Dodaj publikację
Autor
Marzena Ruta
Data publikacji
2020-05-31
Średnia ocena
0,00
Pobrań
60

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Analiza przypadku ucznia kl. III z autyzmem dziecięcym.
 Pobierz (doc, 56,5 KB)

Podgląd treści

Opis i analiza przypadku chłopca z autyzmem dzieciecym.
I. Identyfikacja problemu
Mateusz to uczeń, klsy III a dla którego jestem nauczycielem wspomagającym go zarówno w procesie lekcyjnym jak i codziennym funkcjonowaniu na terenie szkoły, podczas przerw miedzylekcyjnych.
 
II. Geneza i dynamika problemu.
Analiza dotyczy ucznia klasy III a, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm dzieciecy. Na zajęciach w szkole jestem jego nauczycielem wspomagającym, jego przewodnikiem i pomagam mu w czasie lekcji, ale także po lekcji. Poza tym Mateusz uczestniczy w zajęciach rewalidacyjnych w wymiarze dwóch godzin tygodniowo i terapii pedagogicznej jadna godzina w tygodniu.
Przed przystąpieniem do pracy z uczniem zapoznałam się z dokumentacją dotyczącą ucznia, czyli:
- badaniami i orzeczeniami psychologicznymi,
- orzeczeniem wydanym przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Piotrkowie Trybunalskim,
- obserwacjami pedagogicznymi,
- oraz pozostałą dokumentacją.
Poniżej informacje, które uzyskałam o uczniu:
Sytuacja rodzinna ucznia
Mateusz wychowuje się w pełnej rodzinie. Ma młodszego brata. Mama nie pracuje, tata pracuje w firmie transportowej jako kierowca. Warunki materialne rodziny są dobre. Rodzice Mateusza są świadomi niepełnosprawności swego dziecka. Mama często kontaktuje się ze szkołą, głównie ze mną jako nauczycielem mającym najwiecej kontaktu z chłopcem. Zależy im na tym, aby ich syn miał dobre oceny, ale przede wszystkim, aby dobrze czuł się w szkole. Wkładają wiele wysiłku w to, żeby ich dziecko mogło sprostać obowiązkom szkolnym. Chłopiec przychodzi do szkoły czysty, zadbany, wypoczęty i przygotowany do zajęć.
Rozwój intelektualny
Mateusz był badany w poradni w 2016 r. i uzyskał orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego na pierwszy etap nauki w szkole podstawowej z uwagi na niepełnosprawnośc: autyzm dziecięcy.
Rozwój ruchowy
Mateusz sprawnie posługuję się przyborami do pisania, rysownia. Uczeń samodzielnie je, ubiera się, korzysta z toalety szkolnej. Chłopiec sprawnie chodzi, niechętnie biega, ćwiczy. W czasie zajęć rewalidacyjnych chętnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne i relaksacyjne. Ćwiczy wolno, nieudolnie, znacznie wolniej niż rówieśnicy. Tempo wykonywania różnych prac jest znacznie wolniejsze niż jego rówieśników. Czynności samoobsługowe wykonuje wolno: wyjmowanie podręczników, zeszytów, pakowanie się.
Linie rysowane przez chłopca są odpowiedniej grubości, zachowana jest ciągłość, niektóre z nich są faliste, drżące, krzywe. Kąty są rysowane poprawnie. Uczeń nie ma większych problemów z rysowaniem po śladach, zachowana jest styczność, maluje w wyznaczonych konturach. Ma trudności z pisaniem. Poziom graficzny pisma znacznie obniżony, litery o zróżnicowanej wielkości i nachyleniu, prawidłowo ze sobą połączone. Poziom graficzny pisma znacznie pogarsza się i pismo staje się nieczytelne, gdy pisze ze słuchu, jest zmęczony lub zdenerwowany - ewentualnie jest w nowym miejscu, wśród nieznanych mu ...