Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Realizacja innowacji pedagogicznej pn. „Słowa mają moc –trening komunikacji” w Szkole Podstawowej nr 24 im. Powstańców Śląskich w Rudzie Śląskiej
1. Nazwa innowacji: „Słowa mają moc – trening komunikacji
2. Termin realizacji: wrzesień – grudzień 2019
3. Autor innowacji: Aneta Bednarczyk
4. Realizatorzy innowacji:
5. Programem innowacji zostaną objęte uczennice klasy VIIb
6. Głównym celem innowacji jest podniesienie kompetencji komunikacyjnych wśród uczennic klasy 7b.
7. Cele ogólne:
a) poprawa relacji rówieśniczych
b)zwiększenie poczucia bezpieczeństwa
c) kreowanie atmosfery dialogu w szkole.
8. Cele szczegółowe:
a) cele edukacyjne – pozwolą zdobyć dzieciom wiedzę o problemach będących podstawowymi i aktualnymi dla grupy i obejmować będą:
-wzajemne poznanie się;
-wytworzenie atmosfery bezpieczeństwa, zaufania i wsparcia;
-ustalenie reguł i norm grupowych;
-nabywanie umiejętności wyrażania uczuć;
-rozpoznawanie emocji u siebie i innych;
-rozwijanie umiejętności udzielania informacji zwrotnych;
-uświadomienie sobie, że uczucia mogą się zmieniać;
-ćwiczenie umiejętności koniecznych do wzięcia odpowiedzialności za swoje zachowanie w kontaktach z innymi i do panowania nad tymi zachowaniami;
-ćwiczenie umiejętności radzenia sobie z napięciem;
-uczenie zachowań, które ułatwiają porozumiewanie się;
-świadome i wolne od agresji radzenie sobie z konfliktami;
-wypracowywanie sposobów na radzenie sobie z konfliktami
b) cele rozwojowe – oznaczają one nabywanie podczas zajęć umiejętności społecznych przydatnych w radzeniu sobie z posiadanymi problemami, które służyć będą jego rozwojowi społecznemu i osobistemu i będzie to:
-rozpoznawanie emocji u siebie i innych;
-poznanie własnej podatności na wpływy innych osób;
-rozwijanie koncentracji uwagi;
-rozwijanie twórczego myślenia;
-zgodne działanie w zespole i współdziałanie z innymi;
-tworzenie wspólnych prac;
-analiza ćwiczonych umiejętności;
-rozbudzanie gotowości do swobodnego wypowiadania się;
-odczuwanie radości z wykonanego zadania.
9. Metody pracy:
a) Muzykoterapia – relaksacja, określanie nastroju i emocji związanych z odbiorem utworu
b) Praca w parach, grupach
c) Formy sceniczne – drama, wyrażanie swoich emocji mimika, gestem, ruchem, odgrywanie ról, scenki
d) Trening zachowań asertywnych
e) Gry i zabawy integracyjne
f) Ćwiczenia z wykorzystaniem tablicy interaktywnej
g) Burza mózgów
h) Dyskusja kierowana,
i) Mini wykład.
11. Zakres i treści programu: Zagadnienia zostały opracowane zgodnie z Programem Wychowawczo-Profilaktycznym. Przewidziano realizację 10 sesji:
a) Zapoznanie z pojęciem komunikacji.
b) Tworzymy grupę –ustalamy zasady.
c) Rozpoznajemy i nazywamy uczucia.
d) Wyrażamy uczucie swoje i szanujemy uczucia innych.
e) Uczymy się lepiej rozumieć siebie i innych.
f) Opanowujemy i przezwyciężamy złość i agresję.
g) Budujemy poczucie własnej wartości.
h) Nawiązujemy przyjazne kontakty z innymi z uwzględnieniem komunikacji słownej i bezsłownej.
i) Pokojowo rozwiązujemy konflikty.
j) Pożegnanie z grupą.
12. Ewaluacja:
Narzędzia
Metoda/Forma
Termin
Test „Niedokończone zdania
test ...