Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć otwartych w grupie dzieci 4- letnich
z zakresu edukacji matematycznej
Temat: „Idą Święta” – zabawy aktywizujące z elementami kodowania
OBSZAR I:
5) uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich […];
7) wykonuje czynności, takie jak: […] trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni […];
OBSZAR II:
8) zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji ;
OBSZAR III:
5) […] przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku;
OBSZAR IV:
2) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy […];
5) odpowiada na pytania, […] układa i rozwiązuje zagadki;
7) […] śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, […] śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym muzykowaniu […];
9) […]nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie;
11) wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy,
zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej
przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar, porównuje
przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę;
12) klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa
przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy
własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło,
kwadrat, trójkąt, prostokąt).
Cele:
- Doskonalenie umiejętności klasyfikowania i określania cech przedmiotów;
- Kształtowanie umiejętności odczytywania kodów;
- Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zagadek słownych;
- Doskonalenie umiejętności analizy sylabowej wyrazów;
- Kształtowanie funkcji ruchu zintegrowanego z muzyką;
- Rozwijanie umiejętności zgodnej i efektywnej pracy w zespole;
- Rozwijanie motoryki małej;
- Wdrażanie do wykonywania pracy zgodnie z wskazówkami;
- Wdrażanie do integracji dzieci i rodziców poprzez wspólne wykonanie bałwanków oraz masażyk relaksacyjny;
- Rozwijanie umiejętności wyciszenia się za pomocą masażyku relaksacyjnego.
Metody:
- Metody czynne: samodzielnych doświadczeń, kierowania własną działalnością dziecka, zadań stawianych dziecku,
- Metody oglądowe; pokaz, prezentacja;
- Metody słowne: rozmowa, objaśnienia i instrukcje;
- Metody aktywizujące:
Formy:
Indywidualna, zbiorowa, zespołowa
Środki dydaktyczne: płyta CD z nagraniami utworów „My jesteśmy choineczki” i „Aniołek maleńki jak wróbelek”, mata do kodowania, obrazki przedstawiające prezenty w trzech wielkościach i trzech kolorach, obrazki pionowych strzałek: małej, średniej i dużej, obrazki przedstawiające wiaderka z farbami: czerwoną, niebieską i żółtą, 4 papierowe ...