Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Katarzyna Rapacz - Uniowska
Antropologiczne przesłanie pierwszej encykliki
Benedykta XVI „Deus caritas est”
Po niecałych trzech tygodniach od śmierci Jana Pawła II, dnia 19 kwietnia 2005 roku
kardynał Józef Ratzinger, dotychczasowy prefekt Kongregacji Nauki Wiary, został wybrany
przez kardynałów zgromadzonych na konklawe 265 papieżem Kościoła Katolickiego przybie-
rając imię Benedykta XVI. Kardynał Ratzinger należał do grona najbliższych współpracowni-
ków Jana Pawła II, przez ponad 20 lat był odpowiedzialny za czystość wiary katolickiej – zali-
czając się do grona najwybitniejszych współczesnych teologów podkreślał często, że jest naj-
zwyklejszym chrześcijaninem i chce bronić pokornej wiary zwykłych ludzi przed wzniosłością
teologów, stąd jego teologia jest bliska życiu, mocno osadzona w kontekście rzeczywistych
pytań i problemów egzystencjalnych.
Pierwsza encyklika Benedykta XVI nosi tytuł „Deus Caritas est” i jak się wydaje – nie jest
on przypadkowy, współczesny świat bowiem bardzo często o tym zapomina – Papież w po-
czątkowym fragmencie słusznie zauważył, iż w obecnych czasach imię Boże łączy się
z zemstą, a nawet jakimś „obowiązku nienawiści i przemocy”. Szczególnym tego wyrazem
jest zapoczątkowany w roku 2001 zamachami na Word Trade Center ogólnoświatowy terro-
ryzm, którego przywódcy jasno i wyraźnie dokonując tych barbarzyńskich okrucieństw
na niewinnych ludziach powołując się przy tym na imię Boga. W obliczu tych wydarzeń za-
pewne w sercu niejednego chrześcijanina może również pojawić się jakaś myśl o akcji odwe-
towej, która powinna być dokonana skądinąd w imię słusznej sprawiedliwości. Jednak prze-
moc rodzi kolejną przemoc, a tą z kolei nie powinien kierować się w swoim życiu żaden
chrześcijanin.
Papież przypomina największą i najpiękniejszą prawdę chrześcijaństwa, że „Bóg jest Mi-
łością” (1 J 4, 8) zachęcając tym samym wszystkich wiernych do ponownego odkrywania fun-
1
damentu swojej wiary. W punkcie trzecim pisze następujące słowa: „U początku bycia chrze-
ścijaninem nie ma decyzji etycznej, czy jakiejś wielkiej idei, jest natomiast spotkanie z wyda-
rzeniem, z Osobą, która nadaje życiu nową perspektywę (…)”
Benedykt XVI nakreślił w encyklice prawdziwy obraz Boga i wynikający z niego obraz
człowieka, który jest stworzony na Jego obraz i podobieństwo (Rdz 1, 26 – 27), bowiem jak to
zaznaczył w punkcie drugim „Miłość Boga wobec nas jest sprawą zasadniczą dla naszego
życia i niesie ze sobą decydujące pytania o to, kim jest Bóg i kim my jesteśmy.”
Rozpatrywanie tego problemu Papież rozpoczyna od bardzo ważnej płaszczyzny –
płaszczyzny komunikacji, języka. Na co dzień każdy człowiek używa mnóstwa słów, jednak
przeważnie bardzo rzadko (dziś ze względu na tempo narzucone przez cywilizację oraz mass-
media) ma okazję zastanawiać ...