Dodaj publikację
Autor
Wioleta Kochanowska
Data publikacji
2020-05-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
76

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program jest przeznaczony dla uczniów klasy VI. Jego celem jest utrwalenie i wyrównanie poziomu wiedzy i umiejętności w zakresie sprawności językowej w mowie i piśmie.
 Pobierz (doc, 19,5 KB)

Podgląd treści

PROGRAM KÓ£KA POLONISTYCZNEGO

W KLASIE VI
rok szkolny 2019/2020

Wioleta Kochanowska

CELE

Cel g³ówny: utrwalenie i wyrównanie poziomu wiedzy i umiejêtnoœci

w zakresie sprawnoœci jêzykowej w mowie i piœmie.

Cele szczegó³owe:

kszta³towanie umiejêtnoœci redagowania ró¿norodnych form wypowiedzi,
wzbogacenie s³ownictwa czynnego i biernego,
aktywizacja s³ownictwa biernego,
wdra¿anie do zachowania wewnêtrznego i zewnêtrznego porz¹dku wypowiedzi,
zapobieganie powstawaniu b³êdów ortograficznych, interpunkcyjnych, frazeologicznych i s³ownikowych,
nauka sprawnego korzystania ze s³owników, encyklopedii i ró¿nych tekstów kultury,
wdra¿anie do stosowania zasad ortograficznych i interpunkcyjnych,
doskonalenie umiejêtnoœci dokonywania autokorekty b³êdów,
mobilizowanie do pracy samokszta³ceniowej nad popraw¹ bieg³oœci w czytaniu i rozumieniu tekstów.

2. PROCEDURY OSI¥GANIA CELÓW

Wymienione cele zostan¹ osi¹gniête przez:

1. Stosowanie ró¿norodnych metod, przede wszystkim jednak metod i technik aktywizuj¹cych uczniów, miêdzy innymi:

przek³adu intersemiotycznego,

gier dydaktycznych,

dramy,

projektu,

norm i instrukcji,

praktyki pisarskiej.

2. Wprowadzanie ró¿norodnych æwiczeñ, takich jak:

przepisywanie,

pisanie z pamiêci,

pisanie ze s³uchu,

wyjaœnianie pisowni wyrazów,

wyjaœnianie stosowania znaków przestankowych,

uzupe³nianie zdañ i tekstów z lukami,

praca ze s³ownikami,

uzupe³nianie i uk³adanie krzy¿ówek,

rozwi¹zywanie rebusów,

uk³adanie i zapisywanie rymowanek, wierszyków,

redagowanie d³u¿szych i u¿ytkowych form wypowiedzi,

rozwijanie podanych tematów wypowiedzi,

dobieranie w³aœciwych wyrazów,

wyjaœnianie znaczenia zwi¹zków wyrazowych,

³¹czenie wyrazów w zwi¹zki wyrazowe,

wyjaœnianie ró¿nych b³êdów,

i wiele innych.

3. Zastosowanie ró¿norodnych i atrakcyjnych œrodków dydaktycznych .

4. Wdra¿anie do samokontroli pisanych tekstów.

5. Udzia³ w konkursach polonistycznych.

6. Pozytywne motywowanie ucznia do aktywnego udzia³u w zajêciach.

3. FORMY ZAJÊÆ

Æwiczenia ortograficzne i interpunkcyjne:

Przypomnienie i utrwalenie podstawowych regu³ ortograficznych i zasad u¿ycia znaków przestankowych:
2. pisownia wyrazów z : ó, u, ¿, rz, h, ch wymiennym i niewymiennym;
3. stosowanie wielkich liter;
4. pisownia wyrazów z : ê, ¹, en, em, on, om;
5. pisownia zakoñczeñ: -ów, -ówka, -ówna, -unek, -utka, -usia, -ula, -uje;
6. pisownia partyku³y „nie” z ró¿nymi czêœciami mowy;
7. stosowanie znaków interpunkcyjnych w zdaniu.
/ 6 godz. /
Æwiczenia utrwalaj¹ce regu³y ortograficzne i interpunkcyjne; gry i zabawy ortograficzne.
/ 2 godz. /
Æwiczenia sprawdzaj¹ce umiejêtnoœæ praktycznego stosowania zasad ortograficznych w piœmie.
/ 1 godz. /

Æwiczenia s³ownikowo – frazeologiczne:

Æwiczenia w samodzielnym pos³ugiwaniu siê s³ownikami: ortograficznym, jêzyka polskiego, wyrazów bliskoznacznych, wyrazów obcych, frazeologicznym.
/ 5 godz. /
Bogacenie zasobu leksykalnego ucznia:
2. uœciœlanie i okreœlanie znaczenia wyrazów,
3. ³¹czenie wyrazów w zwi¹zki wyrazowe,
4. kszta³cenie umiejêtnoœci pos³ugiwania siê wybranymi zwi¹zkami frazeologicznymi,
5. wyjaœnianie b³êdów s³ownikowych.
/ 2 godz. /
Æwiczenia usprawniaj¹ce pos³ugiwanie siê odpowiednimi wyrazami:
2. dobieranie najtrafniejszego wyrazu,
3. dobieranie wyrazów bliskoznacznych i zastêpczych ...