Dodaj publikację
Autor
Barbara Klimowska-Lewandowska
Data publikacji
2020-07-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
16

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przedstawiam artykuł, który powstał w wyniku analizy ankiety, przeprowadzonej wśród uczniów, na temat emocji związanych z egzaminem ósmoklasisty i zmianą środowiska szkolnego.
 Pobierz (docx, 17,2 KB)

Podgląd treści

Egzamin ósmoklasisty i zmiana środowiska szkolnego.

W połowie roku szkolnego przeprowadzono wśród uczniów ankietę dotyczącą egzaminu ósmoklasisty oraz zmiany środowiska szkolnego oraz towarzyszącym tym wydarzeniom emocjom. Analiza wyników tejże ankiety wykazała, że dla ponad 90% uczniów egzamin ósmoklasisty jest bardzo ważnym wydarzeniem. Większość zapytanych uczniów chce osiągnąć jak najwyższy wynik na egzaminie ze względu na rekrutację do przyszłej szkoły, ale także ze względu na sprawdzenie poziomu swojej wiedzy.

Według uczniów głównym czynnikiem, który wpływa na nich stresująco w związku z egzaminem ósmoklasisty, jest jego wysoki poziom oraz przewidywany przez nich wynik egzaminu. Z reguły uczniowie obawiają się, że otrzymają niską ilość punktów lub, że nie zdążą rozwiązać zadań w wymaganym czasie. Obawiają się również trudnych obliczeń matematycznych, jaki prac pisemnych z języka polskiego i angielskiego.

Uczniowie wyrazili także swoje obawy związane ze zmianą szkoły. Należą do nich głównie lęk przed kontaktem z nowymi nauczycielami i kolegami oraz obawa, czy poradzą sobie w nauce.

W związku z powyższym, młodzi ludzie oczekują od rodziców, poza wsparciem finansowym, wspierania ich wyborów, wspierania ich w trudnych sytuacjach, akceptacji bez względu na wyniki egzaminu oraz motywowania do dalszej pracy. Od nauczycieli zaś, ponad 80% uczniów oczekuje przede wszystkim dobrego przygotowania do egzaminów oraz wsparcia i zrozumienia.

Zarówno rodzice, jak i nauczyciele muszą pamiętać, że do prawidłowego rozwoju młody człowiek potrzebuje odpowiedniej dawki odpoczynku. W szczególnie trudnych chwilach pomaga im się zrelaksować muzyka, spotkania z przyjaciółmi, oglądanie filmów, rozmowa z bliskimi oraz granie w gry komputerowe.

Pomimo stresu towarzyszącego zmianie szkoły uczniowie w większości oczekują jednak, że zostaną zaakceptowani w nowym środowisku, ze poznają miłych kolegów i wspaniałych nauczycieli.

Ich marzenia koncentrują się wokół ukończenia dobrych uczelni, zdania matury, podróżowania, znalezienia dobrej pracy i założenia rodziny.

Połowa uczniów nie jest jeszcze zdecydowana ( po pierwszym semestrze), do której szkoły chce iść po ukończeniu szkoły podstawowej. To właśnie na nauczycielach i rodzicach spoczywa obowiązek, aby wydobyć z uczniów ich najlepsze cechy, ukryte talenty oraz wpierać zainteresowania, aby pomóc tym młodym ludziom w dokonaniu tak trudnego, życiowego wyboru. Ważnym jest, aby rozmawiać z uczniami o ich obawach i starać się zrozumieć przyczyny ich pochodzenia. Nauczyciele w szczególności powinni wykorzystywać lekcje wychowawcze lub godziny doradztwa zawodowego, na których młodzież swobodnie może wyrażać swoje preferencje zawodowe.

Należy również przeprowadzać odpowiednio dużo próbnych egzaminów ósmoklasisty, aby do minimum ograniczyć obawy uczniów związane z ograniczeniem czasowym podczas egzaminów. Wiadomym jest, że często element, który jest nowy i nieznany wpływa na uczniów stresująco. Poczucie ...