Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Nauczyciel prowadzący:
Termin:
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z WYCHOWAWCĄ W KLASIE VIA
JEDNOSTKA LEKCYJNA (45min.) samodzielna
METODY LEKCJI: zajęć praktycznych, burzy mózgów, pogadanki
CELE OGÓLNE: poznawczy, kształcący, wychowawczy
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- doskonalenie umiejętności wypowiadania własnego zdania
- rozwój samodzielności myślenia
-umiejętność wskazywania naszych indywidualnych cech
- lepsze poznanie koleżanek i kolegów z klasy
-współdziałanie w grupie
- integracja zespołu klasowego
CELE TERAPEUTYCZNE:
- rozwijanie wyobraźni
- rozwijanie wrażliwości słuchowej
FORMY PRACY: indywidualna, grupowa
KOMPETENCJE KLUCZOWE:
- kompetencja w zakresie rozumienia i tworzenia informacji (dyskusja, dialog)
- kompetencje cyfrowe (zdjęcia klasy)
- kompetencje obywatelskie (umiejętność słuchania innych)
- kompetencje w zakresie przedsiębiorczości (spotkanie w kręgu)
- kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej( wyrażanie myśli na papierze)
TEMAT LEKCJI: Każdy z nas jest inny, ale jako grupa stanowimy całość.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
OGNIWO WSTĘPNE:
Powitanie klasy.
Uczniowie siadają w kręgu i dowiadują się o zasadach dyscyplinowania(system żółtych i czerwonych karteczek).
Nauczyciel pokazuje uczniom /zdjęcia klasy. Wspólne oglądanie zdjęć jest początkiem dyskusji o tym, jak długo uczniowie tworzą grupę, jak wiele przeżyć, doświadczeń mają za sobą jako klasa, jak wspólnie dorastają, przechodzą do kolejnych klas itp.
Nauczyciel wprowadza do ćwiczenia wyjaśniając, że czasami zapominamy mówić do siebie miłe rzeczy. Wykorzystując element sprawdzonej metody pracy w kręgu klasowym każdy podziękuje komuś za ostatnio okazaną serdeczność.
OGNIWO CENTRALNE:
Nauczyciel proponuje ćwiczenie, które wskaże cechy indywidualne każdego z uczniów. W tym celu rozpoczyna rundkę otwartych zdań, na odczytane hasło wstają tylko ci, którzy akurat zgadzają się z daną wypowiedzią:
• Mam bardzo dobre wyniki w nauce.
• Kocham zwierzęta.
• Uwielbiam niedzielne poranki.
• Nie lubię, gdy mama budzi mnie do szkoły.
• W tym półroczu dostałem/am ocenę celującą z przedmiotu.
• Złoszczę się, gdy ktoś przerywa mi w środku zdania.
• Kiedy jestem sam lubię słuchać muzyki.
• Gdybym był czarodziejem, to zlikwidowałbym szkołę.
• Lubię narzucać swoje zdanie innym
• Płaczę, gdy ktoś sprawi mi przykrość.
• Uwielbiam żartować.
• Czuję się samotny.
• Dobrze czuję się w swojej klasie
• Cieszę się ze zbliżających się ferii.
Każdemu uczestnikowi rozdajemy cegiełki (małe kartki papieru), na których wypisuje on to, na czym zna się najbardziej, co najlepiej potrafi robić, a jest to wartościowe z punktu widzenia klasy. (Cegiełki zawisną później na gazetce klasowej w sali 22, w kształcie uformowanego domu).
Nauczyciel zbiera te cegiełki i odczytuje na głos propozycje uczniów.
Pracę kończymy stwierdzeniem, jaki tworzymy solidny mur, jak dużo potrafimy razem zrobić.
OGNIWO KOŃCOWE:
Komentarz nauczyciela: Chociaż każdy z nas jest inny, mamy wiele cech indywidualnych, to tak naprawdę łączy nas dużo więcej niż dzieli, a ponieważ mamy różne zainteresowania ...