Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROJEKT EDUKACYJNY „AKADEMIA ORTOGRAFFITI” W OPARCIU O „PISZĘ CORAZ ŁADNIEJ. OD DYSGRAFII DO KALIGRAFII”.
dla uczniów Szkoły Podstawowej Nr 2 w Debrznie mających trudności z pisaniem i ortografią.
Prowadząca: Hanna Szmurło
Rok szkolny 2017/2018, 2018/2019, 2019/2020
GRUPA ODBIORCÓW
Projekt jest skierowany do uczniów szkoły podstawowej, wobec których Sąd wydał postanowienie o zastosowaniu środka wychowawczego w postaci umieszczenia w placówce resocjalizacyjnej. Ze względu na absencję szkolną, która stanowi jedną z przyczyn niedostosowania społecznego są to wychowankowie bardzo zróżnicowani pod względem wieku. W jednej grupie spotykają się 12- i 17-latkowie. W szkole, a tym samym na prowadzonych przeze mnie zajęciach występuje duża rotacja uczniów. Nie wszyscy dotrwają do końca danego etapu kształcenia, a niektórzy dołączą w trakcie trwania zajęć w ciągu kolejnych lat realizacji projektu.
Wychowankowie, z którymi pracuję przejawiają trudności w dostosowaniu się do uznanych norm społecznych, zadań życiowych. Ich wcześniejsza absencja szkolna, drugoroczność, negatywny stosunek do obowiązku szkolnego, któremu towarzyszy frustracja szkolna i dotychczasowy styl życia zdeterminowały pojawienie się trudności w nauce. Trudno jest im sprostać stawianym wymaganiom. Brak im nawyku systematyczności, samodyscypliny, wytrwałości, wiary we własne możliwości. Ciągłe niepowodzenia szkolne sprawiły, że chłopcy ci nie lubią się uczyć, poszerzać swojej wiedzy a tym samym trudniej im opanowywać podstawowe umiejętności.
Jednym z najczęstszych problemów z jakim borykają się podopieczni placówki jest niski poziom graficzny pisma. Pismo niejednokrotnie jest wręcz nieczytelne. Wychowankowie wykazują brak dokładności w odtwarzaniu kształtu liter, brak spójności elementów liter, brak spójności w ich budowie, wadliwy sposób łączenia liter, brak połączeń między literami, zachwianie ich proporcji w stosunku do siebie, zbyt rozwlekłe bądź zbyt zagęszczone pismo, różny kierunek nachylenia liter i wyrazów, drżąca lub kanciasta linia liter, trudności z utrzymaniem pisma w liniaturze, złe rozplanowanie graficzne wyrazów w stosunku do strony, nieodpowiedni wybór linijek przy pisaniu, mylenie kierunku zapisu, gubienie i mylenie liter, brak drobnych elementów graficznych liter. Brzydko piszą uczniowie, xłączenia liter, prawidłowego trzymania długopisu.
Brak wysiłku wkładanego w czynność pisania wynika z:
niskiej motywacji do pracy,
nieprzywiązywania wagi do prawidłowego zapisu,
braku wymagań ze strony najbliższych dorosłych,
skumulowania się negatywnych doświadczeń związanych z niepowodzeniami edukacyjnymi
dysfunkcji.
Pisanie jest skomplikowaną czynnością psychomotoryczną. Wymaga umiejętności przeprowadzenia analizy dźwiękowej zapisanego słowa. Polega na kojarzeniu wyobrażeń liter z ruchami ręki. Zależy od współpracy analizatorów wzrokowego i kinestetyczno-ruchowego. Trudności polegają nie tylko na braku precyzji ruchów dłoni i palców, lecz także na zbyt wolnym tempie pisania, przez co uczniowie nie nadążają za resztą klasy, nie posiadają pełnych notatek ...