Dodaj publikację
Autor
Paulina Kędziora
Data publikacji
2020-05-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
27

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zajęcia z wykorzystaniem bajki z książki M. Molickiej Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. (2002). Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina w celu zrozumienia że akceptacji potrzebuje każdy z Nas.
 Pobierz (docx, 23,6 KB)

Podgląd treści

Scenariusz zajęć

Temat: Uczymy się akceptować odmienność

Uczestnicy: klasy 2-3

Czas trwania: 45-60 minut

Cel wychowawczy:

Uczenie się akceptowania „innych” w Naszej przestrzeni

Cel ogólny:

doskonalenie współpracy w grupie

Cele operacyjne:

Dziecko:

uważnie słucha opowiadania,

dokona oceny postępowania bohaterów, rozróżni zachowania pozytywne i negatywne,

odpowiada na pytania dotyczące czytanego tekstu,

wykonuje pracę plastyczną

dokonuje oceny zajęć

podejmuje współpracę w parze

opisuje własnymi słowami obrazek

ocenia prace innych rówieśników

Formy pracy:

indywidualna

grupowa

w parach

Metody ( wg Okonia):

czynna: metoda zadań stawianych dziecku, metoda ćwiczeń, samodzielnych doświadczeń,

słowna: rozmowa

Pomoce oraz środki dydaktyczne: ilustracje zwierzątek (tych mniej ładnych), taśma klejąca, materiały do wykonania pajączka: gazety, słomki, bibuła, nożyczki, taśma dwustronna; karteczki z punktami; bajka, włóczka.

Przebieg zajęć:

1.Powitanie: dzieci siedzą w kole. Pani puszcza „lecącego całuska” do jednego dziecka, a to dziecko odsyła go do kolejnej osoby, tak by wszyscy na „dzień dobry” dostali powitalnego buziaka.

2. Podział na pary: kiedy dzieci siedzą już w kole, nauczyciel przywiesza co drugiemu dziecku karteczkę z ilustracją zwierzątka. Dziecko, które ma ilustrację chwyta za rączkę kolegę/ koleżankę po swej prawej stronie i tak powstają pary.

3. Wprowadzenie do tematu: N. prosi aby osoba w parze, która nie ma lustracji opisała swojemu partnerowi własnymi słowami co zobaczyła na obrazku. Po chwili siedząc już w kole, osoba z ilustracją na plecach ma powtórzyć co usłyszała o swoim obrazku od kolegi/koleżanki na forum. Po powtórzeniu partner zdejmuje ilustrację z pleców, tak by dana osoba mogła zobaczyć jakie to zwierzątko. N. zwraca uwagę na słowa negatywne jakie padają w kole „brzydkie, koślawe, budne, nieładne itp..)

4. Mini dyskusja: odniesienie do obrazków- do ludzi; czy są ludzie, w Waszym otoczeniu rówieśnicy, którzy Wam się z jakiegoś powodu nie podobają? Jeśli tak? – to dlaczego?

5. Wykonanie pracy plastycznej: pajączek z wykorzystaniem gazet oraz czarnych słomek. Nauczyciel tłumaczy dzieciom, że każdy wykonuje z gazety kulkę, a następnie z użyciem taśmy dwustronnej przyczepia pajączkowi nóżki z pociętych słomek. Oczka każdy wykonuje wg. własnego pomysłu.

6. Galeria pajączków: każde dziecko dostaje 2 karteczki z ptk (1,2) i kładzie karteczkę odwróconą do dołu podłogi oceniając przy tym pracę swoich kolegów. Na koniec N. wraz z dziećmi podlicza punkty dla „najlepszego” pajączka. N. stawia pytanie, a co z resztą prac? Czy to że ta praca jest najładniejsza świadczy o tym że cała reszta jest brzydka/nieudana? Czy łatwo nam oceniać?

7. Przeczytanie przez N. bajki: „Bajka o pajączku” rozmowa o tym jak ...