Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Innowacja pedagogiczna
„Ziemia nam – my Ziemi”
Rodzaj innowacji: metodyczno – organizacyjna
Czas trwania innowacji: od 1 listopada 2019 do 10 czerwca 2020
Wstęp
Pomysł stworzenia innowacji powstał w celu stymulowania u dzieci i ich rodziców dbałości o środowisko. Założenia programowe każdego przedmiotu przyrodniczego zawierają istotne dla ochrony środowiska treści. Rzetelne podejście do problematyki ochrony środowiska wymaga od ludzi czerpania z zasobów nie tylko wiedzy z przedmiotów przyrodniczych, ale edukację ekologiczną powinno się prowadzić przez całe życie. Nauczanie jest więc tylko jej wycinkiem, intensywnością przeżywania i wchłaniania zjawisk. W wieku nastu lat widzi się również niezwykle ostro wszelkie nieprawidłowości, zakłamania, rzeczy do poprawy. Ten niezwykły kapitał pozwala wpajać pozytywne wzorce zachowań i kształtować osobowość młodego człowieka.
W realizacji edukacji ekologicznej ważne jest nie tylko przekazywanie uczniom odpowiedniej wiedzy czy umiejętności z ochrony środowiska, ale przede wszystkim wykreowanie postaw proekologicznych.
Założenia innowacji pedagogicznej
Zakres innowacji
Uczniowie klas V-VIII Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza W Szyszyńskich Holendrach
Przedmioty nauczania objęte innowacją – chemia, biologia, fizyka, matematyka
Bloki tematyczne:
1. Woda.
2. Energia.
3. Środowisko w którym mieszkam.
4. Odpady.
5. Zakupy i żywność ekologiczna.
Cele innowacji
Cel główny - uświadomienie uczniom ich wpływu na środowisko, zwiększenie aktywności uczniów przez działanie w grupie
Cele szczegółowe
Uczeń:
• dostrzega zagrożenia wynikające z nieracjonalnego gospodarowania wodą i energią,
• podejmuje działania mające na celu racjonalne gospodarowanie wodą i energią,
• zna zalety recyklingu surowców wtórnych i potrafi ocenić ich przydatność w warunkach naszego regionu.
Szczególnie ważne jest wyrobienie wrażliwości na sygnały świadczące o pogorszeniu jakości środowiska, potrzeby czynnego udziału w prawidłowym kształtowaniu środowiska oraz poczuciu odpowiedzialności za stan środowiska zwłaszcza lokalnego. Właśnie taką postawę powinien mieć człowiek XXI wieku, a nowoczesna szkoła musi przygotować uczniów do życia i funkcjonowania w XXI wieku. Na współczesnej szkole spoczywa obowiązek tworzenia takiej sytuacji dydaktyczno – wychowawczej, aby uczeń osiągnął sukces. Sprzyjać temu będą wprowadzone niekonwencjonalne formy i metody pracy. W odróżnieniu od metod podających, metody aktywizujące, IBSE, poszukujące będą rozwijać u uczniów kreatywne myślenie, kompetencje kluczowe
-porozumiewania się w języku ojczystym,
-w językach obcych,
- matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne
- informatyczne,
- społeczne i obywatelskie
- innowacyjnośći przedsiębiorczość
- świadomość i ekspresja kulturalna
Metodą dominującą będzie „królowa metod” czyli projekt. Przy takim sposobie pracy nauczyciel nie jest postacią pierwszoplanową. Nie dostarcza pomysłu, nie narzuca rozwiązań, nie przydziela zadań ani nie wyręcza w ich realizacji.
Nauczyciel tylko monitoruje działanie, udziela konsultacji, wspiera i podtrzymuje motywacje uczniów. W innowacji zastosujemy tez nowoczesny trend zwany odwróconym nauczaniem. Jego podstawą jest założenie, że ...