Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji otwartej z fizyki
TEMAT: W klasowym mini – planetarium. Układ Słoneczny.
LEKCJA PRZEPROWADZONA W KLASIE I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM
Cele ogólne:
kształtowanie świadomości wielkości obiektów i odległości w astronomii
poznanie budowy Układu Słonecznego
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje budowę Galaktyki i miejsce Układu Słonecznego, zna jednostki astronomiczne,
wymienia planety Układu Słonecznego,
podaje cechy fizyczne planet Układu Słonecznego,
odróżniania od siebie poszczególne planety Układu Słonecznego,
wymienia i charakteryzuje inne obiekty Galaktyki
prezentuje innym swoją wiedzę astronomiczną.
Metody pracy: pokaz – prezentacja multimedialna planet Układu Słonecznego, praca indywidualna - odczytywanie ciekawostek, milionerzy – gra interaktywna.
Formy pracy: praca indywidualna, praca zbiorowa (z całą klasą).
Środki dydaktyczne: prezentacja multimedialna, karty z ciekawostkami dotyczącymi planet, plansze informacyjne wykonane przez uczniów, zabawa interaktywna - MILIONERZY, książeczka nt. planet pozasłonecznych.
Powitanie uczestników, czynności organizacyjno-porządkowe.
Podanie uczniom celów lekcji i wprowadzenie do tematu:
Rozdanie uczestnikom kart z ciekawostkami dotyczącymi omawianych planet (informacje te odczytane zostaną przez poszczególne osoby w czasie prezentacji),
Przedstawienie jednostek astronomicznych.
Ukazanie siły grawitacji, jako siły dośrodkowej.
Zaprezentowanie przez uczniów klasy I LO efektów pracy metodą projektów:
Omówienie budowy galaktyki w oparciu o prezentacje multimedialną.
Odczytywanie przez gości ciekawostek dotyczących kolejnych, zaprezentowanych planet.
Pokaz książeczki o planetach pozasłonecznych (praca wykonana przez jednego z uczniów i po przeprowadzonej lekcji przekazana do biblioteki szkolnej).
Utrwalenie wiadomości - zabawa interaktywna „Milionerzy”- poprzez wspólne udzielanie odpowiedzi uczniowie sprawdzają, ile zapamiętali z zajęć oraz systematyzują zdobytą wiedzę.
Ewaluacja zajęć – buźki (uczestnicy zajęć wybierają buźkę zgodnie ze swoim samopoczuciem po odbytych zajęciach).
Zakończenie zajęć i pożegnanie.