Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęcia
Temat zajęcia: Dary lasu.
Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa nr 17 w Jaworznie
Oddział przedszkolny: 3-4 latki, liczba osób 12-15
Nauczyciel: Joanna Lizoń – Warchał
Cele ogólne:
- zapoznanie dzieci z darami lasu przy wykorzystaniu 5 zmysłów
Cele operacyjne, dziecko :
- wypowiada się na temat ilustracji lasu
- wymienia czym charakteryzuje się las
-rozpoznaje za pomocą zmysłów dary lasu
- wskazuje i nazywa dary lasu
-prawidłowo dzieli na sylaby wyrazy i przelicza je
-uczestniczy w zabawach ruchowych proponowanych przez nauczyciela
Metody:
- oglądowa
- czynna
-słowna
Formy pracy:
- z całą grupą
- indywidualnie
Środki:
ilustracje lasu, igły drzew iglastych, liście drzew , szyszki, żołędzie, gałązki drzew, kamyczki, saszetki zapachowe (zapach sosny, poziomki, konwalii…), konfitury lub żywe okazy poziomki, jagody, nagranie z odgłosami lasu, napis do globalnego czytania „Las” , nagranie na CD z piosenką do zabawy „Wirują listeczki” .
Przebieg zajęcia:
Przywitanie dzieci przez nauczyciela, zaproszenie do zabawy „Głuchy telefon” gdzie hasłem jest słowo „ Las” zabawa wyciszająca wprowadzająca w temat zajęcia.
„Leśny obserwator”- nauczyciel prezentuje dzieciom plansze dydaktyczne z ilustracjami lasu. Dzieci swobodnie wypowiadają się co widzą na ilustracji. Rozmowa kierowana przez nauczyciela:
Co możemy zbierać w lesie? (burza mózgów)
Co spada w lesie z drzew?
Jakie owoce możemy znaleźć w lesie?
Co może Cię ukłuć w lesie?
„Pudełko sensoryczne” – rozpoznawanie przez dzieci zbiorów lasu dotykiem bez udziału wzroku, oczy zasłaniamy chustą. (Dzieci rozpoznają okazy naturalne przyniesione przez nauczyciela z lasu: szyszkę, kamyczek, gałązkę, żołędzia, liść, igłę sosny……..). Następnie wszystkie odgadnięte przedmioty układamy w linii na dywanie. Wypowiadamy ich nazwy głośno a następnie wyklaskujemy sylaby oraz podajemy ich liczbę.
„Pychotka”- rozpoznawanie za pomocą zmysłu smaku darów lasu takich jak poziomka, jagoda (naturalnych lub w postaci konfitury). Dzieci dostają przed tym zadaniem łyżeczki do degustacji.
„Czym pachnie las”- dzieci rozpoznają za pomocą zmysłu węchu jakie zapachy można spotkać w lesie. Do tego zadania wykorzystujemy saszetki zapachowe sosny, poziomki, konwalii lub okazy naturalne. Oczywiście saszetki z zapachem przygotowujemy tak by zawartość nie była widoczna.
„Leśna muzyka”- dzieci wsłuchując się w nagranie płyty CD z odgłosami lasu, dzieci rozpoznają charakterystyczne dźwięki lasu.
„Wirują listeczki” – zabawa ruchowa orientacyjno- porządkowa przy muzyce. Dzieci do muzyki naśladują wirujące na wietrze listeczki, na głos tamburyna listeczki zasypiają.
Podsumowanie zajęć:
Przypomnij sobie nazwy na podstawie ilustracji jak wygląda:
Szyszka
Żołądź
Poziomka
Liść
Igła sosny…..
Podziękowanie za udział w zajęciu. Wręczenie naklejek motywacyjnych.