Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Innowacja pedagogiczna o charakterze programowo – metodycznym
w klasach II– III
MIASTO WIŚLICA I JEJ OKOLICE
Czas realizacji: 01.09.2018r. – 26.06.2020r.
Wstęp
„Celem edukacji wczesnoszkolnej jest wspomaganie dziecka w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym, społecznym, etycznym, fizycznym i estetycznym. Ważne jest również takie wychowanie, aby dziecko w miarę swoich możliwości było przygotowane do życia w zgodzie z samym sobą, ludźmi i przyrodą. Należy zadbać o to, aby dziecko odróżniało dobro od zła, było świadome przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz rozumiało konieczność dbania o przyrodę. Jednocześnie dąży się do ukształtowania systemu wiadomości i umiejętności potrzebnych dziecku do poznawania i rozumienia świata, radzenia sobie w codziennych sytuacjach oraz do kontynuowania nauki w klasach IV–VI szkoły podstawowej”.
Przystępując do opracowania programu innowacji pedagogicznej „Miasto Wiślica i jej okolice” dotyczącej edukacji regionalnej i patriotycznej zdawałyśmy sobie sprawę z tego, że tematyka jest podejmowana w innych szkołach przez nauczycieli jako jedno z zadań priorytetowych. Ukazało się wiele programów autorskich, publikacji, projektów na temat dziedzictwa kulturowego i bogactwa danego regionu. Niemniej uważamy, że każda miejscowość, szkoła jest inna, różne są misje i wizje, dlatego istnieje wiele sposobów i koncepcji na wprowadzenie treści regionalnych i patriotycznych, i każdy może zrealizować swój pomysł i stworzyć coś nowego i atrakcyjnego dla uczniów.
Analizując programy nauczania z poprzednich lat, zakres i ilość godzin przeznaczonych do realizacji na tematykę regionalną i patriotyczną, obserwując ogromne zainteresowanie najbliższym otoczeniem wśród dzieci naszej szkoły postanowiłyśmy rozbudować i uatrakcyjnić treści zawarte w programie. Edukacja regionalna i patriotyczna ma duże walory kształcące, wychowawcze. Rozwija umiejętność pracy w grupie, dzielenia się swoją wiedzą, doświadczeniami przeżyciami i spostrzeżeniami. Umożliwia dzieciom przeżywanie radości z poznania historii i przyrody, obrzędów, zwyczajów, tradycji związanych z Wiślicą, rodzinną miejscowością i Ponidziem. Dzieci mają możliwość: utrwalania wzorców prawidłowych zachowań, poznania atrakcyjnych miejsc naszego regionu, poszerzenia własnych horyzontów myślowych, odkrywania i rozwijania swoich talentów i zainteresowań: teatralnych, czytelniczych, plastycznych, tanecznych. Większość dzieci uczęszczających do Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Wiślicy to mieszkańcy okolicznych wiosek. Wiślicę poznają zza szyby autobusu szkolnego lub wtedy, gdy przyjeżdżają z rodzicami na zakupy. Dzieci nie znają legend, najcenniejszych skarbów Wiślicy, postaramy się im to przybliżyć.
Przy redagowaniu programu innowacji uwzględniłyśmy założenia Programu Wychowawczego Szkoły.
Realizacji treści regionalnych sprzyjać będzie zintegrowany charakter edukacji wczesnoszkolnej, a także jej ścisły związek z wychowaniem rodzinnym i szkolnym.
Do napisania innowacji pedagogicznej „Miasto Wiślica i jej okolice” zainspirowało nas wyjątkowe położenie naszej szkoły, w okolicy bogatej pod względem historycznym ...