Dodaj publikację
Autor
Wioleta Kochanowska
Data publikacji
2020-05-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
80

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych jest przeznaczony dla ucznia, który z powodu niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim ma trudności w opanowaniu podstawowych wiadomości i umiejętności z zakresu nauczania języka polskiego.
 Pobierz (doc, 23,0 KB)

Podgląd treści


PROGRAM ZAJÊÆ DYDAKTYCZNO - WYRÓWNAWCZYCH
z jêzyka polskiego dla ucznia z niepe³nosprawnoœci¹ intelektualn¹ w stopniu lekkim na II etap edukacyjny

WSTÊP

Program zajêæ dydaktyczno-wyrównawczych jest przeznaczony dla ucznia, który z powodu niepe³nosprawnoœci intelektualnej w stopniu lekkim ma trudnoœci w opanowaniu podstawowych wiadomoœci i umiejêtnoœci z zakresu nauczania jêzyka polskiego.

Obejmuje on wymagania z podstawy programowej.
Celem zajêæ jest podnoszenie sprawnoœci jêzykowej ucznia, czyli zdobycie przez niego praktycznej umiejêtnoœci swobodnego i skutecznego pos³ugiwania siê jêzykiem w mowie i piœmie. G³ównie nale¿y zadbaæ o w³aœciwe stosowanie s³ownictwa, zwi¹zków frazeologicznych, synonimów oraz o poprawne budowanie zdañ, przemyœlane komponowanie ca³ego tekstu, poprawn¹ ortografiê i interpunkcjê, o umiejêtnoœæ odpowiedniego formu³owania myœli w zale¿noœci od sytuacji komunikacyjnej.

CELE ZAJÊÆ:

Korygowanie, kompensowanie i usprawnianie ucznia maj¹cego braki w wiadomoœciach i umiejêtnoœciach z jêzyka polskiego przewidzianych programem.
Rozwijanie umiejêtnoœci umo¿liwiaj¹cych uczniowi podjêcie dalszej nauki na III etapie edukacyjnym.
Stymulowanie rozwoju wszystkich procesów poznawczych (spostrzegania, myœlenia, pamiêci, uwagi).
Kszta³towanie procesów: analizy i syntezy wzrokowo – s³uchowej, koordynacji s³uchowo – wzrokowo – ruchowej oraz orientacji przestrzennej.
Wzbogacenie zasobu wiadomoœci ogólnych oraz biernego i czynnego s³ownictwa ucznia.
Kszta³towanie umiejêtnoœci poprawnego, jasnego i œcis³ego wypowiadania siê
w mowie i piœmie, s³uchania i opracowania tematów.
Kszta³towanie umiejêtnoœci korzystania z ró¿nych Ÿróde³ informacji Internetu, instrukcji, encyklopedii, s³owników.
Kszta³towanie umiejêtnoœci wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce
podczas pisania pism u¿ytkowych.
Rozbudzanie wiary we w³asne si³y oraz motywowanie do podejmowania wysi³ku intelektualnego.

PLANOWANIE I REALIZACJA ZAJÊÆ:

Stosowanie æwiczeñ korekcyjnych zaburzonych funkcji w koordynacji z bardziej sprawnymi.
Dobieranie metod, form pracy i œrodków do indywidualnych potrzeb i mo¿liwoœci dziecka.
Wyrównywanie okreœlonej trudnoœci powinno trwaæ do momentu ca³kowitego jej opanowania.

ZASADY PROWADZENIA ZAJÊÆ:

Indywidualizacja œrodków i metod pracy.
Powolne stopniowanie trudnoœci uwzglêdniaj¹ce z³o¿onoœæ czynnoœci i mo¿liwoœci percepcyjne dziecka.
Korekcja zaburzeñ, æwiczenia przede wszystkim funkcji najg³êbiej zaburzonych i najs³abiej opanowanych umiejêtnoœci.
Zasada kompensacji zaburzeñ - dzia³aæ na tê sferê ucznia, która funkcjonuje najlepiej jednoczeœnie æwiczyæ pozosta³e, które wymagaj¹ wzmocnienia.
Wielopoziomowe kszta³cenie w zale¿noœci od mo¿liwoœci intelektualnych dziecka.
Ró¿nicowanie treœci programowych i wymaganych umiejêtnoœci.
Dopasowanie æwiczeñ do zainteresowañ dziecka, rodzaju i zakresu jego doœwiadczeñ ¿yciowych.
Wzmacnianie w uczniu wiary we w³asne si³y i mo¿liwoœci poprzez ujawnianie i podkreœlanie pozytywnych stron dzia³alnoœci ucznia.
Motywowanie dziecka do wykonywania æwiczeñ poprzez stosowanie wzmocnieñ/pochwa³y i ró¿norodnych form æwiczeñ.
Zasada ci¹g³oœci oddzia³ywania psychoterapeutycznego (wspó³praca z innymi nauczycielami).

METODY I FORMY PRACY:

S³owne
Aktywizuj¹ce
Problemowe
Praktycznego dzia³ania
Gry i zabawy dydaktyczne.
Pogl¹dowe
Mnemotechniki np. £añcuchowa Metoda Skojarzeniowa
Programy ...