Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
GEOGRAFIA
KLASY V - VIII
I. KRYTERIA OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie orzeczenia.
Ocenie bieżącej podlegają następujące formy pracy uwzględniając indywidualne możliwości intelektualne, udokumentowane dysfunkcje z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej lub innej uprawnionej instytucji :
Obszary aktywności podlegające ocenianiu
W toku nauczania geografii w szkole podstawowej ocenie podlegają kluczowe kompetencje w edukacji geograficznej za, które uznaje się:
o Czytanie map różnej treści
o Wyjaśnianie prawidłowości występujących w cyklach astronomicznych, geograficznych, społecznych i gospodarczych
o Umiejętność posługiwania się przyrządami oraz modelami geograficznymi
o Umiejętność dokonywania planowych oraz systematycznych obserwacji
o Umiejętność odczytywania i wykorzystywania oraz sporządzania dokumentacji geograficznej (dane statystyczne, wykresy, diagramy, ryciny)
o Umiejętność dokonywania obliczeń (odległości, różnica wysokości, średnie temperatur, amplitudy, spadek temperatury z wysokością, wysokość Słońca w różnych szerokościach geograficznych, różnice czasowe)
o Umiejętność posługiwania się słownictwem, terminologią i symboliką geograficzną w mowie żywej i pisanej,
o Wartościowanie działalności człowieka w środowisku przyrodniczym oraz - wkład w pracę i przygotowanie się do lekcji;
- aktywność na lekcji (udział w dyskusjach: argumentowanie, przekonywanie),
- formy aktywności dodatkowej samodzielne przygotowanie referatów, przedstawianie własnych poglądów);
- udział z powodzeniem w konkursach przedmiotowych.
Formy aktywności podlegającej ocenie:
• krótkie sprawdziany wiedzy – kartkówki z trzech jednostek lekcyjnych
• odpowiedź ustną z trzech lekcji (połączoną ze znajomością mapy)
• sprawdzian wiadomości po zakończonym dziale
• samodzielnie wykonaną pracę domową
• aktywność na lekcji
• prezentowanie pracy grupy
• prezentację dłuższych wypowiedzi popartych literaturą
• zeszyty ćwiczeń i zeszyty przedmiotowe
• prace dodatkowe (referaty, prezentacje, opracowania projektów, plansze tematyczne, prace plastyczne, albumy)
• udział w konkursach na terenie szkoły i poza nią
❖ Odpowiedzi pisemne:
1. sprawdziany:
- są obowiązkowe i obejmują jeden dział tematyczny
- zapowiadane są z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i przeprowadzane po dokładnym powtórzeniu materiału
- uczeń ma obowiązek poprawy oceny niedostatecznej
- uczeń ma prawo do jednokrotnej poprawy oceny w ciągu dwóch tygodni od oddania testu. Poprawiona ocena jest wpisywana obok pierwszej zielonym długopisem i jest uważana za ostateczną, jeżeli jest wyższa od poprzedniej. Jeśli uczeń napisał poprawę na ocenę niższą niż sprawdzian, wówczas traci prawo do poprawy z kolejnego sprawdzianu.
- nauczyciel ma czternaście dni aby ocenić prace pisemne
- przy poprawianiu sprawdzianu lub pisaniu go w drugim terminie kryteria oceniania nie zmieniają się
- korzystanie przez ucznia w czasie prac pisemnych (sprawdzianów, kartkówek i innych form sprawdzania wiedzy) z niedozwolonych przez nauczyciela pomocy stanowi podstawę do obniżenia oceny lub wystawienia oceny niedostatecznej
- prace pisemne uczniowie otrzymują ...