Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Organizacyjno – metodyczna
Autor: Małgorzata Lipowska
„Matematyka wokół nas”
Nazwa szkoły: ...................... Szkoła Podstawowa im. ks. Leona Poeplau w Kończewicach
Przedmiot: ............................. Nauczanie zintegrowane
Realizator: ............................ Małgorzata Lipowska
Data wprowadzenia: ........... Rok szkolny 2019/2020 - wrzesień 2019
Data zakończenia: .............. Rok szkolny 2019/2020 - czerwiec 2020
Zakres innowacji
Adresatami innowacji są uczniowie klasy II Szkoły Podstawowej w Kończewicach. Czas
realizacji obejmuje rok szkolny 2019/2020.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zadań obowiązkowych jako element po-
szerzający treści obowiązującego programu nauczania.
Głównym celem innowacji jest wspomaganie rozwoju umysłowego i rozwijanie aktywności
twórczej połączone z wykorzystaniem naturalnych i stwarzaniem specjalnych sytuacji ma-
tematycznych, które będą pozwalały dzieciom chętnie podejmować i z zadowoleniem wyko-
nywać zadania problemowe, wprowadzenie matematyki w sytuacje codziennego życia.
Motywacja wprowadzenia innowacji
Matematyka od wieków nazywana jest „Królową nauk”. Jest niezbędną dziedziną wiedzy
najczęściej wykorzystywaną w codziennym życiu.
Innowacja „Matematyka wokół nas” jest moją odpowiedzią na zauważalną potrzebę wdra-
żania uczniów do pracy zespołowej, wykazywania się kreatywnością oraz przedsiębiorczo-
ścią, a także wyjście naprzeciw wymaganiom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie
programowej dla pierwszego etapu edukacyjnego.
Zajęcia odbywać się będą w czasie zajęć kształcenia zintegrowanego oraz dodatkowej
jednej godziny w tygodniu zajęć rozwijających.
Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzanych diagnoz zauważyłam, że
uczniowie lubią zajęcia praktyczne, tworzenie gier, wykorzystanie treści matematycznych
w różnych zabawach i zajęciach niestandardowych na warunki klasy np. zastosowanie prak-
tyczne matematyki w kuchni, chętnie uczą się i zapamiętują informacje podawane w trakcie
przyjemnych dla nich zadań, przede wszystkim realizowanych metodami aktywizującymi.
Opis innowacji
1. Wstęp
Cel główny innowacji: - wspomaganie rozwoju umysłowego oraz rozwijanie zainteresowań
matematyką dzieci w klasie II.
Cele szczegółowe:
• wykorzystanie wiedzy matematycznej w sytuacjach życiowych;
• korzystanie z technologii informacyjno – komunikacyjnej;
• wdrażanie do współpracy i kreatywności;
• poszerzanie wiedzy z zakresu praktycznych umiejętności matematycznych;
• kształtowanie u uczniów poczucia przynależności do grupy społecznej;
• wdrażanie do praktycznego działania;
• przygotowanie uczniów do samodzielności, do radzenia sobie w sytuacjach zadanio-
wych;
• prezentacja działań związanych z innowacją na stronie szkolnego Facebooka, szkol-
nej stronie www;
• polubienie przez uczniów matematyki;
• podnoszenie wyników w nauce.
2. Metody i formy
Metody: poszukiwanie, działanie, praktyka, gry dydaktyczne, metoda projektu.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, z całą klasą.
3. Przewidywane osiągnięcia – efekty
Uczniowie:
➢ Zdobywają wiedzę i umiejętności w sposób kreatywny drogą poszukiwania, odkry-
wania, planowania, projektowania, praktykowania, przeżywania, przyswajania.
➢ Współpracują z kolegami.
➢ Uczą się poprzez organizację zabaw, gier, realizację projektu i innych aktywności.
➢ Nabywają umiejętności i zdobywają wiadomości w codziennych sytuacjach.
Nauczyciel:
❖ Planuje i prowadzi zajęcia metodami kreującymi działanie ...