Dodaj publikację
Autor
Joanna Lizoń-Warchał
Data publikacji
2020-09-28
Średnia ocena
0,00
Pobrań
25

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęcia dla dzieci 3-4 letnich lub starszych do wykorzystania podczas zajęć. Scenariusz można zrealizować w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym. Zakłada on wykorzystanie 5 zmysłów (SI) dziecka do poznawania darów lasu jesienią.
 Pobierz (docx, 15,9 KB)

Podgląd treści

Scenariusz zajęcia

Temat zajęcia: Dary lasu.

Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa nr 17 w Jaworznie

Oddział przedszkolny: 3-4 latki, liczba osób 12-15

Nauczyciel: Joanna Lizoń – Warchał

Cele ogólne:

- zapoznanie dzieci z darami lasu przy wykorzystaniu 5 zmysłów

Cele operacyjne, dziecko :

- wypowiada się na temat ilustracji lasu

- wymienia czym charakteryzuje się las

-rozpoznaje za pomocą zmysłów dary lasu

- wskazuje i nazywa dary lasu

-prawidłowo dzieli na sylaby wyrazy i przelicza je

-uczestniczy w zabawach ruchowych proponowanych przez nauczyciela

Metody:

- oglądowa

- czynna

-słowna

Formy pracy:

- z całą grupą

- indywidualnie

Środki:

ilustracje lasu, igły drzew iglastych, liście drzew , szyszki, żołędzie, gałązki drzew, kamyczki, saszetki zapachowe (zapach sosny, poziomki, konwalii…), konfitury lub żywe okazy poziomki, jagody, nagranie z odgłosami lasu, napis do globalnego czytania „Las” , nagranie na CD z piosenką do zabawy „Wirują listeczki” .

Przebieg zajęcia:

Przywitanie dzieci przez nauczyciela, zaproszenie do zabawy „Głuchy telefon” gdzie hasłem jest słowo „ Las” zabawa wyciszająca wprowadzająca w temat zajęcia.

„Leśny obserwator”- nauczyciel prezentuje dzieciom plansze dydaktyczne z ilustracjami lasu. Dzieci swobodnie wypowiadają się co widzą na ilustracji. Rozmowa kierowana przez nauczyciela:

Co możemy zbierać w lesie? (burza mózgów)

Co spada w lesie z drzew?

Jakie owoce możemy znaleźć w lesie?

Co może Cię ukłuć w lesie?

„Pudełko sensoryczne” – rozpoznawanie przez dzieci zbiorów lasu dotykiem bez udziału wzroku, oczy zasłaniamy chustą. (Dzieci rozpoznają okazy naturalne przyniesione przez nauczyciela z lasu: szyszkę, kamyczek, gałązkę, żołędzia, liść, igłę sosny……..). Następnie wszystkie odgadnięte przedmioty układamy w linii na dywanie. Wypowiadamy ich nazwy głośno a następnie wyklaskujemy sylaby oraz podajemy ich liczbę.

„Pychotka”- rozpoznawanie za pomocą zmysłu smaku darów lasu takich jak poziomka, jagoda (naturalnych lub w postaci konfitury). Dzieci dostają przed tym zadaniem łyżeczki do degustacji.

„Czym pachnie las”- dzieci rozpoznają za pomocą zmysłu węchu jakie zapachy można spotkać w lesie. Do tego zadania wykorzystujemy saszetki zapachowe sosny, poziomki, konwalii lub okazy naturalne. Oczywiście saszetki z zapachem przygotowujemy tak by zawartość nie była widoczna.

„Leśna muzyka”- dzieci wsłuchując się w nagranie płyty CD z odgłosami lasu, dzieci rozpoznają charakterystyczne dźwięki lasu.

„Wirują listeczki” – zabawa ruchowa orientacyjno- porządkowa przy muzyce. Dzieci do muzyki naśladują wirujące na wietrze listeczki, na głos tamburyna listeczki zasypiają.

Podsumowanie zajęć:

Przypomnij sobie nazwy na podstawie ilustracji jak wygląda:

Szyszka

Żołądź

Poziomka

Liść

Igła sosny…..

Podziękowanie za udział w zajęciu. Wręczenie naklejek motywacyjnych.