Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć
Temat: Uczymy się akceptować odmienność
Uczestnicy: klasy 2-3
Czas trwania: 45-60 minut
Cel wychowawczy:
Uczenie się akceptowania „innych” w Naszej przestrzeni
Cel ogólny:
doskonalenie współpracy w grupie
Cele operacyjne:
Dziecko:
uważnie słucha opowiadania,
dokona oceny postępowania bohaterów, rozróżni zachowania pozytywne i negatywne,
odpowiada na pytania dotyczące czytanego tekstu,
wykonuje pracę plastyczną
dokonuje oceny zajęć
podejmuje współpracę w parze
opisuje własnymi słowami obrazek
ocenia prace innych rówieśników
Formy pracy:
indywidualna
grupowa
w parach
Metody ( wg Okonia):
czynna: metoda zadań stawianych dziecku, metoda ćwiczeń, samodzielnych doświadczeń,
słowna: rozmowa
Pomoce oraz środki dydaktyczne: ilustracje zwierzątek (tych mniej ładnych), taśma klejąca, materiały do wykonania pajączka: gazety, słomki, bibuła, nożyczki, taśma dwustronna; karteczki z punktami; bajka, włóczka.
Przebieg zajęć:
1.Powitanie: dzieci siedzą w kole. Pani puszcza „lecącego całuska” do jednego dziecka, a to dziecko odsyła go do kolejnej osoby, tak by wszyscy na „dzień dobry” dostali powitalnego buziaka.
2. Podział na pary: kiedy dzieci siedzą już w kole, nauczyciel przywiesza co drugiemu dziecku karteczkę z ilustracją zwierzątka. Dziecko, które ma ilustrację chwyta za rączkę kolegę/ koleżankę po swej prawej stronie i tak powstają pary.
3. Wprowadzenie do tematu: N. prosi aby osoba w parze, która nie ma lustracji opisała swojemu partnerowi własnymi słowami co zobaczyła na obrazku. Po chwili siedząc już w kole, osoba z ilustracją na plecach ma powtórzyć co usłyszała o swoim obrazku od kolegi/koleżanki na forum. Po powtórzeniu partner zdejmuje ilustrację z pleców, tak by dana osoba mogła zobaczyć jakie to zwierzątko. N. zwraca uwagę na słowa negatywne jakie padają w kole „brzydkie, koślawe, budne, nieładne itp..)
4. Mini dyskusja: odniesienie do obrazków- do ludzi; czy są ludzie, w Waszym otoczeniu rówieśnicy, którzy Wam się z jakiegoś powodu nie podobają? Jeśli tak? – to dlaczego?
5. Wykonanie pracy plastycznej: pajączek z wykorzystaniem gazet oraz czarnych słomek. Nauczyciel tłumaczy dzieciom, że każdy wykonuje z gazety kulkę, a następnie z użyciem taśmy dwustronnej przyczepia pajączkowi nóżki z pociętych słomek. Oczka każdy wykonuje wg. własnego pomysłu.
6. Galeria pajączków: każde dziecko dostaje 2 karteczki z ptk (1,2) i kładzie karteczkę odwróconą do dołu podłogi oceniając przy tym pracę swoich kolegów. Na koniec N. wraz z dziećmi podlicza punkty dla „najlepszego” pajączka. N. stawia pytanie, a co z resztą prac? Czy to że ta praca jest najładniejsza świadczy o tym że cała reszta jest brzydka/nieudana? Czy łatwo nam oceniać?
7. Przeczytanie przez N. bajki: „Bajka o pajączku” rozmowa o tym jak ...