Dodaj publikację
Autor
Aneta Bednarczyk
Data publikacji
2020-05-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
65

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Innowacja pedagogiczna w formie treningu komunikacji przeznaczona dla zespołu klasowego, który wymaga poprawy relacji rówieśniczych.
 Pobierz (docx, 18,6 KB)

Podgląd treści

Realizacja innowacji pedagogicznej pn. „Słowa mają moc –trening komunikacji” w Szkole Podstawowej nr 24 im. Powstańców Śląskich w Rudzie Śląskiej

1. Nazwa innowacji: „Słowa mają moc – trening komunikacji

2. Termin realizacji: wrzesień – grudzień 2019

3. Autor innowacji: Aneta Bednarczyk

4. Realizatorzy innowacji:

5. Programem innowacji zostaną objęte uczennice klasy VIIb

6. Głównym celem innowacji jest podniesienie kompetencji komunikacyjnych wśród uczennic klasy 7b.

7. Cele ogólne:

a) poprawa relacji rówieśniczych

b)zwiększenie poczucia bezpieczeństwa

c) kreowanie atmosfery dialogu w szkole.

8. Cele szczegółowe:

a) cele edukacyjne – pozwolą zdobyć dzieciom wiedzę o problemach będących podstawowymi i aktualnymi dla grupy i obejmować będą:

-wzajemne poznanie się;

-wytworzenie atmosfery bezpieczeństwa, zaufania i wsparcia;

-ustalenie reguł i norm grupowych;

-nabywanie umiejętności wyrażania uczuć;

-rozpoznawanie emocji u siebie i innych;

-rozwijanie umiejętności udzielania informacji zwrotnych;

-uświadomienie sobie, że uczucia mogą się zmieniać;

-ćwiczenie umiejętności koniecznych do wzięcia odpowiedzialności za swoje zachowanie w kontaktach z innymi i do panowania nad tymi zachowaniami;

-ćwiczenie umiejętności radzenia sobie z napięciem;

-uczenie zachowań, które ułatwiają porozumiewanie się;

-świadome i wolne od agresji radzenie sobie z konfliktami;

-wypracowywanie sposobów na radzenie sobie z konfliktami

b) cele rozwojowe – oznaczają one nabywanie podczas zajęć umiejętności społecznych przydatnych w radzeniu sobie z posiadanymi problemami, które służyć będą jego rozwojowi społecznemu i osobistemu i będzie to:

-rozpoznawanie emocji u siebie i innych;

-poznanie własnej podatności na wpływy innych osób;

-rozwijanie koncentracji uwagi;

-rozwijanie twórczego myślenia;

-zgodne działanie w zespole i współdziałanie z innymi;

-tworzenie wspólnych prac;

-analiza ćwiczonych umiejętności;

-rozbudzanie gotowości do swobodnego wypowiadania się;

-odczuwanie radości z wykonanego zadania.

9. Metody pracy:

a) Muzykoterapia – relaksacja, określanie nastroju i emocji związanych z odbiorem utworu

b) Praca w parach, grupach

c) Formy sceniczne – drama, wyrażanie swoich emocji mimika, gestem, ruchem, odgrywanie ról, scenki

d) Trening zachowań asertywnych

e) Gry i zabawy integracyjne

f) Ćwiczenia z wykorzystaniem tablicy interaktywnej

g) Burza mózgów

h) Dyskusja kierowana,

i) Mini wykład.

11. Zakres i treści programu: Zagadnienia zostały opracowane zgodnie z Programem Wychowawczo-Profilaktycznym. Przewidziano realizację 10 sesji:

a) Zapoznanie z pojęciem komunikacji.

b) Tworzymy grupę –ustalamy zasady.

c) Rozpoznajemy i nazywamy uczucia.

d) Wyrażamy uczucie swoje i szanujemy uczucia innych.

e) Uczymy się lepiej rozumieć siebie i innych.

f) Opanowujemy i przezwyciężamy złość i agresję.

g) Budujemy poczucie własnej wartości.

h) Nawiązujemy przyjazne kontakty z innymi z uwzględnieniem komunikacji słownej i bezsłownej.

i) Pokojowo rozwiązujemy konflikty.

j) Pożegnanie z grupą.

12. Ewaluacja:

Narzędzia

Metoda/Forma

Termin

Test „Niedokończone zdania

test ...