Dodaj publikację
Autor
Agata Głąbińska
Data publikacji
2020-06-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
10

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Propozycje zabaw muzycznych u dzieci
 Pobierz (docx, 24,3 KB)

Podgląd treści

Agata Głąbińska

METODY I FORMY PROWADZENIA ZABAW I ZAJĘĆ UMUZYKALNIAJĄCYCH. PRAKTYCZNE PRZYKŁADY

Zabawy muzyczne u dzieci w wieku przedszkolnym pozwalają nie tylko zintegrować grupę, ale również rozładowują energię i zaspokajają charakterystyczne dla tej grupy wiekowej zapotrzebowanie na ruch.

We wszystkich poniższych zabawach, muzyka jest traktowana, jako przerywnik miedzy zadaniami. Można jednak ją wykorzystać do ćwiczeń ruchowych i kazać dzieciom poruszać się po sali krokiem dostawnym, naprzemiennym, biegać na palcach, maszerować itp.

 

Zabawa 1

Dzieci biegają po sali w rytm puszczonej muzyki, w pewnym momencie nauczyciel zatrzymuje magnetofon i prosi, aby dzieci dotknęły jak najszybciej ściany. Po wykonaniu zadania nauczyciel znowu puszcza muzykę i przerywa wymyślając kolejne polecenie np.

- mają dotknąć osobę, która jest od nich wyższa,

- mają dotknąć lewej nogi,

- mają dotknąć niebieskiej rzeczy,

- mają dotknąć ściany, na której wisi obrazek,

- osoby, której imię zaczyna się na literkę K

- mają dotknąć krzesła

Itp.

Oczywiście można wprowadzić zasadę, że dziecko, które nie wykona zadania lub zrobi to, jako ostatnie odpada, lub wymyśla za nauczyciela kolejne zadanie.

 

Zabawa 2

Dzieci biegają po sali w rytm muzyki, gdy nauczyciel zatrzyma magnetofon, mają się dobrać jak najszybciej w pary i przywitać się czołami, piętami, łokciami, nosami, pupą, kciukiem, uchem itp..... Zabawa wywołuje wiele radości i jest świetnym treningiem na znajomość części ciała.

Zabawa 3

Nauczyciel ustala z dziećmi przed puszczeniem muzyki, jakie ruchy dzieci muszą wykonać, gdy będzie wymawiał cyfry od 1 do 3. Tak, więc na hasło 1 dzieci mają stać na baczność, na hasło 2 wykonują przysiad a na hasło 3 pajacyka. Ilość cyfr jest uzależniona od wieku dzieci. Oczywiście im więcej cyfr, tym lepsza zabawa.  .

 

Zabawa 4

Rozkładamy na podłodze szarfy (mogą być gazety), zawsze o jedną mniej niż mamy dzieci. Puszczamy muzykę, podczas której dzieci poruszają się po sali, gdy magnetofon się zatrzyma dzieci muszą jak najszybciej wejść do wolnej szarfy. Maluch, któremu to się nie uda odpada z zabawy i tym samym zabieramy jedną szarfę kontynuując zabawę.

. Zabawa muzyczno-rytmiczna "Smutno - wesoło"Dzieci losują buźki smutne lub wesołe, słuchają muzyki - określają jej nastrój i poruszają się do niej wesoło lub smutno. Na przerwę wywołana grupa dzieci (smutna lub wesoła) rytmicznie wypowiada zdanie:                   Jes-tem dzi-siaj we-so-ły                          Nie chcę być smut-nyZabawa 5

Rozróżnianie brzmienia instrumentów - dzieci siedzą w kręgu, w środku ułożone leżą: bębenek, tamburyno, trójkąt, talerze, grzechotka, z nagrania słuchają brzmienia tych instrumentów, za każdym razem muszą rozpoznać prawidłowy.

Zabawa 6 "Echo na instrumentach"

Dzieci odwracają się tyłem do kręgu w środku ...