Dodaj publikację
Autor
Iwona Czerwińska
Data publikacji
2020-07-14
Średnia ocena
5,00
Pobrań
724

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych, sprzyjających procesowi uczenia się
 Pobierz (doc, 75,0 KB)

Podgląd treści

Opis i analiza sposobu realizacji wymagań, o których mowa w § 8 ust. 3 pkt 1 Rozporządzenia: Umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych, sprzyjających procesowi uczenia się

Jako nauczyciel na co dzień w swojej pracy wykorzystuję technologię informacyjną i komunikacyjną, a komputer i Internet stał się dla mnie niezbędnym narzędziem pracy, ułatwiającym wykonanie wielu zadań, pozwalającym na uatrakcyjnienie zajęć, zwiększenie efektywności pracy oraz skrócenie czasu wykonywania wielu czynności.

Edukacja oprócz tradycyjnych form pracy powinna opierać się także na stosowaniu narzędzi multimedialnych, informatycznych oraz różnorodnych metodach aktywizujących. Musi łączyć w sobie procesy nauczania, uczenia się ale także elementy wychowania. Głównym celem jest wszechstronny i harmonijny rozwój dzieci i młodzieży. Nauczyciel ma za zadanie wzmacniać działalność uczniów, wpływać na motywację uczenia, organizować różne sytuacje dydaktyczne, umiejętnie dobierać metody przekazywania wiadomości. Ja, jako nauczyciel przedmiotów zawodowych oraz wychowawca klasy, w swojej pracy głównie wykorzystuję metody aktywizujące, gdyż to one najlepiej motywują ucznia do działania oraz ułatwiają zrozumienie tematu. Podczas lekcji staram się jak najczęściej wykorzystywać narzędzia multimedialne i informatyczne, żeby zajęcia były atrakcyjne i interesujące. W miarę możliwości organizuję i prowadzę zajęcia poza terenem szkoły. Są to różnego rodzaju wyjścia i wyjazdy na zajęcia praktyczne pozwalające w sposób „namacalny” poznawać zagadnienia związane z rolnictwem.

Opis wykorzystania konkretnych metod aktywizujących w mojej pracy z uczniami:

Metoda przypadków – zwana jest także metodą zdarzeń lub sytuacyjną, stwarza ona doskonałą okazję do wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce. Dzięki niej uczniowie nabywają umiejętność rozwiązywania problemów nietypowych i podejmowania trudnych decyzji. Metoda przypadków wpływa na rozwój:

- myślenia analitycznego i syntetycznego,

- myślenia i postępowania ekonomicznego,

- gotowości i zdolności podejmowania decyzji,

- umiejętności rozwiązywania trudnych i nietypowych problemów,

- umiejętności stosowania zdobytej wiedzy w praktyce.

Istota metody przypadków sprowadza się do analizy, a następnie do dyskusji nad przedstawionym przez nauczyciela opisie zdarzenia odnoszącego się np. działalności produkcyjnej jakiegoś gospodarstwa rolniczego.

Burza mózgów. Jest dobrze wszystkim znaną metodą zbierania jak największej liczby pomysłów, które następnie można poddać selekcji. Zgłaszane idee nie muszą być oryginalne i świeże, liczy się każdy pomysł, przy czym należy poinstruować uczniów, że nie mogą krytykować tego, co mówią inni. W drugim etapie „ekspert” (nauczyciel, wyznaczony uczeń lub grupa uczniów) przyglądają się zgłoszonym pomysłom i starają się wybrać najlepsze spośród nich. Czasami najlepsze pomysły wybiera się także metodą dyskusji. Burzę mózgów najczęściej stosuje na początku zajęć jako wprowadzenie do tematu lub w późniejszym ich etapie jako sposób na utrwalenie zdobytej wiedzy. Metoda burzy mózgów ma te ...