Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Plan pracy zajęć rewalidacyjnych,
uczennica słabowidząca
1. Zadania rewalidacji :
Ideą programu, oprócz korygowania i usprawniania zaburzonych funkcji, jest stworzenie uczennicy okazji do odnajdywania swoich mocnych stron, rozwijania wyobraźni, umożliwienie swobodnej, twórczej ekspresji, a co za tym idzie, wzmocnienia poczucia własnej wartości i motywacji do pokonywania trudności.
2. Cele planu:
Cele ogólne:
korygowanie i usprawnianie zaburzonych funkcji poznawczych,
stymulacja zachowań twórczych,
rozwijanie wyobraźni twórczej,
uzupełnianie braków w bieżącym materiale,
praca nad mocnymi stronami,
wzmacnianie samooceny.
Cele szczegółowe:
uczeń rozwija i doskonali:
– analizę i syntezę wzrokową,
– analizę i syntezę słuchową,
– pamięć wzrokową i słuchową,
– koncentrację uwagi,
– koordynację wzrokowo- słuchowo- ruchową,
– czytanie ze zrozumieniem,
– grafomotorykę.
3. Treści kształcenia:
I Analiza i synteza wzrokowa
Ćwiczenia z zakresu analizy i syntezy wzrokowej oparte są na materiale bezliterowym i literowym. Obejmują one następujące rodzaje ćwiczeń:
Spostrzeganie różnic i podobieństw w obrazkach i wyrazach.
Wyodrębnianie elementów z całości
Budowanie całości z poszczególnych elementów.
Odnajdywanie wyrazów w ciągach liter.
Tworzenie wyrazów z odszukanych liter.
Wykreślanki literowe.
Szyfrowanki literowe i słowne.
Odnajdywanie identycznych kształtów i znaków graficznych.
Odszukiwanie ukrytych elementów na obrazkach.
Puzzle.
II Analiza i synteza słuchowa
Pisanie ze słuchu.
Rozpoznawanie różnych dźwięków.
Rysowanie zgodnie z usłyszaną instrukcją.
Odtwarzanie usłyszanych dźwięków.
Odnajdywanie par podobnie brzmiących wyrazów.
Tworzenie rysunku na podstawie słuchanej muzyki.
Liczenie powtarzających się dźwięków.
III Pamięć wzrokowa i słuchowa
Wymienianie jak największej ilości elementów po przyjrzeniu się obrazkowi.
Memory obrazkowe, ortograficzne i matematyczne.
Rysowanie z pamięci.
Wymienianie brakujących elementów.
Memory słuchowe.
Zapamiętywanie ciągów usłyszanych wyrazów.
Odtwarzanie sekwencji prezentowanych dźwięków.
IV Koncentracja uwagi
Labirynty.
Koncentrowanie uwagi na wybranym punkcie.
Wykonywanie różnych ćwiczeń z limitem czasowym.
Liczenie powtarzających się elementów w prezentowanym materiale
Memory.
Wybieranie niepasujących wyrazów z usłyszanych lub przeczytanych sekwencji.
Ćwiczenia stymulujące lewą półkulę mózgową.
V Koordynacja wzrokowo- słuchowo-ruchowa
Dyktanda graficzne.
Rysowanie po śladzie.
Rysowanie lustrzanych odbić.
Rysowanie według wzoru.
Zabawy ruchowe według usłyszanej instrukcji.
Rysowanie według instrukcji.
Rysowanie oburącz.
Budowanie form przestrzennych z różnych materiałów.
VI Czytanie ze zrozumieniem
Odpowiadanie na pytania do przeczytanego tekstu.
Odszukiwanie odpowiednich fragmentów w tekście.
Uzupełnianie luk.
Tworzenie ilustracji do tekstu.
Samodzielne konstruowanie pytań.
Opowiadanie przeczytanego tekstu.
VII Grafomotoryka
Dyktanda graficzne
Rysowanie po śladzie.
Rysowanie lustrzanych odbić.
Rysowanie według wzoru.
Rysowanie oburącz.
Ćwiczenia z wykorzystanie różnych technik plastycznych..
5. Metody i formy realizacji programu
Metody pracy:
praktyczne
waloryzacyjne
problemowe
podające
Środki dydaktyczne:
karty pracy
gry dydaktyczne
materiały plastyczne
tablica multimedialna
arkusze papieru
4. Ewaluacja
Realizacja zajęć rewalidacji z elementami treningu twórczości zakłada systematyczną ewaluację poprzez obserwowanie postępów uczennicy oraz analizę ...