Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz Zajęć Rozwijających Pamięć i Koncentrację
Temat zajęć: Figury i kształty.
Uczestnicy zajęć: Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym.
Cele ogólne:
Doskonalenie pamięci.
Rozwijanie koncentracji, lepszego skupienia uwagi, a co za tym idzie - większej
efektywności w nauce.
Rozwijanie wyobraźni.
Rozbudzanie inwencji i samodzielności intelektualnej.
Rozwijanie naturalnych zdolności.
Przełamywanie uczucia lęku i onieśmielenia ,wiara w sukces.
Stymulowanie językowych umiejętności, wzbogacanie słownictwa.
Rozwijanie percepcji wzrokowej, słuchowej i dotykowej.
Kształtowanie poczucia rytmu.
Rozwijanie i zaspokajanie ciekawości.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwija funkcję percepcji wzrokowej i dotykowej,
rozwija wyobraźnię,
potrafi odczytywać informacje z symboli,
klasyfikuje figury według trzech cech jednocześnie (kolor, wielkość oraz kształt),
potrafi uważnie patrzeć
(organizuje pole
spostrzeżeniowe), aby
rozpoznać
i zapamiętać,
rozwija pamięć (potrafi zapamiętać kształty według kolejności),
uważnie słucha, obserwuje i rozumie polecenia nauczyciela,
pokonuje wewnętrzne zahamowania,
nabywa pewności siebie, wiary we własne możliwości,
odczuwa radość ze wspólnych zabaw i ćwiczeń.
Formy pracy:
zbiorowa,
indywidualna.
Metody:
słowna,
pokazu,
burza mózgów,
działanie praktyczne,
czynnego udziału
słuchanie muzyki poważnej.
Pomoce dydaktyczne: magnetofon, kasety i płyty CD - Utwory Beethovena, Vivaldiego
(harmonizują i integrują rytm pracy serca i mózgu), worek z figurami, kostki do gry
z symbolami, plansze z figurami, figury papierowe oraz wzory z sekwencjami figur.
PRZEBIEG:
1. Przywitanie
się
z
uczniami,
przedstawienie
tematu
zajęć.
Nauczyciel na początku zajęć włącza muzykę poważną, a w trakcie prowadzi
z uczniami poniższe zabawy i ćwiczenia.
2. Zabawa ,,Tajemniczy worek” – uczniowie wkładają dwie ręce do worka i tylko po
dotyku rozpoznają schowane w nim figury geometryczne.
3. Kojarzenie kształtów geometrycznych z przedmiotami z otoczenia. Zadaniem uczniów
jest podanie kilku przedmiotów w określonym kształcie.
4. Co mówi nam kostka?
Klasyfikowanie figur według kilku cech. Dzieci rzucają trzema kostkami (na jednej jest
kolor, na drugiej wielkość, a na trzeciej figura) łącząc odczytane z kostek informacje
wyszukują odpowiednią figurę (np. duży, czerwony kwadrat).
5. Szeregowanie figur na podstawie wzoru oraz z pamięci.
6. Kalambury dotykowe - rysowanie figur geometrycznych na plecach kolegi (ćwiczenie
zostanie zrealizowane w miarę możliwości czasowych).
7. Podziękowanie uczniom za zgodną zabawę i pracę.
mgr Emilia Fafińska
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Pucku