Dodaj publikację
Autor
Joanna Majdecka
Data publikacji
2020-06-12
Średnia ocena
0,00
Pobrań
39

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Joanna Majdecka
 Pobierz (doc, 48,0 KB)

Podgląd treści

Innowacja pedagogiczna

„Ziemia nam – my Ziemi”

Rodzaj innowacji: metodyczno – organizacyjna

Czas trwania innowacji: od 1 listopada 2019 do 10 czerwca 2020

Wstęp

Pomysł stworzenia innowacji powstał w celu stymulowania u dzieci i ich rodziców dbałości o środowisko. Założenia programowe każdego przedmiotu przyrodniczego zawierają istotne dla ochrony środowiska treści. Rzetelne podejście do problematyki ochrony środowiska wymaga od ludzi czerpania z zasobów nie tylko wiedzy z przedmiotów przyrodniczych, ale edukację ekologiczną powinno się prowadzić przez całe życie. Nauczanie jest więc tylko jej wycinkiem, intensywnością przeżywania i wchłaniania zjawisk. W wieku nastu lat widzi się również niezwykle ostro wszelkie nieprawidłowości, zakłamania, rzeczy do poprawy. Ten niezwykły kapitał pozwala wpajać pozytywne wzorce zachowań i kształtować osobowość młodego człowieka.

W realizacji edukacji ekologicznej ważne jest nie tylko przekazywanie uczniom odpowiedniej wiedzy czy umiejętności z ochrony środowiska, ale przede wszystkim wykreowanie postaw proekologicznych.

Założenia innowacji pedagogicznej

Zakres innowacji

Uczniowie klas V-VIII Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza W Szyszyńskich Holendrach

Przedmioty nauczania objęte innowacją – chemia, biologia, fizyka, matematyka

Bloki tematyczne:

1. Woda.

2. Energia.

3. Środowisko w którym mieszkam.

4. Odpady.

5. Zakupy i żywność ekologiczna.

Cele innowacji

Cel główny - uświadomienie uczniom ich wpływu na środowisko, zwiększenie aktywności uczniów przez działanie w grupie

Cele szczegółowe

Uczeń:

• dostrzega zagrożenia wynikające z nieracjonalnego gospodarowania wodą i energią,

• podejmuje działania mające na celu racjonalne gospodarowanie wodą i energią,

• zna zalety recyklingu surowców wtórnych i potrafi ocenić ich przydatność w warunkach naszego regionu.

Szczególnie ważne jest wyrobienie wrażliwości na sygnały świadczące o pogorszeniu jakości środowiska, potrzeby czynnego udziału w prawidłowym kształtowaniu środowiska oraz poczuciu odpowiedzialności za stan środowiska zwłaszcza lokalnego. Właśnie taką postawę powinien mieć człowiek XXI wieku, a nowoczesna szkoła musi przygotować uczniów do życia i funkcjonowania w XXI wieku. Na współczesnej szkole spoczywa obowiązek tworzenia takiej sytuacji dydaktyczno – wychowawczej, aby uczeń osiągnął sukces. Sprzyjać temu będą wprowadzone niekonwencjonalne formy i metody pracy. W odróżnieniu od metod podających, metody aktywizujące, IBSE, poszukujące będą rozwijać u uczniów kreatywne myślenie, kompetencje kluczowe

-porozumiewania się w języku ojczystym,

-w językach obcych,

- matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne

- informatyczne,

- społeczne i obywatelskie

- innowacyjnośći przedsiębiorczość

- świadomość i ekspresja kulturalna

Metodą dominującą będzie „królowa metod” czyli projekt. Przy takim sposobie pracy nauczyciel nie jest postacią pierwszoplanową. Nie dostarcza pomysłu, nie narzuca rozwiązań, nie przydziela zadań ani nie wyręcza w ich realizacji.

Nauczyciel tylko monitoruje działanie, udziela konsultacji, wspiera i podtrzymuje motywacje uczniów. W innowacji zastosujemy tez nowoczesny trend zwany odwróconym nauczaniem. Jego podstawą jest założenie, że ...