Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Sztul
Data publikacji
2020-05-27
Średnia ocena
0,00
Pobrań
17

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Niniejsza publikacja to krótki referat wygłoszony na spotkaniu Zespołu Nauczycieli Języków Obcych w ramach Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli (WDN). Zawiera on propozycje doskonalenia wymowy na lekcjach języka angielskiego.
 Pobierz (docx, 16,6 KB)

Podgląd treści

mgr Katarzyna Sztul

nauczyciel języka angielskiego

„Jak doskonalić poprawną wymowę na lekcjach języka angielskiego w klasach I-III SP” (WDN)

Dzieci w wieku wczesnoszkolnym mają niezwykle elastyczne narządy mowy. Dzięki temu są w stanie imitować przeróżne dźwięki, również te, które nie występują w ich języku ojczystym. Większość dzieci chętnie odtwarza nowy materiał językowy, podejmuje próby wypowiadania wprowadzonych słów i zwrotów nie odczuwając przy tym wstydu, czy zażenowania. Poprawna wymowa poszczególnych słów, akcent wyrazowy i zdaniowy, a także prawidłowa intonacja może być utrwalona dzięki częstemu kontaktowi dziecka z różnorodnymi materiałami audio oraz językiem używanym przez nauczyciela. Zadaniem nauczyciela jest zatem dostarczenie uczniom odpowiedniej ilości i częstotliwości bodźców językowych, motywowanie podopiecznych do naśladowania usłyszanych dźwięków, czy melodii języka, a przede wszystkim stworzenie atmosfery zabawy podczas ćwiczeń fonetycznych. Nauka wymowy nie musi stanowić odrębnego etapu lekcji, bez trudu można zintegrować ją z innymi umiejętnościami, np. z nauką słownictwa lub doskonaleniem rozumienia ze słuchu.

Przykładowe techniki usprawniające poprawną wymowę:

nauka i śpiewanie piosenek, recytowanie wierszyków, rymowanek (często połączone z ruchem, dzięki czemu przyswajanie poprawnej wymowy jest bardziej skuteczne, gdyż zaangażowane są obie półkule mózgowe – ta odpowiedzialna za naukę oraz druga odpowiedzialna za ruch; naukowcy dowodzą, że w takim przypadku przyswajanie nowych treści jest bardziej efektywne);

stosowanie, tzw. „routine songs/rhymes” – są to np. piosenki lub rymowanki na powitanie na początku lekcji i pożegnanie po zajęciach (wielokrotnie powtarzane przez dzieci pomagają wymawiać im poprawnie zawarty w nich materiał językowy);

zabawa w echo – dzieci powtarzają za nauczycielem słowa, zwroty bądź całe zdania, nauczyciel zachęca dzieci do naśladowania różnych głosów, np. mówi głosem bardzo niskim i grubym, cieniutkim i wysokim, zmęczonym lub pełnym energii i wesołym, mówi szeptem.

zabawa w głuchy telefon;

słuchanie i/lub oglądanie historyjek obrazkowych, bajek, filmów edukacyjnych;

zabawy z zastosowaniem metody „reagowania całym ciałem”, np. Simon says, w której uczniowie muszą uważnie słuchać poleceń nauczyciela i je wykonywać, po pewnym czasie również dzieci wydają polecenia – jest to naturalny sposób na osłuchanie i opanowanie poprawnej wymowy całej gamy różnych poleceń;

stosowanie techniki „storytelling” – nauczyciel opowiada dzieciom bajkę, może także angażować klasę i prosić o powtarzanie fragmentów historyjki, np. słów wypowiadanych przez bohaterów, które występują w bajce zwykle kilkukrotnie;

zabawy typu: powiedz słowo na literę … „b” (dzieci, które złapią piłeczkę wymyślają i wypowiadają wyraz na zadaną literkę), memory: uczniowie kolejno powtarzają wyrazy i dodają swój, wyrazy mogą należeć do jakiejś wspólnej kategorii, np. szkoła: Nauczyciel: pencil, Uczeń 1: pencil, schoolbag, Uczeń 2: pencil, schoolbag, notebook itd ...