róża". Zajęcia polonistyczne połączone z edukacją filozoficzną.
 Pobierz (docx, 822,8 KB)

Podgląd treści

Cykl lekcji dla klas 7 - 8 w oparciu o lekturę ,,Oskar i pani Róża” Érica-Emmanuela Schmitta

Temat 1: Wstęp do filozofii życia i śmierci na podstawie lektury ,,Oskar i pani Róża”.

Zajęcia te można przeprowadzić jako wprowadzenie do czytania lektury, ale można także zrealizować je po przeczytaniu całości utworu.

Cele:

czytać ze zrozumieniem wstęp do lektury;

odnosić opisaną we wstępie rzeczywistość do całości utworu;

porównywać elementy biografii pisarza z całością utworu – wskazywać cechy wspólne;

określać czym jest wzorzec osobowy;

wskazać kluczowe pojęcia wynikające z lektury;

tworzyć notatkę w formie mapy myśli.

Materiał: wstęp do lektury ,,Oskar i pani Róża” Érica-Emmanuela Schmitta.

Działania:

Uczniowie czytają głośno cały wstęp.

Luźna rozmowa na temat tego, co podczas słuchania czytanego tekstu zwróciło ich uwagę.

Analiza szczegółowa kolejnych fragmentów wstępu pozwoliła wyszukać moim uczniom i zapisać w formie mapy myśli następujące informacje:

WSTĘP:

- Oskar – 1o-letni chłopiec = wzorzec osobowy ( tuz zdefiniowaliśmy co to jest ten wzorzec i jakie inne wzorce wcześniej spotkali w literaturze);

- autor – Francja – Polska;

- co dostrzegł autor w Polakach? - młode, dynamiczne społeczeństwo, pełne optymizmu i chęci życia, inteligentni i kierujący się sercem ludzie, wrażliwi, myśli/ uczucia, wiara w Boga;

- symbole polskiej kultury – Chopin i Czesław Miłosz;

- uniwersalność tematu życia i śmierci, która trafia do każdego człowieka;

- umiejętność pogodzenia się z chorobą i śmiercią;

- samotność;

- relacja zdrowy – chory;

- szpital – świadomość śmierci, choroba = zwyczajność, zdrowie = niezwykłość, ,,drugi dom” dla osoby chorej;

- umiejętność zachowania dystansu.

W wstępie umieszczony jest cytat Dostojewskiego - ,,Śmierć dziecka przeszkadza wierzyć w Boga” - poddajemy go dyskusji.

W trakcie rozmowy uczniowie w klasie 8 dostrzegają kontekstowo podobieństwo do ,,Trenów” Kochanowskiego. Natomiast uczniowie klasy 7 samodzielnie tego faktu nie wykażą, natomiast nauczyciel może dokonać wprowadzenia do czytania ,,Trenów”.

Temat 2: Wizja Boga w utworze ,,Oskar i pani Róża” Érica-Emmanuela Schmitta.

Cele:

czytać ze zrozumieniem tekst filozoficzny;

wyszukiwać informacje;

uczestniczyć w dyskusji;

odnosić treść lektury do rzeczywistości;

redagować notatkę w formie mapy myśli;

wnioskować i uogólniać.

Materiał: całość lektury ,,Oskar i pani Róża” Érica-Emmanuela Schmitta.

Działania:

Przed przystąpieniem do zajęć uczniowie przeglądają w domu lekturę i zaznaczają fragmenty, w których mowa jest o Bogu i kwestiach wiary.

Na początku zajęć rozmawiamy o tym, co udało się w tekście odszukać i jakie wrażenia zrobiły na nich odszukane fragmenty.

Dalej rozmawiamy na temat tego, czym jest dla nich wiara i jak rozumieją pojęcie Bóg.

Podczas odczytywania fragmentów lektury, analizowania i wnioskowania z moimi uczniami zebraliśmy taki materiał:

BÓG:

adresat listów Oskara;

człowiek – ZAUFANIE, ZROZUMIENIE, PRZYJAŹŃ (1:1 ...