Dodaj publikację
Autor
Justyna Kurek
Data publikacji
2020-06-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
37

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

artykuł dotyczy metod pracy, które stosowałam w pracy zdalnej z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną
 Pobierz (docx, 26,3 KB)

Podgląd treści

Nauczanie zdalne uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Okres pandemii to czas niezwykle trudny dla ucznia, rodzica , a także nauczyciela. A jak poradzą sobie z tym problemem uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną? Jakich metod powinni używać nauczyciele prowadzący dzieci ze SPE? Oczywiście wybór metod komunikacji w przypadku uczniów z orzeczeniami zależy od możliwości intelektualnych naszych podopiecznych. Aktualny wybór form komunikacji jest duży, pamiętajmy jednak by natłok możliwości nie przesłonił dziecka i jego realnych potrzeb. By dziecko było traktowane podmiotowo. A my nauczyciele powinniśmy starać się stworzyć mu do tego odpowiednie warunki. W trakcie realizacji nauczania na odległość uczniowie ze SPE powinni być w sposób szczególny objęci opieką. Są dzieci, które nie usiądą same do komputera i nie zrobią samodzielnie zleconych zadań. Ale i one w czasie pandemii uczą się online. Nauczanie zdalne osób niepełnosprawnych intelektualnie wymaga indywidualnego podejścia, nie tylko ze względu na rozwój dziecka. Należy też uwzględnić sytuację materialną rodziny jak i obowiązki rodzica. Pamiętajmy, że w domu może być kilkoro innych dzieci, które również potrzebują wsparcia rodzica. Najważniejszym ogniwem współpracy i gwarantem efektywności podjętych działań są teraz rodzice/opiekunowie. Są bowiem pośrednikiem między nauczycielem a uczniem w przekazaniu wiedzy. Muszą też zatroszczyć się o zorganizowanie odpowiedniego sprzętu, ustalić z nauczycielem najlepszą dla ich dziecka formę komunikacji i…. niestety to nie koniec. Rodzic dziecka ze SPE musi cały czas być obecny przy dziecku. Pamiętajmy o problemach tych dzieci, które dodatkowo borykają się z różnymi trudnościami jeśli chodzi o pamięć, koncentracje uwagi czy chociażby samodzielne czytanie i rozumienie poleceń. Naszym zadaniem jest udzielenie rodzicom konkretnej pomocy oraz merytorycznej wiedzy jak mają pracować z dzieckiem, bo to bowiem oni teraz są fundamentem relacji nauczyciel –uczeń. Zwróćmy uwagę, że nie w każdym domu może być komputer i Internet. Jeśli uczeń nie ma dostępu do komputera musimy znaleźć i wykorzystać inne formy kontaktu. Materiały możemy wysłać również w wersji papierowej. Pamiętajmy tez o zwykłej rozmowie telefonicznej, która może podziałać krzepiąco zarówno na ucznia, jak i rodzica, który w tym momencie może czuć się przeciążony i zmęczony. Jest to bowiem czas trudny dla wszystkich. Czas kiedy wszyscy uczymy się nowych rzeczy. Pamiętajmy o wzajemnym wsparciu.Realizując treści zwróćmy uwagę, aby odpowiednio dozować materiał, aby nie zniechęcić i nie przeciążyć zarówno ucznia jak i rodzica, który musi w dużym stopniu zastąpić nauczyciela. Zbyt duża ilość zadań może przynieść odwrotny skutek. Uwzględniając higienę umysłu dziecko i rodzic musza tez mieć czas na wspólna zabawę i odpoczynek. Praca zdalna ...