Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć
Klasa 1-3 – zajęcia plastyczno-techniczne
Temat zajęć: Szachownica i bierki szachowe
Cel główny:
- utrwalanie budowy szachownicy i nazewnictwa bierek szachowych
Cele szczegółowe: Uczeń:
- wiec, jak zbudowana jest szachownica
- umie nazywać figury szachowe
- potrafi określić położenie bierki na szachownicy
- potrafi poruszać się po szachownicy bierkami
- potrafi wykonać bierki z różnych materiałów
- umie słuchać ze zrozumieniem i wykonywać zadania według instrukcji
- potrafi współdziałać w grupie i w parze
Metody nauczania: problemowa ( burza mózgów), zajęć praktycznych wg W. Okonia, metody ewaluacyjne wg J. Krzyżewskiej (Kosz i walizka, Emotikony).
Formy: Indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne: szachy, tablica interaktywna, papier, nożyczki, linijka, mydło, plastelina, modelina.
Przebieg lekcji:
Czynności organizacyjno-porządkowe
Pokaz oryginalnych szachów (szachownica, bierki) lub wyświetlamy na tablicy interaktywnej. Przypomnienie budowy szachownicy, sposobu poruszania się bierek.
Podanie tematu i celu lekcji: (w języku ucznia)
Wykonamy teraz własną szachownicę i bierki szachowe. Rozegramy klasowy turniej celem utrwalenia nazewnictwa bierek, sposobu ich ustawienia i poruszania się.
Stworzenie sytuacji inspirującej uczniów do wykonania zadania. Podział uczniów na grupy i przydział poszczególnych zadań.
Praca w grupach:
I grupa „szachownica” wykonuje szachownice z kolorowego papieru z użyciem odpowiednich narzędzi.
II grupa – „czarna” – wykonuje czarne bierki z czarnej plasteliny, modeliny.
III grupa „biała” – wykonuje białe bierki z mydła.
Czynności porządkowe - porządkowanie stanowisk pracy.
Sprawdzenie wykonania zadania przez poszczególne grupy.
Przygotowanie do gry – ustawianie przez uczniów bierek na szachownicy.
Rozegranie partii szachowej przez chętnych uczniów.
Podsumowanie zajęć: „Kosz i walik”.
Samoocena - emotikony.