Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat lekcji: WPROWADZENIE DO ARKUSZA KALKULACYJNEGO - EXCEL
14.02.2020 r.
Podczas tej lekcji uczniowie nauczą się stosować prostych obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym
Czas na realizację zajęć: 45 min
Cele lekcji
Wiadomości - Uczeń potrafi:
• zdefiniować pojęcia arkusz kalkulacyjny
• opisać przeznaczenie i zastosowanie arkusza kalkulacyjnego
• opisać typy danych wprowadzanych do arkusza
• scharakteryzować formuły i zasady ich tworzenia
• opisać elementy okna i budowy wybranego arkusza kalkulacyjnego
Umiejętności - Uczeń potrafi:
• wskazać elementy budowy arkusza kalkulacyjnego
• wprowadzać dane i formuły do komórek arkusza
• wykonywać w arkuszu proste obliczenia
• zmienić zawartość komórek arkusza
Cele lekcji w języku ucznia:
• Dowiem się jak zbierać i przechowywać dane
• Dowiem się jak wpisywać dane w arkuszu kalkulacyjnym Excel
• Nauczę się wykonywać proste obliczenia
Pojęcia kluczowe:
• Komórka, kolumna, wiersz, formuła
• Arkusz kalkulacyjny, adres komórki
Pytanie kluczowe:
• Czy tylko organizmy zbudowane są z komórek?
Metody nauczania
• Wykład, dyskusja, prowadzenie
• Ćwiczenia praktyczne przy komputerze
• Prezentowanie efektów pracy
• Uczenie się przez osobiste doświadczenie — ograniczamy liczbę podawanych informacji do niezbędnego minimum i dążymy do tego, aby uczeń mógł rozpocząć samodzielną pracę
Materiały pomocnicze:
• EXCEL - wersja zainstalowana na komputerach
• projektor multimedialny
• aplikacja QUIZIZZ
Przebieg lekcji:
I. STWORZENIE ŁADU ZEWNĘTRZNEGO I WEWNĘTRZNEGO
1. Przywitanie z uczniami
2. Sprawdzenie obecności
3. Nauczyciel podaje temat i cel lekcji
II. POZNANIE FAKTÓW NA LEKCJI
1. Wprowadzenie do tematu lekcji:
1. przypomnienie programów poznanych na lekcji informatyki
2. przedstawienie zagadnień, które zostaną omówione na lekcji, zaciekawienie uczniów jej treścią
Do jakich celów w pracy zawodowej możemy wykorzystywać arkusz kalkulacyjny?
Księgowość, biuro rachunkowe, bankier, budżet domowy, analizy itp.
2. Nauczyciel kolejno:
a) przedstawia uczniom okno programu i budowę arkusza kalkulacyjnego Excel:
1. uruchomienie arkusza kalkulacyjnego Excel
2. omówienie elementów okna arkusza kalkulacyjnego
3. wskazanie paska stanu oraz paska formuły
4. omówienie adresowania komórek – wskazanie miejsca w programie, gdzie widoczny jest adres aktywnej komórki
b) zapoznaje uczniów z typami danych wprowadzanych do komórek arkusza:
1. wprowadzenie do komórki wartości liczbowych
2. omówienie domyślnego sposobu wyrównywania wartości liczbowych (do prawej)
3. wprowadzenie do komórki błędnej wartości ułamka dziesiętnego (ze znakiem separatora – kropką)
4. wskazanie na zmianę wyrównywania domyślnego oraz różnicę pomiędzy wartością tekstową a liczbową
5. wprowadzenie wartości tekstowych do komórki i omówienie domyślnego sposobu wyrównywania komórki (do lewej)
6. omówienie zasady tworzenia wyrażeń
7. wprowadzenie prostych wyrażeń do arkusza (typu 5*5, 10/2, 5+7, 20-7)
8. analiza otrzymanych wyników oraz sposobu wyświetlania informacji (w arkuszu jest wyświetlany wynik, w pasku formuły – wyrażenie)
9. omówienie sposobów edycji zawartości komórki (klawisz F2 ...