Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program edukacyjny dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
Imię i nazwisko ucznia
Szkoła Podstawowa
Zajęcia edukacyjne: Zajęcia rozwijające komunikowanie się.
Nauczyciel prowadzący :
Ogólna charakterystyka programu:
Priorytetem w edukacji ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym jest rozwijanie kompetencji osobistych, komunikacyjnych i społecznych, które pozwolą na przyszłe w miarę samodzielne, godne i wartościowe życie, w maksymalnej integracji z innymi członkami społeczeństwa. Specyfika kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną polega na nauczaniu i wychowaniu całościowym, sytuacyjnym, zintegrowanym. Działania edukacyjne ukierunkowane są na zaspokojenie specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, powinny być dostosowane do możliwości psychofizycznych ucznia .
Cele edukacyjne programu:
Rozwijanie autonomii ucznia.
Wdrażanie do funkcjonowania społecznego, rozumienia i uznawania norm społecznych.
Wyposażenie ucznia, stosownie do jego możliwości, w takie umiejętności i wiadomości , które pozwolą mu na postrzeganie siebie jako niezależnej osoby.
Program opracowano w oparciu o:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej, przyspasabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.( załącznik nr. 3)
Orzeczenie xxxxxxxxxx o potrzebie indywidualnego nauczania
Opracowany program uwzględnia zarówno dotychczasowe umiejętności i wiadomości ucznia, jak też braki i potrzeby oraz możliwe do osiągnięcia cele.
Zasady niezbędne w pracy z uczniem
Zasada gruntownej znajomości dziecka, jego specyficznych potrzeb i sposobu ich zaspokojenia.
Zasada dostosowania poczynań pedagogicznych do możliwości i potrzeb ucznia.
Zasada aktywnego i świadomego udziału dziecka w procesie nauczania –uczenia się.
Zasada wszechstronnej poglądowości i przykładu.
Zasada zintegrowanego oddziaływania ( spójność, korelacja między przedmiotowa, współdziałanie specjalistów.
Zasada trwałości osiągnięć: systematyczności, wiązania teorii z praktyką, trwałości wiedzy
Proponowane metody pracy:
ćwiczeniowe,
oglądowe,
działań praktycznych,
redakcyjne,
podające,
zabawowe.
Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r.
Dział
Treści kształcenia
ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KOMUNIKOWANIE SIĘ.
POROZUMIEWANIE SIĘ Z OTOCZENIEM
Ja w rozmowie .
Rozwijanie mowy i umiejętności komunikowania się. Wdrażanie do komunikacji z zastosowaniem wspomagających i alternatywnych metod : gesty, mimika, zdjęcia ,obrazki, znaki przestrzenno- dotykowe, symbole, pismo, oprogramowanie wspomagające komunikację. Przyswajanie języka i doskonalenie rozwoju mowy.
Uczenie się porozumiewania w formie dialogu, poznawanie zasad prowadzenia rozmowy. Uczenie się i doskonalenie wyrażania własnego zdania.
Wdrażanie do stosowania form grzecznościowych i komplementów w życiu codziennym.
Uczenie się budowania komunikatorów wieloelementowych. Uczenie się przekazywania informacji i udzielania komuś instrukcji.
Uczenie się wyjaśnienia swojego zachowania i mówienia o planach.
Uczenie się zdobywania informacji i zadawania pytań ...