Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
INNOWACJA METODYCZNA
It’s time to
play
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Świętego Jana
Pawła II w Rudzie Śląskiej
Marta Kudełko
It's time to play
Wstęp
1. Opis: Innowacja metodyczna „It's time to play” jest zestawem 7 lekcji powtórzeniowych z
języka angielskiego, opartych na grach i zabawach. Są to lekcje obejmujące poszczególne
działy materiału
leksykalnego omawianego w szkole podstawowej. Działy
te są
wyszczególnione w podstawie programowej, a których znajomość wymagana jest podczas
egzaminu kończącego szkołę podstawową. Między innymi należą do nich: ubrania, przyroda,
sport, dom, miasto, życie rodzinne i towarzyskie, zawody. Słownictwo obowiązujące w tych
działach jest obszerne i często problematyczne dla uczniów z niepełnosprawnością
intelektualną, co skłania mnie do poszukiwania alternatywnych sposobów utrwalania
poznawanego materiału leksykalnego.
2. Uzasadnienie: Nauka poprzez zabawę jest doskonałym i lubianym przez uczniów sposobem
na urozmaicenie rutyny lekcyjnej. Wielokrotnie wykorzystywałam gry i zabawy stolikowe do
rozwijania i utrwalania materiału leksykalnego oraz struktur gramatycznych. Duża
skuteczność takich działań zachęciła mnie do stworzenia innowacji pedagogicznej „It's time
to play”. Również wielokrotność powtórzeń tych samych zwrotów, czy fraz daje większą
możliwość utrwalenia, szczególnie dzieciom, które borykają się ze słabą pamięcią
długotrwałą.
3. Miejsce wdrażania innowacji metodycznej: Szkoła Podstawowa nr 11 im. Św. Jana Pawła
II w Rudzie Śląskiej
4. Zasięg: Innowacja przeznaczona jest dla uczniów klasy VIII Szkoły Podstawowej
5. Czas trwania innowacji: październik 2018- kwiecień 2018
6. Koszty i źródła finansowania: Innowacja nie wymaga dużych nakładów finansowych,
jedynie materiały biurowe, które są ogólnodostępne w szkole.
7. Na jakim programie oparta jest innowacja: Innowacja jest oparta zagadnieniach Podstawy
programowej, programie podręcznika Teen Explorer wydawnictwa Nowa Era oraz
materiałach
typu open source dostępnych na stronach
internetowych
i blogach
przeznaczonych dla nauczycieli języka angielskiego (eslflow, mes-english, bloggworldesl,
learnenglishkids, itp.)
Opis zasad innowacji:
1. Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia zmiany: Uczniowie szkół specjalnych pracują na
1
lekcjach języka angielskiego w oparciu o tę samą podstawę programową, co uczniowie szkół
masowych. Niejednokrotnie mogłam zaobserwować podczas swojej pracy problemy, z jakimi
borykają się uczniowie mojej szkoły, kiedy próbują opanować materiał leksykalny wymagany
na egzaminach zewnętrznych. Ilość materiału leksykalnego, a także różnica w zapisie i
wymowie dla wielu uczniów z niepełnosprawnością intelektualną stanowi ogromne
wyzwanie. Dużym ułatwieniem tego trudnego procesu poznawczego jest wprowadzenie gier
i zabaw podczas lekcji. Ponadto podręcznik, jak i zeszyt ćwiczeń nie zapewniają dostatecznej
ilości zadań dostosowanych do indywidualnych potrzeb uczniów z trudnościami w uczeniu
się. Innowacja metodyczna pozwoli nie tylko zindywidualizować proces uczenia się, ale także
na dostosowanie go do wymagań uczniów ...